کاهش وابستگی بودجه به نفت

نماینده قزوین با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بودجه 90 کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی است، گفت: برخی می‌گویند کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی افزایش داشته است در صورتی که این‌گونه نیست.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1390 گفت: ما با بودجه ایده‌آل عملیاتی مبتنی بر واقعیت‌ها فاصله معناداری داریم و کوتاه‌ کردن این فاصله در راستای تحقق ماده 215 قانون برنامه پنجم و افزایش بهره‌وری در سایه تعامل و همکاری مجلس و دولت به دست خواهد آمد.

 

وی اظهار کرد: ما باید نقشه راه‌مان را در راه رسیدن به یک بودجه قابل قبول و مبتنی بر عملکردها ارایه دهیم.

 

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به لایحه بودجه سال 1390 گفت: لایحه‌‌ای که امروز در دستور کار است می‌تواند راه را برای رسیدن به نقطه مطلوب هموار کند.

 

وی ادامه داد: نمایندگان بلندترین گام را در راستای یک تحول بودجه‌نویسی در سال‌های 89 و 90 برداشته‌اند و آن تخصیص حداقل 20 درصد از درآمد صنعت نفت به صندوق توسعه ملی است که نباید این کار بزرگ خود را کوچک بشمارند.

 

نایب‌رییس اول مجلس اذعان کرد: امسال در بودجه سال 90 با نگاهی که ما داشته‌ایم  4/24 درصد از منابعی را که در اختیار داشته‌ایم بعد از کسب هزینه‌ها به صندوق توسعه ملی اختصاص دادیم.

 

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بودجه 90 کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی است، گفت: برخی می‌گویند کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی افزایش داشته است در صورتی که این‌گونه نیست.

 

نماینده قزوین در خانه ملت با بیان اینکه وابستگی هزینه‌های عمرانی و تملک دارایی‌ای و سرمایه‌ای به نفت در این بودجه کاهش یافته است، گفت: بعضی در صحبت‌هایشان اشاره کرده‌اند که ما بر اساس پیش‌بینی‌ها باید 80 میلیارد دلار درآمدهای حاصل از نفت داشته باشیم که در تلفیق پیش‌بینی شده است از این 80 میلیارد دلار حدود 16 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی واریز شود.

 

وی تأکید کرد: مجلس و کمیسیون تلفیق مصمم هستند که پایه پولی دولت و بانک مرکزی را افزایش ندهند و ما دولت را از اینکه دلارها را خریداری کند، ممنوع کرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه رابطه نفت و دولت در گزارش کمیسیون تلفیق به خوبی تنظیم شده است، گفت: در لایحه دولت برای نفت بیش از 10 درصد پیش‌بینی نشده بود که ما این را به بیش از 5/14 درصد از فروش نفت و درآمدهای نفتی افزایش داده‌ایم.

 

وی همچنین از دیگر ویژگی‌های گزارش کمیسیون تلفیق توجه به عرصه جهاد اقتصادی عنوان کرد.

 

پیش از سخنان حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، علی‌اکبر آقایی، نماینده سلماس نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: توجه به بودجه عمرانی و افزایش 50 درصدی بودجه عمرانی امسال نسبت به سال قبل از ویژگی‌های لایحه بودجه است زیرا تحقق عدالت اجتماعی بدون ایجاد زیرساخت‌ها محقق نمی‌شود.

 

وی اظهار کرد: نگاه دولت عمدتا در بخش زیرساخت‌ها به ویژه مسکن و عمران شهری و روستایی است.

 

وی از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه را نگاه دولت به نهادهای غیردولتی به ویژه شهرداری‌ها ذکر کرد و افزود: توجه به سرمایه‌گذاری در قطار شهری‌ها و حمل و نقل عمومی و اجازه به شهرداری‌ها به عنوان نهاد عمومی در استفاده از صندوق توسعه ملی از ویژگی‌های دیگر این لایحه است.

 

رییس کمیسیون عمران تصریح کرد: تأمین منابع بهسازی روستاها، کمک به بخش آب شبکه‌های روستایی همه عنایتی است که دولت در لایحه بودجه 90 به عنوان روستاها کرده است.

 

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: جای تأسف است که بعضی از بزرگان کمیسیون تلفیق مصوبات در بخش سلامت را که مسایلی غیرواقعی است، مطرح کردند و گفتند مشکلات در بخش سلامت حل شده است.

 

وی با اشاره به تخصیص 10 درصد از درآمد حاصل از قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به بخش سلامت که در لایحه برنامه پنجم توسعه به تصویب مجلس رسید، گفت: متأسفانه این درصد در گزارش کمیسیون تلفیق پیش‌بینی نشده است و من برای مجلسی که به مصوبه خودش هم پایبند نیست، تأسف می‌خورم.

 

شهریاری با اشاره به مشکلات عدیده مردم در بخش سلامت یادآور شد: در چند روز گذشته موضوعی مطرح شد و هر چند در واقعیت آن شک و شبهه است اما می‌بینیم چه فضایی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح رسانه‌های بیگانه راه افتاده است.

 

وی گفت: وقتی می‌گوییم بیمارستان‌ها خودگردان شوند و برای آنها منابعی در نظر نمی‌گیرند حاصلش همین مشکلاتی می‌شود که روزانه شاهد آن در کشور هستیم.

 

وی با تأکید بر تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای تمامی نقاط کشور گفت: وضعیت بهداشت و درمان با این بودجه‌ای که در حال حاضر در نظر گرفته شده است به هیچ کدام از شعارهایی که رییس‌جمهور برای بهبود این بخش داده است، نخواهیم رسید و قطعا امسال بحث پزشک خانواده در کشور محقق نمی‌شود و اگر به این 10 درصد حاصل از قانون هدفمندکردن یارانه‌ها توجه نشود قطعا وضعیت سلامت از این بهتر نمی‌شود.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 33944

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha