ورود انحرافات فکری وهابیت به دایره عصمت نبوی!!!

خبرگزاری شبستان: بنابر اعتقاد وهابیت، پیامبر (ص) دارای عصمت مطلق نیست، یعنی ایشان تنها هنگام نزول وحی عصمت داشته‌اند و در دیگر اوقات آن نبی اکرم (ص) مقام عصمتی نداشته و حتی دچار خطا و لغزش نیز می‌شده‌اند!

خبرگزاری شبستان: وهابیت این زائده جهان اسلام اگرچه می کوشد وجهه ای مقبول و مدعی اسلام ناب را از خود به نمایش گذاشته و به دیگر مذاهب اسلامی انگ کفر و شرک بزند اما خود بی شرمی و انحراف فکری را تا جایی پیش برده که حتی مقام عصمت پیامبر (ص) را زیر سوال می برد!؛ از این رو، در گفتگو با حجت الاسلام محمد شریف (مراد بخش) زاهدی از علمای پیشین اهل سنت و مبلغان کنونی تشیع و مدیر موسسه قرآنی آل یاسین شهرستان میناب در این باره به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:

 

آنچه از گفته ها و آثار وهابیت بر می آید این است که این فرقه جعلی و ساختگی مقام عصمتی برای پیامبر (ص) قائل نبوده و معصوم بودن ایشان را زیر سوال می برند؛ این انحراف فکری از کجا نشات می گیرد و چه هدفی را دنبال می کند؟

بله، وهابیت معتقد است پیامبر (ص) دارای عصمت مطلق نیست به این معنا که تنها زمانی ایشان عصمت داشته اند که وحی بر آن حضرت (ص) نازل می شده است و در زمان های دیگر آن نبی اکرم (ص) مقام عصمتی نداشته و حتی دچار خطا و لغزش نیز می شده اند!
به طور مثال در کتاب صحیح بخاری حدیثی نقل شده است که از نظر شیعه کاملا این روایت دروغ بوده ولی از منظر آنها کاملا صحیح است. در جلد نخست صحیح بخاری روایت شده است زنان پیامبر (ص) بی حجاب بودند و خلیفه دوم به آن حضرت (ص) گفت به زنانت بگو حجاب کنند اما رسول خدا (ص) چنین نکردند! سپس در ادامه بیان می کند که در این زمان جبرییل نازل شد و گفت: یا رسول الله! حق با عمر است به زنانت بگو حجاب داشته باشند!
و در ذیل این روایت بیان می کنند که بعد از این بحث عُمر بود که آیات حجاب نازل شد.
هدف از بیان چنین مساله ای کاملا مبرهن و واضح است؛ در واقع وهابیت با استفاده از این روایت ساختگی تلاش می کند عصمت پیامبر (ص) را زیر سوال ببرد در صورتی که اثبات می کنیم پیامبر (ص) دارای مقام عصمت است و چنین افترا و کذبی بر ایشان روا نیست.
اما در روایت دیگر ی در صحیح بخاری از قول "حذیفه بن یمان" نقل شده است. البته باید دانست که حذیفه بن یمان یکی از صحابه بزرگ پیامبر (ص) است که متاسفانه این روایت را از قول این شخصیت جعل کرده اند. طبق این روایت ساختگی حذیفه بیان می کنند روزی با پیامبر (ص) بودیم و در حال گذار از زباله دان قومی؛ پیامبر (ص) در این هنگام به بالای این زباله دان رفتند و ایستاده ...! من از او فاصله گرفتم اما پیامبر (ص) اشاره کرد فاصله نگیر بیا نزدیک!
هدف از بیان چنین گزافه گویی ها چیزی جز زیر سوال بردن مقام عصمت پیامبر (ص) نیست. تحلیل ما این است که طبق آیه 4 سوره قلم:" وَ اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛ و تو (ای پیامبر) برقله اخلاق و کرامت قرار داری."

یکی از مسائل کرامت و داشتن خلق عظیم، معصوم بودن شخص است و عادی جلوه دادن نبی اکرم (ص) و تنزل مقام ایشان تا حد یک انسان معمولی، جز گرفتن مقام عصمت از آن حضرت (ص) نیست.
یا در روایت دیگری که در بین وهابیت مشهور است، ابوهریره می گوید: پیامبر (ص) نماز می خواندند و نماز خود را شکستند و بعد رفتند. گفت: غسل بر من واجب شده است. او رفت و غسل کرد و بازگشت و در حالی نماز بعدی را شروع کرد که آب غسل از سر و می ایشان چکه می کرد! (البته ابوهریره و روایات نقل شده از ، از سوی شیعه کاملا مردود است)


 چطور می توان به این توهین های تاسف برانگیز پاسخ داد؟
نخست آن که قرآن کتابی است که لاریب فیه بوده و شکی در آن نیست و این قرآن که هیچ فردی نمی تواند ادعا کند کم یا زیاد شده یا دروغ است یا خواب و خیال پیامبر (ص)، بر نبی اکرم (ص) نازل شده است و همین که وحی الهی بر چنین شخصیتی نازل شده است، خود بهترین گواه بر عصمت آن حضرت (ص) است وگرنه در آن دوره افراد زیادی بودند که قرآن بر آنها نازل نشد.

همچنین، همان طور که بیان شد آیه "انک لعلی خلق عظیم" دلیل بر عصمت و کرامت حضرت (ص) دارد و امکان ندارد ایشان کوچکترین مکروهی را انجام دهد چرا که با این آیه در تضاد است و وقتی خود دستور به ترک مکروه به امت می دهد، حتما خود نیز از آنها پرهیز می کند.
 

آیا می توان به آیه دیگری اشاره کرد که مقام عصمت پیامبر (ص) را اثبات و یاوه گویی های وهابیت را برملا کند؟
بله، آیه 40 سوره احزاب نیز می فرماید: "مَّا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکُمْ وَلَکِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِیِّینَ وَکَانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا؛ محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست او رسول خدا و خاتم پیامبران است و خدا به هر چیزی داناست" دو نکته در این آیه نهفته است؛ نخست این که محمد (ص) پدر شما نیست و این یعنی این فرد با بقیه تفاوت دارد و دارای مقام عصمت است و امکان ندارد از معصوم خطایی سر بزند، نکته دوم اما اینکه به چه دلیل پدر هیچ فردی نیست و فردی معمولی نیست، به دلیل این که وَلَکِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِیِّینَ؛ یعنی کسی که از جانب خدا ماموریت مستقیم دارد برای هدایت بشر. سوال اینجا است کسی که مامور مستقیم خدا و فرستاده او است، آیا می تواند مانند افراد عادی عمل کرده و خطا و گناه کند؟! آیا این مساله علم خدا را زیر سوال نمی برد، این که او الگو و از همه مهم تر شارع مقدسی برای بشر فرستاده که خود خطا و لغزش دارد، زیر سوال بردن خدا نیست؟
اما آیه دیگر، آیه تطهیر (33 احزاب) است:" إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا" آیا پیامبر (ص) از اهل بیت خود نیست؟ مسلما این آیه رسول اعظم (ص) را هم در بر می گیرد و هر گونه زشتی و پلیدی و کراهتی را از آن حضرت (ص) دور بیان می کند و در واقع این همان مقام عصمت است.
یا آیه 59 سوره نساء:" یا ایها الذین آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّـهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ" خدایی که اطاعت از رسول را در در کنار اطاعت خود واجب می داند، یعنی در واقع اطاعت فردی را دستور داده که ظالم و خطاکار نیست و این همان مقام عصمت است. و البته آیات فراوان دیگری است که مقام عصمت ایشان را ثابت می کند. حال سوال این است وهابیت در برابر این آیات و اسناد چطور عصمت را از حضرت محمد (ص) نفی می کند و آن را منحصر به زمان نزول وحی می کند؟!
پایان پیام/

 

کد خبر 342957

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha