هراس سعودی ها از حکومت شیعیان جهان عرب

تحولات امروز بحرین باعث شده است که واشنگتن و هم پیمانان منطقه ای برای بیرون کشیدن سران بحرین از این بحران و جلوگیری از به قدرت رسیدن شیعیان در این کشور به چاره جویی و دست و پا زدن بیفتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، درحالی انقلاب های مردمی در برخی از کشورهای منطقه شعله ور شده است که عربستان به خود حق دخالت در امور کشورهایی همچون بحرین و یمن و لشکرکشی به این کشورها را برای سرکوب شیعیان می دهد.

برهمین اساس، موسسه "سیاست های خاورمیانه واشنگتن" آمریکا در گزارشی نسبت به تاثیرات بحران در بحرین بر ثبات و امنیت منطقه هشدار داد و مدعی شد: عربستان و امارات در یک ماه گذشته با اعزام نیرو برای حمایت از "ملک حمد بن عیسی آل خلیفه" بر خلاف تمایلات آمریکا رفتار کردند. این مسئله به تیرگی روابط امنیت منطقه ای منجر شده است.

سایمون هندرسون، محقق آمریکایی در این باره گفت: مقامات بحرینی بعد از انتفاضه مردمی حالت فوق العاده اعلام کردند و آل خلیفه و آل سعود و آل نهیان به تخریب اماکن مقدس و مسجد پرداختند.

 

وی ادامه داد: این اعتراض ها فرصت های اقتصادی و آزادی های سیاسی از این رژیم پادشاهی سنی که بر بحرین حکومت می کند، از بین می برد.

این محقق آمریکایی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که ریشه های این مشکل در محروم کردن شیعیان از اصلاحات مخفی شده است. اصلاحاتی که ملک حمد در سال 2002 آن را پیشنهاد کرد و در راستای آن شیعیان را شهروند درجه دو به شمار آوردند.

هندرسون تاکید کرد: یک روز پس از اعلام بیانیه 13 مارس "امیر سلمان" ولیعهد بحرین که در آن شخصا به آغاز گفتگوی ملی با هدف تدوین اصولی متشمل بر انتخابات پارلمانی با نظارت کامل، تشکیل دولت با اراده ملت و رای گیری عالدلانه در مراکز انتخاباتی شده بود، نیروهای عربستان و امارات در امور بحرین دخالت کردند.

 

به گفته هندرسون؛ درپی ورود نیروهای عربستان به بحرین در 14 مارس، ملک عبدالله، پادشاه عربستان به "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا ابلاغ کرد که عربستان هرگز اجازه حکومت کردن به شیعیان بحرین را نمی دهد.

هندرسون افزود: عربستان و امارات به بحرین به عنوان خط قرمز در رویارویی منطقه ای با کشورها نگاه می کنند.

 

بنابرگزارش پایگاه اطلاع رسانی نون، موسسه واشنگتن در گزارش خود مواضع سران عربستان و امارات و ماجرای "حسنی مبارک" رئیس جمهوری مخلوع مصر ارتباط برقرار کرده است و آورده است که آنها به رفتار واشنگتن که اقدام غافلگیرانه در این زمینه کرد، می اندیشند.

این محقق موسسه واشنگتن تاکید کرد که تحولات بحرین خبر بدی برای اسالت متحده و همپیمانانش در خلیج فارس است، چرا که این تحولات برخلاف چگونگی تحقق پیشرفت سیاسی در بحرین است و اگر این مسئله حل نشود به روابط واشنگتن با منامه بیشترین مشکل وارد می شود.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 33966

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha