افزایش نرخ مبتلایان به اوتیسم/ از هر 10هزار گلستانی 25نفر اوتیسم دارند

خبرگزاری شبستان: مدیرکل بهزیستی استان گلستان با بیان اینکه نرخ ابتلا به اوتیسم در استان گلستان درحال افزایش است، گفت: از هر 10 هزار گلستانی 25 نفر اوتیسم دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، رقیه رحمانی، مدیرکل بهزیستی استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در گذشته از هر 10 هزار نفر پنج نفر مبتلا به اوتیسم بودند و اکنون این میزان به 25 نفر از یک جمعیت 10هزار نفری رسیده است.


وی در تعریف اوتیسم به کودکان درخود مانده که مشکلاتی شامل کندی در حرکت دارند اشاره کرد و اذعان داشت: در استان تنها یک مرکز اوتیسم در گرگان داشتیم که اکنون مجوز ساخت مرکزی دیگر در گنبد را هم صادر کرده ایم.


رحمانی خاطرنشان کرد: اجرای طرح غربالگری و پژوهشی کودکان 3 تا 5 سال جهت شناسایی مبتلایان به اوتیسم، از اسفند سال جاری آغاز می شود و تا فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.


مدیرکل بهزیستی استان گلستان تصریح کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم معلول نیستند، بلکه کارها و حرکاتشان به کندی انجام می شود و با کاردرمانی می توانند برای زندگی عادی آماده شوند.


وی به اقداماتی در راستای اجرای قانون جامع حمایت از معلولین اشاره کرد و افزود: تا کنون بیش از 30 جلسه کمیته مبلمان شهری و مناسب سازی آن ویژه معلولین در 14 شهرستان استان با هدف تسریع شناسایی نقاط و اولویت بندی فضاها انجام داده ایم.


رحمانی به اجرای سه طرح پژوهشی در همین غالب اشاره و خاطرنشان کرد: بررسی میزان مناسب سازی 21 دستگاه اجرایی با زیر مجموعه ای که حدود 800 دستگاه را در بر می گیرد، در حال پیگیری است.


مدیرکل بهزیستی استان گلستان همچنین به اجرای طرح G IS اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح که از اقدامات ما در جهت کم کردن موانع تردد معلولین است ابتدا از مسیر اداره کل بهزیستی تا اداره بهزیستی شهرستان گرگان که مسافتی حدود چهار کیلومتر است انجام شد.


انجام بیش از 12 هزار مشاوره تلفنی و حضوری
وی خاطر نشان کرد: تا کنون بیش از 150 میلیون تومان کمک هزینه صندوق درمان فرانشیز بیماران در بیمارستان ها را تقبل کرده ایم.


رحمانی با اشاره به اینکه 341 مهد کودک تحت پوشش داریم، اذعان داشت:از این تعداد 175 مهد شهری، 104 مهد روستایی، 51 مهد حاشیه ای، 9 آدینه مهد و دو مهد قرآنی هستند.


مدیرکل بهزیستی استان گلستان به خط 1480 اشاره کرد و افزود: این خط پلی میان افراد و مشاوران سازمان است که تا کنون دو هزار و 974 با ارتباط تلفنی مورد مشاوره قرار گرفته اند و تعداد 9 هزار و 686 نفر نیز با مراجعه به 30 مرکز غیردولتی، از مشاوره کارشناسان بهره برده اند.


پایان پیام/

 

کد خبر 343302

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha