پرداختن به ترجمه قرآن زمینه ساز گفتمان قرآنی است

خبرگزاری شبستان: مولف کتاب طراحی الگوی مدیریت مسجد براساس متون اسلامی با اشاره به اینکه ناآگاهی از ترجمه آیات قرآن موجب جدا شدن قرآن از زندگی می شود، گفت: پرداختن به ترجمه قرآن زمینه ساز گفتمان قرآنی است.

حجت الاسلام یاسر طاهری، مولف کتاب طراحی الگوی مدیریت مسجد براساس متون اسلامی و مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری شهید اندرزگو مسجد امام حسن عسگری(ع) شهرستان ساری امروز(26بهمن) در گفتگو با خبرنگار شبستان پیرامون لزوم بهره گیری از گفتمان قرآنی در جامعه امروز با وجود هجمه های فرهنگی از سوی نظام سلطه، اظهار داشت: برای پیاده کردن سبک زندگی قرآنی مورد نظر رهبری باید فرهنگ عمل به قرآن را در بین خانواده‌ها نهادینه کرد.


وی با اشاره به اینکه فهم قرآن مقدمه‌ای برای عمل به آن و ایجاد جامعه‌ای قرآنی است، گفت: قبل از انقلاب توجه چندانی به قرآن نمی‌شد و کار نظام یافته‌ای وجود نداشت و امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران، قرآن از غربت و مهجوریت در آمده است.


حجت الاسلام طاهری با بیان اینکه اگر قرآن بخوانیم و حفظ کنیم اما به دستورات قرآن عمل نکینم دچار مشکلات فراوانی می شویم، افزود: ترجمه‌خوانی قرآن کریم باید در جامعه رواج یابد.


وی با بیان اینکه ناآگاهی از ترجمه آیات قرآن موجب جدا شدن قرآن از متن زندگی می شود، خاطرنشان شد: بدون پرداختن به ترجمه قرآن گفتمان قرآنی محقق نخواهد شد.
 

حجت الاسلام طاهری با بیان اینکه اگر قرآن وارد زندگی ما شود، تصور و درک ما نسبت به اسلام بیشتر خواهد شد، اظهار داشت: ترجمه خوانی قرآن زمینه ایجاد گفتمان قرآنی را فراهم می کند.


وی با تاکید بر گسترش تربیت قرآنی گفت: مربیان و خانواده‌ها باید به این اصل قرآنی و دینی توجه داشته باشند.


حجت الاسلام طاهری حفظ و آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان و انتقال مفاهیم قرآنی به نوجوانان و جوانان از طریق قصص های قرآنی را شیوه های ترویج عمومی قرآن دانست و بیان داشت: داستان های قرآن که سرگذشت پیامبران الهی است برای رشد افکار، آینده و زندگی انسان اثربخش و مفید است.


وی با تاکید بر لزوم بهره گیری و رواج استفاده از داستان سرایی حقیقی "داستان راستان" در بین کودکان و نوجوانان گفت: با تحقق این مهم نسل آتی از نظر آسیب سیاسی، اخلاقی و اجتماعی مصون می مانند و به سوی پیشرفت و آگاهی و تربیت الهی و سعادت پیش می روند.


حجت الاسلام طاهری تصریح کرد: در صدر اسلام نیز با وجود همه کمبودها خواندن سوره، فضایل سوره ها، حفظ قرآن توسط ائمه معصومین(ع) و پیامبر(ص) ترویج می شده است و مردم را به این مهم تشویق می کردند و می خواستند جامعه به سمت قرآن خوانی و قرآن دانی حرکت کند.


وی با بیان اینکه گفتمان قرآنی یعنی از الفاظ قرآن برای گفتگو استفاده نمائیم، یادآورشد: "فضه خادمه " کنیز حضرت زهرا (س) از کسانی بود که در سلام کردن، صحبت کردن، ارتباط با اجتماع و خاندان عصمت و طهارت(ع) از گفتمان قرآنی بهره می گرفت که تاثیرات ویژه ای در اطرافیان و خودش داشت.


حجت الاسلام طاهری با تاکید اینکه شیوه ترویج گفتمان قرآنی در میان نسل آتی(کودکان و نوجوانان) از دبستان ها تا دبیرستان ها باید ایجاد شود، گفت: می طلبد تشویق مادی و معنوی و حتی امتیازهایی را برای کسانی که در راه قرآن گام برمی دارند در نظر بگیریم.


وی با بیان اینکه اگر گوشت و خون انسان با قرآن عجین بشود و با قرآن مانوس بشوند، پیشرفت حاصل می شود، خاطرنشان شد: ساز مان های مربوط به قرآن پژوهی و صدا و سیما گفتمان قرآنی را در قالب گفتمان اخبار، تهیه تئاتر، فیلم و ... تولید نمایند و واژه های قرآنی و بیان قرآنی را در اختیار مخاطب قرار دهند.


حجت الاسلام طاهری همچنین متذکر شد: مسئولان برای نام کوچه ها، شهرها، بوستان ها و اماکن مذهبی از واژه های قرآنی انتخاب کنند.


حجت الاسلام طاهری با بیان این مطلب که ترویج فرهنگ قرآنی امری مهم است که باید در کنار سایر شئون زندگی فردی و اجتماعی بشر، مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: تنها کانون های فرهنگی و هنری مساجد، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و منبرهای وعظ و خطابه نمی توانند معارف بلند اسلامی را به سوی نوجوانان و جوانان بکشانند والدین نیز باید با استفاده از تعلیم و تربیت خانوادگی و روش کارشناسی آگاهانه، تشویق، ترغیب، آگاهی و با بهره گیری از مربیان خوب در اجرای فهم قرآنی فرزندان خود وقت بگذارند.


وی تاکید کرد: باید تلاش شود قرآن در لایه های مختلف اجتماع نهادینه شود تا با بهره گیری از آموزه های قرآنی و ترغیب افراد به تفکر و پژوهش در آیات قرآن، جامعه ای به دور از آسیب های اجتماعی داشته باشیم.


حجت الاسلام طاهری آموزه های قرآن و ائمه معصومین را نجات بخش جامعه از تمامی آفت ها بیان کرد و افزود: ترویج این آموزه ها جوانان ما را از هرگونه آسیب ایمن می دارند .
 

پایان پیام/

کد خبر 343498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha