چراخانه موسیقی در زمان برگزیده شدنم به عنوان خواننده سال 2013سکوت کرد!

خبرگزاری شبستان:علی قمصری و محمد معتمدی از کنسرت متفاوت«عبور» که اسفندماه در تالار وحدت اجرا می شود گفتند، معتمدی از بی توجهی اهالی موسیقی نسبت به انتخابش به عنوان خواننده سال 2013 در رادیو فرانسه گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری شبستان، نشست کنسرت «عبور» با حضور محمد معتمدی و علی قمصری سیدعلی میرمحمدی پیش از ظهر امروز یکشنبه 20 بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

 

 

در ابتدای این نشست محمد معتمدی، خواننده کنسرت عبور گفت: شیوه کار علی قمصری را طبق سابقه‌ای که دارند همه می‌شناسند، همکاری من و علی قمصری همه می‌دانند در چه ژانری است، ما سال پیش کنسرت برف‌خوانی را داشتیم آن چیزی که مردم دیدند و نظر دادند نگرش نو و جدیدی در عرصه موسیقی چه در سازبندی و فرم آهنگسازی بود. این کنسرت با همان نگرش و شیوه برف‌خوانی اجرا می شود و در ان 2 قطعه از کنسرت برف‌خوانی نیز اجرا می‌ شود.

 

 

این خواننده موسیقی سنتی همچنین درباره علت انتشار آلبوم کنسرت برف خوانی با صدای وحید تاج نیز اظهار داشت: بعد از کنسرت برف‌خوانی به خاطر یک‌سری فعالیت‌ها در ایران نبودم و قرار بود علی قمصری این کار را ضبط و منتشر کند به من هم گفت منتها کار باید زودتر منتشر می شد که من نبودم و در نهایت وحید تاج ان را خواند، الزامی نیست که یک اثر با صدای یک خواننده خاص خوانده شود. آهنگساز صاحب اثر است و می‌تواند اثرش را با هر خواننده‌ای منتشر کند، من نه با وحید تاج مشکلی دارم و نه علی قمصری.

 

 

وی خاطر نشان کرد: خیلی‌ها معتقدند که علی قمصری در روند حرکتی شباهت‌هایی با استاد علیزاده دارند و آن هم به خاطر نگاه متفاوت شان به کار هنری است، من در کارنامه هنری‌ام کارهایی انجام دادم که خیلی با کارهای دیگرم متفاوت است، مثل اپرای مولوی یا کاری که با خانم رزالین در اسپانیا انجام دادم ، همین کار به 15 فسیتوال فلامینگو دعوت شده است.

 

 

معتمدی افزود: موسیقی به عنوان یک پدیده زنده است، موسیقی 100 سال پیش نمی تواند الان در زندگی روزمره توده مردم جایگاه عمده و وسیعی داشته باشد مگر برای قشر خاصی، باید به موسیقی ایرانی با فاکتورهای اصالت محورش روی آورد، این حرکت تلاشی است که موسیقی ایرانی به زندگی مردم بر‌گردد.

 

 

وی درباره بخش های آوازی کنسرت عبور گفت: قطعات آوازی را من انتخاب می‌کنم اما تصانیف را آهنگساز انتخاب می‌کند.

 

علی قمصری، آهنگساز کنسرت عبور نیز درباره این اجرا گفت: ما چهار سال پیش پروژه ای «برف‌خوانی» را با همنوازان حصار با کوارتت زهی غیر ایرانی به صحنه بردیم که برای خودم این کنسرت دریچه‌های زیادی را باز کرد که مسیر کاری آینده مرا مشخص ‌کرد.

 

وی افزود: مهم‌ترین دستاورد کنسرت برف خوانی برایم این بود که متوجه شدم همراه‌شدن با اکثر مخاطب لزوما این نیست که از عمق به سطح حرکت کنیم، استقبال از برف‌خوانی برای من گویای این بود که با محدودیت‌های موسیقی، موسیقی خوب کم با گوش‌های مخاطب همراه شده است، موسیقی جدی مخاطبانی ندارد. من برخلاف خیلی‌ها بعد از کار به دنبال این نیستم که کارم بازتاب مثبت داشته باشد، برف‌خوانی هم بازتاب منفی و مثبت داشت و من خوشحال شدم که موسیقی‌ام تحلیل می‌شود.

 

علی قمصری اذعان کرد: در کنسرت برف‌خوانی حضور محمد معتمدی حضور مثبتی بود، اگر آن رپرتوار با خواننده  و نوازندگان دیگری اجرا می‌شد این بازتاب را نمی‌داد، پروژه عبور ادامه راه برف‌خوانی است. مجموعه عبور در همان راستا است و از آن جنس موسیقی است، در کنسرت عبور 2 تصنیف  از برف خوانی اجرا می شود.

 

معتمدی دریاره بخش آوازی کنسرت عبور  گفت: برای بخش آواز من و آقای قمصری مبنایمان بر این است که برنامه خاص نداشته باشیم، زیرا  می خواهیم به حس آن و لحظه ، از حال و اتمسفری که مخاطب به سالن می‌آورد یک چیزی را خلق کنیم، قطعات آهنگسازی شده کنسرت را علی قمصری انتخاب کرده و آواز را من انتخاب می‌کنم.

 

وی افزود: در کنار هر آهنگسازی که می‌نشینم می‌دانم که شیوه آوازی متناسبی را انتخاب کنم، فرم آوازخوانی من یک فرم متفاوت و فارغ از کلیشه‌های متداول در موسیقی ایرانی است.

 

محمد معتمدی درباره ارتباط  و آشنایی اش با عالیم قاسم اف خوانند آذربایجانی گفت:  عالیم قاسم اف یکی از بزرگ‌ترین خوانندگان مشرق زمین است و من هم تحت تأثیر وی هستم، یکی از بهترین موزیسین‌های شرق دنیاست.

 

در ادامه سید علی میرمحمدی، مدیر موسسه هامین گستر برگزار کننده کنسرت عبور گفت: حمایت از موسیقی ملی و ایرانی باید عملیاتی شود و با عذرخواهی برای موسیقی کاری نمی‌شود کرد. باید بتوانیم مخاطب را با موسیقی ملی آشتی دهیم.

 

علی قمصری در ادامه گفت: نوازندگان سازهای زهی در ایران جزء بهترین نوازندگان در دنیا هستند، من از نوازندگانی که با آنها کار می‌کنم حمایت می‌کنم، چرا که موسیقی ما را محدود می‌کنند به آواز، من نباید تنها راجع به خودم و خواننده حرف بزنم، من رسالتی بر عهده دارم که اگر از موسیقی به عنوان نردبان استفاده کنم جایی هم برای موسیقی نردبان باشم.

 

این اهنگساز درباره نقد سازنده در موسیقی  اظهار داشت: من پذیرای نقد تخصصی هستم، امیدوارم شرایط جامعه به سمتی برود که از موزیسین‌ها سیاستمدار نسازیم. این مسئله باید برای جوانانی که معصومانه در حوزه موسیقی کار می‌کنند وضعیت مالی مناسبی ندارند و پدر و مادر موزیسین هم ندارند آسیب‌شناسی اجتماعی شود.

 

محمد معتمدی نیز گفت: بنده در ایران غریب‌تر از اروپا هستم، به خاطر اینکه در مقایسه با دوستانی که در رده بنده کار می‌کنند که پشتوانه خانوادگی یا حکومتی داشتند، من این پشتوانه را نداشتم، در اروپا وقتی کنسرت می‌دهم به عنوان کسی که خواننده سال اروپا انتخاب شده می‌توانم هر رپرتواری را اجرا کنم، اما در ایران هر چیزی را نمی‌شود اجرا کرد باید کاری را اجرا کرد که حرفی تازه داشته باشد.

 

میرمحمدی درباره اینکه آیا ادامه فعالیت های شرکت هامین گستر حمایت از موسیقی مقامی و ملی است، گفت:  ما همچنان در فضاهایی که مشخص کرده بودیم کار می‌کنیم، می خواستیم در اواخر اسفند یک جشنواره موسیقی مقامی برای هنرمندان فراموش شده موسیقی مقامی برگزار کنیم که بنا به شرایط هنرمندان نشد و به سال آینده موکول شد.

 

وی افزود: اولین جشنواره مقام مقامی سال آینده در تالار وحدت برگزار می‌شود. این موسسه 17 اسفند بزرگداشت استاد گودرزی  را برگزار می کند.

 

در ادامه علی قمصری با بیان اینکه  استفاده از سازهای غربی بد نیست، گفت: گیتار، ساز اصیلی است که صدای خوبی دارد، ولی اینکه ویترین ساز ایرانی باشد و به محتوا توجه نشود با سلیقه من همخوان نیست.

 

محمد معتمدی در پایان این نشست در گلایه خطاب به اهالی فرهنگ و هنر در نادیده گرفتن وی به عنوان هنرمندی که در سال 2013 از سوی رادیو فرانسه به عنوان خواننده سال انتخاب شد، گفت: فرهنگ ما باید بررسی شود، سال 2013  من موزیسین برگزیده در رادیو فرانسه شدم. این در زندگی هنری من اتفاق مهم و جالبی بود. در آذر گذشته نیز یک گروه 5 نفره از فرانسه آمدند و آلبومی از من ضبط کردند، هیچ نهادی یا حتی صنف خودمان به من تبریک نگفتند، این جایزه هر سال تنها به یک موزیسین در جهان داده می‌شود،متاسفانه صدا و سیما و نهادهای دولتی که تکلیف ما با انها مشخص است، ولی از صنف خودمان انتظار نداشتیم که سکوت کنند، خانه موسیقی به عنوان خانه اهالی موسیقی به من تبریک نگفت، من گذاشتم سال 2013 تمام شود و بعد صحبت کنم.

 

پایان پیام/ 
 

کد خبر 341702

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha