فتوای رهبری اندیشه برگزاری همایش فقه هسته ای را کلید زد

خبرگزاری شبستان: همایش فقه هسته ای در راستای فتوای مقام معظم رهبری راجع به حرمت تولید، انباشت و به کارگیری سلاح های هسته ای فردا در تهران با حضور نمایندگان مجلس و برخی از سفرای کشورها برگزار می شود.


به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری "همایش فقه هسته ای" امروز 29 بهمن ماه 92 در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
مهدی عباس زاده مشاور رییس و مدیر کل حوزه ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست اظهار کرد: اصل ایده برگزاری همایش در راستای دو اتفاق بود؛ نخست فتوای رهبری راجع به حرمت تولید، انباشت و به کارگیری سلاح های هسته ای بود و دوم بعد از این فتوا ، سخنرانی اوباما رییس جمهور بود که بیان کرده بود مبنای مذاکرات در ایران می تواند فتوای رهبر انقلاب اسلامی ایران باشد و در سخنان خود مستقیم به عنوان "فتوای رهبری" اشاره کرد.
 

وی ادامه داد: این دو موضوع موجب شد ضرورت بررسی فتوای رهبری به لحاظ حقوقی و فقهی و علمی تبیین شود و بنابراین این همایش اولا علمی است و ثانیا فعلا در سطح ملی برگزاری می شود و پس از پختگی و به بار نشستن، در سطح بین المللی نیز برگزار می شود، البته محتوای همایش در عرصه بین المللی عرضه خواهد شد.
وی با بیان اینکه بیش از چهل مقاله به دبیر خانه همایش تاکنون رسیده است و احتمال ارسال مقالات بیشتر نیز می رود، گفت: این مقالات احتمالا در دو جلد کتاب منتشر و به زبان های عربی و انگلیسی نیز ترجمه می شود تا در عرصه بین الملل نیز قابل استفاده و مفید باشد.
عباس زاده با اشاره به محورهای این همایش اظهار کرد: تبیین ماهیت فتوای رهبری که این حکم حکومتی است یا نظامی، اولیه است یا ثانویه، تببین مبانی و ادله فقهی حرمت تولید، انباشت و به کارگیری سلاح های هسته ای، تبیین مبانی نظری سیاسی ممنوعیت تولید، انباشت و به کارگیری سلاح های هسته ای و جایگاه حقوقی فتوای رهبری در سطح بین المللی، چهار محور این همایش خواهد بود.


وی با بیان اینکه این همایش دو روزه در تهران و قم برگزار می شود، عنوان کرد: تا کنون و پیش از برگزاری همایش اصلی، پنج نشست خبری را برگزار کردیم که در آنها مقالات علمی مطرح و نقد شد، این پیش نشست ها با عنوان: ممنوعیت استفاده از سلاح های کشتار جمعی؛ بررسی ادله، ادله فقهی منع به کار گیری سلاح های هسته ای با رویکرد بشر دوستانه محیط زیست، استدلال های قرآنی برای ممنوعیت سلاح های هسته ای، تقابل اندیشه اسلامی و غربی در زمینه سلاح های کشتار جمعی و فصل نوین معنویت دینی؛ جهان در برابر سلاج های کشتار جمعی، برگزار شد.
وی تصریح کرد: در این همایش آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی با موضوع تولید و استفاده از سلاح های کشتار جمعی از دیدگاه فقه اسلامی، آیت الله ابوالقاسم علیدوست با موضوع بررسی فقهی تولید، انباشت و به کارگیری سلاح های کشتار جمعی، حجت الاسلام احمد مبلغی با موضوع مبانی فقهی تحریم، تولید، انباشت و به کارگیری سلاح های هسته ای، دکتر ناصر قربانیان با موضوع مشروعیت یا عدم مشروعیت به کارگیری سلاح های هسته ای به ایراد سخنرانی می پردازند.


عباس زاده با اشاره به روز دوم این همایش که در قم برگزار می شود، گفت: در این همایش نیز آیت الله محسن فقیهی با موضوع حکم تولید، انباشت و به کارگیری سلاح های هسته ای از دیدگاه فقه اسلامی، حجت الاسلام محمد علی قاسمی با موضوع تقابل اندیشه اسلامی با غربی در زمینه سلاح های کشتارهای جمعی، حجت الاسلام محمود حکمت نیا با موضوع تحلیل حقوقی استفاده از سلاح های کشتار جمعی با تاکید بر روش موضوع شناسی و روش شناسی، بهمن اکبری با موضوع فصل نوین معنویت دینی، جهان در برابر سلاح های کشتار جمعی و احتمالا شهاب سیرجای با موضوع تاثیر فتوای رهبری در فضای بین المللی، سخنرانی می کنند.
وی در پایان یادآور شد: این همایش دو روزه فردا 30 بهمن ماه در سازمان انرژی اتمی و پنجشنبه اول اسفندماه در قم برگزار می شود؛ در این همایش جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برخی از سفرای کشورهای از جمله واتیکان و فلسطین، اعضایی از کلیه دانشگاه ها و پژوهشگاه هایی که رشته فیزیک هسته ای را تدریس می کنند و نمایندگان دستگاه های خارجی حضور پیدا می کنند.
پایان پیام/
 

کد خبر 344600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha