سیمرغی که پس از دو سال وقفه به گلستان آمد از بام کاپری پرید

خبرگزاری شبستان: سیمرغ سی و دومین جشنواره فیلم فجر پس از 10روز خوش نشینی، شب گذشته (27 بهمن) از گلستان پرید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، جشنواره فیلم فجر پس از دو سال وقفه، با پیگیری های مسئولان مربوطه امسال در گرگان از (17بهمن) کلید خورد و بالاخره پس از گذشت 10 روز پر کار و به یاد ماندنی، شب گذشته (27 بهمن) به کار خود پایان داد.


این جشنواره طی 10 روز کاری، با روزانه ارائه دو فیلم در چهار سانس، 20 فیلم راه یافته به جشنواره را برای هنرمندان و هنردوستان گلستانی در سالن پردیس سینما کاپری به اکران درآورد.


اختتامیه فیلم فجر در استان گلستان، با حضور سیداحمد میکائیل‎زاده، قائم مقام دبیر جشنواره فیلم فجر، هنرمندان استانی و ملی از جمله مجید قناد، برزو نیک‎نژاد و الناز حبیبی شب گذشته (27 بهمن) در پردیس سینمایی کاپری گرگان برگزار شد.


کاپری نخستین پردیس سینمایی ممتاز شمال کشور
مهدی صفایی، مدیر پردیس سینمایی کاپری در مراسم آیین اختتامیه گفت: در مدت 10 روز برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینما کاپری گرگان، بیش از 6 هزار و 500 نفر از هم استانی ها از فیلم های منتخب سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر استقبال کردند.


وی، استقبال مردم و اهالی سینما از فیلم های جشنواره فیلم فجر را بی نظیر توصیف کرد و افزود: هر روز حدود 650 نفر از علاقمندان، فیلم های اکران شده در جشنواره را پیگیری کردند.

 

صفایی فیلم های دو ساعت بعد، مهرآباد به کارگردانی علیرضا فرید، قصه ها به کارگردانی رخشان بنی اعتماد، فردا به کارگردانی ایمان افشاریان و مهدی پاکدل، خانه پدری به کارگردانی کیاونش عیاری، زمستان آخر به کارگردانی سالم صلواتی، همه چیز برای فروش به کارگردانی امیر ثقفی، سیزده به کارگردانی هومن سیدی، گنجشکک اشی مشی به کارگردانی درخشنده فروزش طالبی، لامپ 100 به کارگردانی سعید آقاخانی و چند متر مکعب عشق به کارگردانی جمشید محمودی را از فیلم های اکران شده در این 10 روز نام برد.


وی ادامه داد: فیلم های ناخواسته به کارگردانی برزو نیک نژاد، کلاشینکف به کارگردانی سعید سهیلی، سیاوشان به کارگردانی محمدعلی سجادی، شیار 143به کارگردانی نرگس آبیار، خواب زده ها به کارگردانی فریدون جیرانی، آذر، شهدخت، پرویز و دیگران به کارگردانی بهروز افخمی، شیفتگی به کارگردانی علی زمانی عصمتی، آرایش غلیظ به کارگردانی حمید نعمت الله، معراجی ها به کارگردانی مسعود ده نمکی و امروز به کارگردانی سیدرضا میرکریمی از دیگر فیلم های اکران شده در این مدت بوده است.


مدیر پردیس سینمایی کاپری برگزاری فیلم فجر در سینما کاپری را اولین رخداد مهم این مکان دانست و اذعان داشت: پردیس سینمایی کاپری، با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات مدرن، نخستین پردیس ممتاز شمال کشور است.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در ابتدای راه هستیم ادعایی نداریم و در این راه از تجربه بزرگان این حوزه بهره کافی را برده و حضور آن ها را در کنار خود لازم می دانیم.


صفایی با بیان اینکه سینما پرسیا شیراز از جمله سینماهای موفق کشور است، تصریح کرد: طی تماس ها و مراوداتی که با مدیریت این سینما داشته ایم، سعی بر آن داشتیم که از تجربه های آن ها در طی کردن مسیری که بیش از هر چیزی نیاز به هوشیاری و آگاهی دارد استفاده کنیم تا به آن چه مطلوب است برسیم.


عدالت فرهنگی کشور با نگاهی متعادل به کل کشور ایجاد می شود
غلامرضا منتظری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در آیین اختتامیه، ضمن قدردانی از زحمات کسانی که در نهان و آشکار در شکل گیری و برگزاری این رخداد مهم سهیم بودند، اذعان داشت: باز شدن چتر حمایتی وزارتخانه مربوطه در استان گلستان، شرایط پاسخ مناسب و شایسته به دغدغه های ملی در حوزه سینما در استان را فراهم کرد.


وی با بیان اینکه ایران تنها تهران نیست، افزود: برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر در استان ها رخداد فرهنگی هنری بزرگی است که فضای اکران فیلم های جشنواره برای دیگر استان ها را فراهم می کند.


منتظری خاطرنشان کرد: عدالت فرهنگی که به دنبال آن تراز فرهنگی به رشد و بالندگی خواهد رسید، با نگاهی معنادار و متعادل به کل کشور ایجاد می شود.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با بیان اینکه خروجی همه جشنواره ها قابل احصاء نیست، اظهار داشت: آن چه در این بین از اهمیت ویژه تری برخوردار است، بعد آموزشی این جشنواره هاست که باید مد نظر قرار گیرد.


وی ادامه داد: برگزاری و پیگیری چنین جشنواره هایی با جذب هنرمندان و علاقه مندان، باعث خلق ایده های نو، سوژه های جدید و رشد و بالندگی ذهن آن ها می شود.


منتظری ایجاد طراوت، نشاط و شادابی در اقشار مختلف را از دیگر پیامدهای چنین رخدادهایی دانست و اذعان داشت: برگزاری جشنواره هایی در غالب های مذکور، سیر سعودی در حوزه فرهنگ و ادب کشور و رشد تراز فکری و فرهنگی را به ارمغان می آورد.


نیک نژاد هنرمندی که ناخواسته عاشق شد
برزو نیک نژاد کارگردان فیلم «ناخواسته» که با جلب توجه های بسیار به جشنواره فیلم فجر راه یافته، است.


وی که هنرمندی از گلستان کشور است، توانسته در کنار نویسندگی و برنامه ریزی سینمایی، ساخت فیلم هایی متعدد سینمایی و سریالی و همکاری در ساخت سریال های متعددی همچون پس از باران، خانه ای در تاریکی، به دنیا بگویید بایستد، دیوار، تا ثریا و غیره را در کارنامه درخشان خود ثبت کرده و افتخاراتی برای دیار خویش به ارمغان آورد.


نیک نژاد که برای دقایقی صحبت در اختتامیه جشنواره به پشت تریبون خوانده شد، با صدایی لرزان و نفس هایی که تند تر از همیشه زده می شد، اظهار داشت: سخن گفتن در برابر اساتیدی که اکنون در مقابل بنده قرار دارند و من همیشه شاگردی آن ها را پس می دهم، خیلی سخت است.


کارگردان فیلم ناخواسته افزود: ناخواسته ترین چیزی که در مورد انسان اتفاق می افتد، عشق است و این همان چیزی است که خواستنی ترین خواسته دل نیز است.


وی ادامه داد: من ناخواسته عاشق شدم، آن هم عاشق تئاتر.


نیک نژاد گرگان را مهد تئاتر دانست و در پاسخ به اینکه چرا در کارهای خود از هنرمندان این دیار استفاده نمی کند، عنوان کرد: همانطور که قبلأ گفتم، بزرگانی که در گرگان حضور دارند همه استادان من هستند و این برای یک شاگرد، بسیار سخت است که استادان خویش را به کار گمارد و به همین دلیل کمی از کار کردن در گرگان فرار می کنم.


وی در پایان از خانواده خود که در سالن حاضر بودند تشکر کرد و از حاضرین خواست به جای خودش، خانواده اش را تشویق کنند.


در ادامه مجری برنامه از نیک نژاد خواست در تولیدات خود از هنرمندان جایی که به آن تعلق خاطر دارد استفاده کند و همچنین به فکر تولید آثار بومی با هنرمندان بومی باشد.


الناز حبیبی، بازیگر فیلم ناخواسته که در سالن حاضر بود، برای دقایق کوتاهی پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به حضار گفت: من برای دومین بار است که به شهر سرسبز گرگان سفر کرده ام و واقعأ نسبت به شما که ساکنین چنین شهر سرسبز و خوش آب و هوایی هستید حسودی می کنم.


در انتها با دعوت از مسئولان امر، چهره های برتر هنر استان و مجید قناد (عموقناد) از سید احمد میکائیل زاده، قائم مقام دبیر جشنواره فیلم فجر، برزو نیک نژاد، کارگردان فیلم ناخواسته، الناز حبیبی، بازیگر فیلم ناخواسته، مسعود امامی، رئیس انجمن سینمای جوان گلستان، مهدی صفایی، جوان ترین مدیر پردیس های سینمایی کشور و امیر حسین قاسمی، مدیر گروه سیمرغ با اهدای لوح تقدیر قدردانی به عمل آمد.


«چ»جوایز جشنواره را درو کرد

اکران فیلم «چ» به عنوان آخرین بخش اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر در گلستان در نظر گرفته شده بود که با استقبال خوبی همراه شد.


«چ» نام فیلمی به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است. این فیلم داستان 2 روز از زندگی شهید مصطفی چمران در پاوه را به تصویر می‌کشد.


موسیقی متن این فیلم ساخته فردین خلعتبری، طراحی صحنه و لباس بر عهده عباس بلوندی بوده است.


ابراهیم حاتمی کیا از کارگردانان محبوب جشنواره فیلم فجر است و کمتر پیش آمده که از این جشنواره جایزه ای دریافت نکند. او بیشترین جوایز را در رشته بهترین کارگردانی و فیلم دریافت کرده است، حتی برای فیلم «به نام پدر» که کمتر کسی شانسی برای جایزه به آن می داد، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد.


سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری، سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم، سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل مرد، سیمرغ بلورین بهترین تدوین و جایزه ویژه نگاه ملی از جوایزی بود که این فیلم در جشنواره درو کرد.


پایان پیام/
 

 

کد خبر 344032

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha