بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان دو اخطاره شد

خبرگزاری شبستان: علی خلیلی گفت:چنانکه بنیاد ادبیات استانی ایرانیان بر عدم اجرای تعهداتش پافشاری کند یا از مرز قانونی تجاوز نمایید امتیاز باز نشر کتاب «لحظه های انقلاب» نیز از این بنیاد پس گرفته می شود.

علی خلیلی با بیان اینکه وظیفه یک ناشر حمایت از صاحب اثر است به خبرنگار کتاب و ادبیات شبستان ، گفت: مشکلاتی در سر راه چاپ آثار وجود دارد که هر ناشر که مسولیت چاپ اثر را به عهده می گیرد وظیفه دارد از نشر اثر وحقوق نویسنده حمایت کند و درمورد آثار گلابدره ای نیز وضعیت بر همین منوال است اما به نظر می رسد که بنیاد ادبیات داستانی قدرت حمایت از اثر را ندارد.

 

وی با بیان اینکه یک سری از مشکلات ما در انتشار آثار گلابدره ای توسط بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان مشکلاتی خود تراشیده است و افزود: مثلا در مورد انتشار کتاب دال که قرارداد آن با بنیاد ادبیات داستانی به توافق طرفین رسیده است ما به دلایل واهی که به نظر خود تراشیده به نظر می آید دچار اختلافاتی شده ایم و بنیاد به هر بهانه ای از انتشار اثر خودداری می کند .


وی ادامه داد : نکته جالب این است که کتابی که در گذشته منتشر شده و مجوز انتشار هم دارد نمی تواند بر ضد منافع انقلاب اسلامی باشد از این رو باید گفت این نوع نگاهها به کتاب دال تنها یک بهانه تراشی است  که به هیچ وجه قابل قبول نمی باشد.


خلیلی با اشاره به اینکه کتاب دال را ادامه کتاب« لحظه های انقلاب اسلامی »می دانم و به هیچ وجه از انتشار مجدد آن کوتاه نمی آیم ،خاطر نشان کرد: من برای بقای اثربه بنیاد ادبیات داستانی اعتماد کردم و کار را به آنها سپردم و این در حالی است که آنها از انجام وظایف خود در زمان معین خود داری می کنند.


وصی ادبی محمود گلابدره ای در ادامه تصریح کرد:سوال اینجاست اگر وزارت فرهنگ مسول دادن مجوز برای انتشار و ملاک تشخیص برای درستی و یا نادرستی اثر از نظر محتوا است چرا نهادهای دیگر نیز در این باره اظهار نظر می کنند و این یعنی همان اتفاقی که برای کتاب دال افتاده است .


خلیلی عنوان کرد: از بنیاد ادبیات داستانی خواسته ام که دلایل خود را برای عدم انتشار اثر به صورت مکتوب در اختیار من قرار دهد در حالی که از انجام این کار نیز خود داری می شود و با این استدلال که مرحوم امیرحسین فردی این اثر را ضد منافع نظام می دانسته از انتشار مجدد اثر خود داری می کنند و این در حالی است که امیر حسین فردی کسی است که خودش پای قرار داد را امضاء کرده است و من گمان نمی کنم که امیرحسین فردی از چیزی امضاء کرده است برگشته باشد که اگر چنین چیزی صورت گیرد باید گفت بنیاد ادبیات داستانی بسیار سست و بی اساس می باشد.


وی درادامه خاطر نشان کرد:عدم اجرای تعهدات بنیاد ادبیات داستانی درباره کتاب «دال» زیر پا گذاشتن حق اثر است اینجا بحث حق مولف نیست بلکه سخن از حق اثر می باشد و متاسفانه وقتی به شیوه های کاملا محترمانه  انتقاد می شود که نباید سازمانی تعهداتش را نادیده بگیرد با شیوه کاملا غیر فرهنگی پاسخ داده می شود. صحبت من این است که اثر این باید منتشر شود. شما هم ضدش را منتشر کنید قضاوت با مخاطب اثر خواهد بود و ما تنها با این نوع نگاه می توانیم بر مشکلات فرهنگی فائق آییم زیرا مخاطب را با اطلاعات مختلفی روبه رو می کنیم تا خود انتخاب کند نه اینکه به شعور او توهین کنیم .


وصی ادبی محمود گلابدره ای یاد آور شد: متاسفانه اختلافات ما با بنیاد ادبیات داستانی بر سر کتاب دال دامنه دار شده است و تا کنون هیچ نتیجه ای در این باره عاید ما نشده است و حتی کار به جایی رسیده است که آنها علیه ما جو سازی و معارض تراشی می کنند و اظهار نامه ای برای ما فرستاده اند که در تاریخ فلان این کتاب به فلان ناشر واگذار شده است و من نیز از آنها درخواست کرده ام اسناد و مدارک موجود در این زمینه را نیز برای ما بفرستند که تا کنون چنین کاری صورت نگرفته است و من گمان می کنم هدف ازطرح چنین مسایلی تنها این است که کتاب دال منتشر نشود .


وی در پایان اظهار کرد: تاکنون بنیاد ادبیات داستانی یک اخطار قانونی در این زمینه دریافت کرده است و اخطار دوم نیز به صورت کاملا قانونی برای بنیاد ادبیات داستانی درباره اجرای قرارداد دال فرستاده شده است تا چنانکه بر عدم اجرای تعهداتش پافشاری کند یا از مرز قانونی تجاوز نماید امتیاز باز نشر کتاب لحظه های انقلاب نیز از این بنیاد پس گرفته می شود.


پایان پیام/
 

کد خبر 340350

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha