تاریخ تمدن بشر با رویکرد مهدوی در "تاریخ تمدن و ملک مهدوی"

در این کتاب تلاش شده یک دوره تاریخ تمدن بشر از هبوط آدم(ع) تا دوران معاصر با رویکردی مهدوی و با طرح ایده تقابل حق و باطل به عنوان مفهوم محوری در نگرشی کاملاً متفاوت توضیح داده شود.

خبرگزاری شبستان: در جهان معاصر و در پی تجدید حیات اندیشه اسلامی به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب مبارک اسلامی در ایران، توجه به موضوع مهدویت به عنوان عصاره کتاب خداوند و عترت پیامبر اکرم(ص) و قله بعثت انبیاء عظام (س) به طرز چشمگیری رو به افزایش است.
براساس روایات می‌توان شرایط آخرالزمان را این چنین تصویر نمود که تمدنی غیرالهی و به تعبیری درست‌تر، تمدنی شیطانی در شرایط نزدیک به ظهور در اوج اقتدار و پیشرفت خود بر کل جهان و بر تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها سایه می‌افکند و پس از ایجاد فساد و آشفتگی بیش از حد در زمین، با آگاه شدن انسان‌ها و آرزومند شدن آنان برای بازگشتن به شرایط پیش از این پیچیدگی تمدنی و تشنگی آنان برای عدالتی جهانی، زمینه برای ظهور آخرین ذخیره الهی و برپایی تمدن نهایی و جهانی اسلام بر سراسر جهان فراهم می‌شود. این رویکرد را در کنار رویکرد راهبردی می‌توان "رویکرد تمدنی به مهدویت" نامید.
در گستره این مفهوم و در بررسی متون و ادبیات تاریخ تمدن به این نکته بر می‌خوریم که هر کدام ایده‌ای را به عنوان مفهوم محوری تحلیل تاریخ برگزیده و تلاش کرده‌اند تا تاریخ تمدن‌های بشری را بر گرد آن تحلیل نمایند. در این کتاب تلاش شده است یک دوره تاریخ تمدن بشر از هبوط آدم(ع) تا دوران معاصر با رویکردی مهدوی و با طرح ایده تقابل حق و باطل به عنوان مفهوم محوری در نگرشی کاملاً متفاوت توضیح داده شود.
این کتاب از 4 بخش، در قالب بیست فصل به شرح زیر به نگارش درآمده است. بخش اول با عنوان نشانه‌ها و تمدّن، سه فصل اول کتاب را شامل می‌شود. فصل اول با عنوان نشانه‌های ظهور، فصل دوم با عنوان دین و تمدن و فصل سوم با عنوان معاد و مهدویت.
بخش دوم با عنوان پیامبران و مهدویت، فصول چهارم تا یازدهم را دربرگرفته است. فصل با عنوان حضرت آدم(ع)، فصل پنجم با عنوان نوح(ع)، فصل ششم با عنوان ابراهیم(ع)، فصل هفتم با عنوان بنی‌اسرائیل؛ از اسحاق نبی تا موسی کلیم(ع)، فصل با عنوان بنی‌اسرائیل؛ موسی(ع)، فصل نهم با عنوان بنی‌اسرائیل؛ از یوشع تا سلیمان(ع)، فصل دهم با عنوان بنی‌اسراییل؛ حزب شیطان و فصل یازدهم با عنوان عیسی(ع) آخرین اتمام حجت.
بخش سوم تحت عنوان پیامبر آخرالزمان(ص)، فصل دوازدهم تا پانزدهم را دربرگرفته است. فصل دوازدهم با عنوان فرزندان اسماعیل(ع)، فصل سیزدهم با عنوان ظهور اسلام، فصل چهاردهم با عنوان پس از پیامبر(ص) و فصل پانزدهم تحت عنوان دوران امامان(ع).
بخش چهارم با عنوان دوران غیبت، فصول شانزدهم تا بیستم کتاب حاضر را شامل می شود. فصل شانزدهم با عنوان غیبت صغرا و کبرا، فصل هفدهم با عنوان تقابل با تمدن اسلامی، فصل هجدهم با عنوان تمدن شیطان، فصل نوزدهم با عنوان سلطه تمدن معاصر غربین، و فصل بستم با عنوان انقلاب اسلامی.

محمدهادی همایون، نویسنده این کتاب، اصل پرداختن به موضوع مهدویت را انگیزه اصلی نگارش این کتاب دانسته و گفت: اساس انقلاب اسلامی ما بر پایه مهدویت بوده است. البته در سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب نتوانستیم دیدگاه مطلوبی نسبت به موضوع مهدویت داشته باشیم، اما پس از اینکه انقلاب رشد کرد، مباحث مهدویت به طور جدی‌تر بررسی شد تا جایی که اکنون ادبیات انقلاب وارد مباحث مهدویت شده است و می‌توان به طور جدی به آن پرداخت.
شایان ذکر است، کتاب "تاریخ تمدن و ملک مهدوی" تألیف دکتر محمدهادی همایون به صورت مشترک توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در 752 صفحه و با قیمت 145000 ریال منتشر و روانه بازار نشر شد.


پایان پیام/

کد خبر 341500

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha