ترویج ولنگاری در تار عنکبوت‌های دنیادار

خبرگزاری شبستان: برخی از فرقه‌ها معتقدند کسی که به خدا می‌رسد از عبادت و بندگی بی‌نیاز است؛ این موضوع موجب ایجاد یک نوع ولنگاری و اباحه گرایی میان آن‌ها شده که پیامدهای منفی را به دنبال دارد.

حجت الاسلام عبدالرحیم بیران وند در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با اعلام خبر انتشار کتاب "عنکبوت های دنیادار" گفت: این اثر دلایلی بر رد ادعاها و بافته های تصوف فرقه ای است که تالیف و تحقیق پیرامون آن چهار سال به طول انجامید و در این فاصله زمانی بیش از یکصد کتاب در اثبات، نقد و رد تصوف بررسی و مطالعه شد.
وی با اشاره به بخش های پنج گانه این اثر ادامه داد: بخش نخست با عنوان "آشنایی اجمالی با ساختار تشکیلاتی فرقه های ضاله" تلاش می کند، شناختی اجمالی در خصوص فرقه ها و علل انحرافات در دین به خواننده بدهد و در خصوص انواع فرقه ها و تفاوت آن با گروه های معمولی، شیوه های تبلیغ، عضوگیری و سلطه آنها بر اعضا و افراد مطالبی بیان می شود.
عضو گروه علمی نقد و بررسی فرق و ادیان حوزه‌های علمیه تصریح کرد: "تصوف چیست و چه می گوید" عنوان بخش دوم این کتاب است که به تقد و بررسی تصوف فرقه ای، مفهوم شناسی تصوف، واژه شناسی صوفیه از نظر لغوی و اصطلاحی، بیان پیشینه تصوف، آداب و رسوم، نقش مسیحیت در پیدایش تصوف، رد پای مکاتب هندی و تشابهات زرتشت با تصوف و ربط آن با آیین میترایی، می پردازد.
حجت الاسلام بیران وند تصریح کرد: بخش سوم نیز با عنوان "بدعت ها و انحرافات اعتقادی" به بدعت هایی که تصوف فرقه ای در جامعه ایجاد کرده و جایگاه و نقش قطب (رهبر تصوف) و انحرافاتی که این شخصیت برای مریدان و دراویش به جای می گذارد، اشاره کرده و با بیان آیات و روایات این مباحث مورد واکاوی قرار گرفته است.
نویسنده کتاب "عنکبوت های دنیا دار" با بیان اینکه بخش چهارم با عنوان "بدعت ها و انحرافات فقهی" تدوین شده است، عنوان کرد: در این بخش جایگاه شریعت، طریقت و حقیقت و مساله استغنای صوفیان از شریعت بررسی شده است، چرا که برخی از فرقه ها معتقدند کسی که به خدا می رسد از عبادت و بندگی بی نیاز است؛ این موضوع موجب ایجاد یک نوع ولنگاری و اباحه گرایی میان آنها شده که پیامدهای منفی را به دنبال دارد. همچنین در این بخش مفهوم شناسی واژه خانقاه و نظرات مراجع تقلید در خصوص تقابل میان خانقاه ها و مساجد، و خانقاهی شدن عرفان که مهمترین دلیل افول تصوف شد، عُشریه در مقابل خمس و زکات و آداب تشرف به جرگه صوفی گری، مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.
کارشناس ارشد فرق و ادیان اظهار کرد: بخش پایانی این کتاب نیز به صورت مبسوط به دیدگاه امام خمینی (ره) در خصوص صوفی گری با عنوان "رد دراویش و متصوفه توسط امام خمینی (ره)" می پردازد که در این قسمت عرفان های بدوی و دروغین که آبشخور تصوف فرقه ای است، تجزیه و تحلیل شده و آثار امام (ره) در این زمینه بیان و عرفان ایشان مورد بررسی قرار گرفته است.
حجت الاسلام بیران وند با بیان اینکه تصوف انحرافات فراوانی را در خود جای داده است، گفت: به طور مثال قطب که رهبر تصوف است، خود دارای ده ها انحراف و اشتباه است که این نشان می دهد او یک انسان کاملا عادی است اما در این فرقه، پیروان، او را تا حد عصمت و امام زمان (عج) بالا می برند. چنان که در یکی از مقالات آنها این مطلب مشاهده می شود که: قطب ما مصداق اهل بیت (ع) در عصر حاضر است!
وی با بیان اینکه البته شخصیت هر فردی محفوظ است و قصد بی احترامی در این بین نیست، افزود: این در حالی است که قطب حتی قرائت صحیح قرآن را نمی تواند اجرا کند و در قرائت او اشکالات فراوانی است. فردی که در ظاهر قرآن مانده و نمی تواند حتی الفاظ آن را به درستی بر زبان جاری کند، چطور می تواند پی به باطن قرآن برده و مردم را هدایت کند؟! در صورتی که ما معتقدیم قرآن هفت بطن بلکه هفتاد بطن دارد و فردی که ظاهر ابتدایی آن را نمی داند، چگونه می تواند مردم را به دنبال خود به راه بیندازد و حتی ادعای امام زمانی کند!
عضو گروه علمی نقد و بررسی فرق و ادیان حوزه‌های علمیه یادآور شد: عنکبوت های دنیادار در 256 صفحه با بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات ذکری به چاپ رسیده است و علاقه مندان برای تهیه آن می توانند با شماره تلفن 09199700529 تماس بگیرند.
پایان پیام/
 

کد خبر 341158

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha