طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان یزد اجرا می شود

خبرگزاری شبستان: با امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان بهزستی استان یزد و کمیسیون ملی یونسکو ایران طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در استان یزد اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، ظهر امروز تفاهنامه همکاری بین سازمان بهزستی استان یزد و کمیسیون ملی یونسکو ایران با موضوع اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار منعقد شد.


دکتر محمد رضا سعید آبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در مراسم انعقاد این تفاهم نامه گفت: در شروع این طرح 60 زن سرپرست خانوار در شهرستان میبد استان یزد تحت آموزش های مهارت، کارآفرینی، سلامت و تغذیه قرار می گیرند.


دکتر سعید آبادی، یکی از اهداف سازمان ها و دولت ها را ایجاد زندگی بهتر برای مردم دانست و گفت: این هدف جزء برنامه سازمان های بین المللی نیز هست و کمیسیون ملی یونسکو در ایران برنامه های یونسکو را در چارچوب اولو یتهای ایران دنبال می کند.


وی با بیان اینکه ایجاد بستر برای زندگی بهتر هدف ما است اظهار داشت: از منظر یونسکو 5 روش برای بهبود زندگی جوامع است که این روش ها شامل: آموزش، فرهنگ، علوم طبیعی، ارتباطات و علوم اجتماعی و انسانی است.


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران مسئولیت اجتماعی را یکی از مباحثی دانست که در حوه اجتماعی و علمی یونسکو به آن پرداخته می شود و گفت: امروزه بدون ریشه دار شدن مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمانی و فردی نمی توان بسیاری از مشکلات جامعه ایران را حل نمود.


وی با بیان اینکه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از منظر مسئولیت اجتماعی باید نگاه شود، تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی اقتضا می کند اگر مسئولیت اجرایی نداریم باید سرمایه گذاری و هزینه در مباحث اجتماعی داشته باشیم.


محمدحسین رحیمی نسب مدیر کل یهزیستی استان یزد نیز در این مراسم با اشاره به گستردگی وظایف سازمان بهزیستی گفت: بهزیستی با بیش از 50 وظیفه خاص در حوزه های مختلف فعالیت می کند یکی از آنها زنان سرپرست خانوار است.


رحیمی نسب گفت: در حال حاضر تعداد 2هزار و 468 زن سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی استان هستند که از این تعداد 242 نفر تحت پوشش بهزیستی میبد هستند.


وی با اشاره به ایجاد زمینه اشتغال 800 زن سرپرست خانوار طی 5 سال گذشته گفت: در 5 سال گذشته همچنین سه هزار و 700 مسکن ویژه مددجویان بهزیستی شروع به کار شده است که تاکنون 2هزار مسکن آن تحویل شده است که از این تعداد 900 مسکن به زنان سرپرست خانوار تعلق گرفته است.


مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به فعالیت های آموزشی بهزیستی در 5 محور پیشگیرانه گفت: آموزش پیش از ازدواج، زوج های جوان، پیشگیری از معلولیتها، پیشگیری از اعتیاد و سالم پیر شدن از جمله این آموزش هاست.


وی افزایش خروجی و کاهش ورودی را دو سیاست مهم بهزیستی دانست و اظهار داشت: برای کاهش ورودی ها از طریق آموزش و مداخله سعی در پیشگیری از بروز بسیاری آسیب های اجتماعی، معلولیت ها می کنیم؛ اما افزایش خروجی با رویکرد توانمندسازی است.


دکتر رحیمی نسب صفر کردن آسیب های اجتماعی را محال دانست و اظهار داشت: تلاش ما این است ورودی های بهزیستی در کمترین زمان ممکن با بهترین شیوه بازتوان شوند و به جریان عادی زندگی باز گردند.


وی در خصوص محورهای توانمندسازی در بهزیستی گفت: 5 محور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روانی و جسمانی برای توانمندسازی مددجویان در بهزیستی مد نظر قرار می گیرد.


دکتر رحیمی نسب با بیان اینکه 55 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان یزد هستند گفت: تحصیل، اشتغال، مسکن، بیمه، ورزش، آموزش، چکاب جسمانی از جمله خدماتی است که در راستای توانمندسازی به مددجویان تحت پوشش ارائه می شود.


وی با اشاره به تشکیل کمیته پذیرش و توانمندسازی در بهزیستی استان یزد گفت: این کمیته در بدو ورود افراد به بهزیستی تشکیل می شود و با گرفتن گزارش مددکاری و تکمیل فرم خود اظهاری بر اساس اطلاعاتی که خود فرد و مددکار از وضعیت وی می دهد نسبت به نوع توانمندسازی وی و مدت زمان مورد نیاز برای توانمند شدن نقشه راه برای وی تعیین می شود.


لازم به ذکر است؛ این طرح در مرحله اول به آموزش مربیان اجرای طرح می پردازد و در مرحله بعدی به اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با حضور این زنان می پردازد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 344762

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha