«سلام بر دهه فجر» بر سر در سنگرهای انقلابی

خبرگزاری شبستان:"سلام بر دهه فجر" تابلو نوشته‌ای است که بر سر در بسیاری ازمساجد به عنوان سنگر مستحکم مردمی در پیروزی انقلاب به چشم می‌خورد. جمله‌ای که یادآور شکوه انفجاری ازنور است درجهانی مملو از ظلمت و تباهی.

خبرنگار شبستان: در بررسی نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی حکایاتی از رشادت‌ها، ایستادگی‌ها و مقاومت‌های ملتی پیش رو گشوده می‌شود که خود در محیط امن مساجد پرورش یافتند و انقلاب‌شان را نیز بر منبای آموزه‌های دینی و اسلامی‌ بنا نهاند. مردمی که هم اکنون و در سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب‌شان بیشترین شکرانه حلول فجر را در سنگر مساجد برگزار می‌کنند.


اجرای 120 هزار برنامه و مراسم در مساجد سراسر کشور که از سوی حجه الاسلام ارباب سلیمانی مسئول ستاد کمیته مساجد در دهه فجر اعلام شد،‌ گوشه‌هایی از برنامه‌هایی را تشکیل می‌دهند که اصلی‌ترین پایگاه‌های انقلاب میزبان آن در ایام الله دهه فجر خواهند بود. برنامه‌های هدفمندی که برآن هستند تا رویدادها و دستاوردهای نظام اسلامی را به نسل جوان منتقل کنند.


سخنرانی همراه با جلسه پرسش و پاسخ که به عنوان نمونه در مسجد دانشگاه امیرکبیر برگزار می‌شود، نمونه‌هایی از این برنامه‌های هدفمند را تشکیل می‌دهند که با حضور سخنرانانی از نسل اول انقلاب و مستمعینی از نسل‌های سوم و چهارم، جلوه‌هایی از تبادل افکار بین نسل‌های گوناگون انقلاب را به نمایش بگذارند.


این امر درحالی است که با توجه به تاثیر جهانی انقلاب اسلامی در میان مسلمانان و ملت‌های دیگر، یکی از ویژه برنامه‌های مسجد دانشگاه امیرکبیر، میزگردی با موضوع انقلاب اسلامی در گستره نظام بین الملل است که با حضور دانشجویانی از سایر ملت‌های جهان برگزار خواهد شد.


اما کمی آن سوتر، در مساجدی که در میان کوچه‌ها و محلات شهرها و روستاهای کشور پراکنده‌اند، علاوه بر جلسات سخنرانی، نمایشگاه‌‌ها و مسابقات عکس و روزنامه دیواری و ... با جلوه‌های بصری سعی می‌کنند تا اقشار مختلف مردم را با یاد و خاطرات ایامی عجین سازند که امام خمینی(ره) از آن با عنوان ایام الله یاد می‌کردند.

 

در برخی از این نمایشگاه‌های عکس، تصاویری از راهپیمایی‌ها، تظاهرات و شیوه‌های گوناگون مبارزه مردمی با رژیم
طاغوت به چشم می‌خورد که شاید برای نسل جوان که با واقعیات آن روز فاصله زمانی بسیاری دارد، جذاب‌تر از دیگر اقشار باشد. جوانانی که اغلب‌شان در آذین بندی و آماده سازی مساجد برای استقبال از ایام الله دهه فجر پیش رو پیش قدم هستند.


جلسات تلاوت و ختم قرآن یکی از برنامه‌های معنوی دهه فجر است که بیش از هر برنامه دیگری با ماهیت انقلاب اسلامی عجین است. انقلابی که بر اساس آموزه‌های اسلامی و کلام الله مجید شکل گرفت و اکنون جای آن است تا در گرامی‌داشت پیروزی این انقلاب، رجوع به قرآن در سراسر مراسم و برنامه‌های این دهه جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. مجموعه برنامه‌‌هایی که قرائت و تفسیر سوره فجر گل سرسبد آن به شمار می‌رود.


در همین راستا 10 هزار جلسه ختم قرآن،‌ پنج هزار جلسه تفسیر سوره فجر در پنج هزار مسجد،‌ دو هزار نشست تخصصی بصیرت و روشنگری از جمله برنامه‌های معنوی است که در دهه فجر و در مساجد سراسر کشور برگزار خواهند شد. کما اینکه برگزاری 500 یادواره شهدا به عنوان ستارگان قوام بخش انقلاب اسلامی نشانی است بر رنگ سرخ نهضتی که برای دست یابی به آرمان‌های مقدس خود هزاران شهید را تقدیم کرده‌است.


اما در کنار تمامی ویژه برنامه‌ها و مراسم مختلف، دعوت از مسئولان برای حضور در مساجد و رفع مشکلات مردم،اقدامی قابل توجه است که مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است. در این جلسات مساجد به عنوان تریبونی خود را مطرح می‌سازند تا در فضای معنوی آن مردم بی‌واسطه با مسئولان ارتباط برقرار کرده و مشکلات‌شان را طرح سازند.

 

در یک نگاه کلی، این روزها مساجد به عنوان سنگر مستحکم مردمی در پیروزی انقلاب اسلامی، آذین بند جشن‌ها و مراسمی هستند که در بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد انفجار نور در سراسر کشور برگزار می‌شوند.

پایان پیام/
 

کد خبر 339725

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha