رابطه میان نهی از منکر و آسایش زندگی!

به وسیله انجام نهی از منکر زندگانی برای انسان و مسلمین سهل و آسان شده و آسایش فکری و عملی برای انسان فراهم می شود.

خبرگزاری شبستان: دین اسلام آیینی می باشد عمومی و اجتماعی، احکام و دستورات آن نیز از بهترین دستوراتی می باشد که از طرف پروردگار متعال به وسیله پیامبر خویش برای پیشرفت دین و دنیای بشریت و گروندگان بدان ترتیب داده شده، و چون این دین آخرین ادیان آسمانی است، دستورات آن طوری تنظیم شده که تا ابد برای تکامل و پیشروی بشر کافی بوده، بلکه هر چه لم و دانش و صنایع به پیش رود حقیقت و مظهر آن نیز بیشتر آشکار شده و در هر زمان چون روش نوینی برای افرادش جلوه می نماید و خواسته ها و نواقص امور آنها را آن طوری کهموجب سعادتمندی وتکاملی ایشان باشد رهبری می کند. متن زیر گزیده ای از کتاب "فروع دین و فواید آن" پیرامون نهی از منکر است.


نهی از منکر
نهی از منکر (بازداشتن افراد از کارهای زشت) یکی از فروع دین و واجبات آن می باشد.
نهی از منکر نیز مانند امر به معروف از دستوراتی می باشد که اسلام و احکام آن بوسیله انجام پایدار و برقرار می شود، زیرا اگر نهی از منکر اجرا نشود، افراد به کارهای زشت و روش ناپسند ادامه داده، سرانجام نیز به گمراهی و نابودی منتهی می شوند ولی اسلام در اینجا نیز پیش بینی های لازم را نموده و بوسیله نهی از منکر افراد را بر کارهای یکدیگر ناظر قرار داده تا در روش یکدیگر نظارت نمایند و از پلیدی و کارهای زشت بازداشته بلکه از بهترین افراد و امت ها بوده باشند، چنانکه در قرآن مجید می باشد:
"کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تومنون بالله"


فواید نهی از منکر
1-امر پرودگار و پیروی نمودن از دستور دینی
2-نهی از منکر و ترک معصیت: بوسیله نهی از منکر گناه و کارهای زشت متروک شده، و افراد به روشی که ترقی و تکامل آنان در آن است متمایل می شوند، آنگاه محیطی به وجود می آید ساکت و آرام و مردم در آسایش و آرامش به زندگانی خویش ادامه می دهند و سایر دستورات اسلام و اکام دینی خویش را با صلح و صفا انجام می دهند.
3-نهی از منکر و محفوظ بودن اسلام: به وسیله نهی از منکر اسلام و دستورات آن از گزند نابودی حفظ می شود، زیرا اسلام به وسیله تبلیغ امر به معروف و نهی از منکربرقرار شده و اگر این دستور اجتماعی متروک شود اسلام از پیشرفت متوقف شده بلکه به نابودی و نیستی می گراید.
4-نهی از منکر و حیثیت اسلام: به وسیله انجام نهی از منکر حیثیت دین و مسلمین محفوظ می ماند زیرا اگر جامعه مسلمین از جنایات و زشتی ها پاک باشد و افراد آن به روشی پسندیده متمایل شوند، اسلام و مسلمین به نظری بهتر نگریسته و ارزش برای آنان قایل می باشند.
اصولا برای هر آیین و افرادی که بدان گرویده اند انجام دادن کارهای نیک و دوری نمودن از کارهای زشت بهترین تبلیغ بوده، و این را تبلیغ عملی گویند که بسیار موثر واقع می شود و افراد بطور دلخواه روی بدان می آورند.
5-نهی از منکر و آسایش زندگی: به وسیله انجام نهی از منکر زندگانی برای انسان و مسلمین سهل و آسان شده و آسایش فکری و عملی برای انسان فراهم می شود، زیرا هر قدر افراد بدین و احکام آن تمایل پیدا کنند، حقه بازی، دروغ، ظلم، درشتخویی و غیره از ایشان دوری جسته نظام زندگی برقرار می شود؛ سپس یک محیط آبرومندانه و با فضیلتی بوجود می آید و چنین محیط و زندگانی را می توان محیط عدالت و زندگانی سعادتمندانه نامید، که به وسیله امر به معروف و نهی از منکر به وجود آمده است.

بنابراین گزارش، کتاب فروع دین و فواید آن به قلم سید حسین شادرخ(رضوی) از سوی انتشارات راه علم روانه بازار نشر شده است. از جمله موضوعات پرداخته شده در این کتاب می توان به "نماز یا نیایش"، "روزه" و "امر به معروف" اشاره کرد.
پایان پیام/
 

کد خبر 343397

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha