تکرار اخبار خودکشی آن را به عنوان یک رفتار درجامعه معرفی می کند

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: تکرار اخبار خودکشی در رسانه ها آن را به عنوان یک رفتار در جامعه معرفی می کند و باعث ترغیب به این عمل در افراد مستعد به خودکشی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان ، مینا شعبانی صبح امروز(3 اسفند) در کارگاه بازنمایی سلامت محور خبر خودکشی در رسانه با اشاره به اینکه خودکشی جزء سه علت اصلی مرگ افراد بین 15 تا 35 سال است، اظهار داشت: تاثیرات روان شناختی اجتماعی و اقتصادی خودکشی بر خانواده و جامعه غیر قابل اندازه گیری است.


به گفته وی، ایران کشوری با نسبت جمعیتی جوان است و اگر مقوله خودکشی در آن پیشگیری نشود ممکن است به یکی از معضلات مهم جامعه تبدیل شود.
 

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در اسلام خودکشی به عنوان یکی از گناهان کبیره معرفی می شود، یادآور شد: همین مقوله موجب شده است که معضل خودکشی به عنوان خط قرمز معرفی شود و افراد آن را انکار کنند.


عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان ادامه داد: 99 درصد از عوامل خودکشی به علت اختلالات روانی و 75 درصد مربوط به افسردگی و بخشی از آن مربوط به فقر، اعتیاد و بیکاری است.
 

شعبانی با اشاره به اینکه فاکتورهای متعددی در شکل گیری و گرایش افراد به خودکشی وجود دارد، گفت: برخی از این خودکشی ها در بین دانش آموزان انجام می شود که همین مسئله آگاهی برخورد مسئولان آموزش و پرورش را در پیشگیری از این معضل می طلبد.
 

وی در بخش دیگیری از سخنان خود به عوامل رایج در خودکشی اشاره کرد و اظهار داشت: اختلالات روانپزشکی، افسردگی، اختلاات شخصیت سوء مصرف مواد و الکل، اسکیزوفرمی، اختلالات روانپزشکی ناشی از علل عضوی و سایر بیماری های روان پزشکی از مهمترین این علائم است.
 

در ادامه این کارگاه کارشناس مسئول سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز گفت: انعکاس صحیح اخبار مربوط به خودکشی از سوی رسانه ها در کاهش این معضل موثر است.
 

شهره نصر با اشاره به اینکه آمار خودکشی در ایران هر چند در مقایسه با کشورهای دیگر پایین تر است، ادامه داد: اما بررسی های انجام شده در کشور نشان می دهد که در سال های 65 تا 76 خودکشی حدود 6 برابر افزایش داشته است که این میزان بدون در نظر گرفتن میزان رشد جمعیت طی سال های اخیر است.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه انعکاس صحیح اخبار خودکشی از سوی رسانه ها نقش مهمی در کاهش این معضل دارد، یادآور شد: این کارگاه درراستای آشنایی بیشتر رسانه ها در انعکاس اخبار مربوط به خودکشی برگزار می شود.
 

به گفته نصر، پیشگیری ازخودکشی همیشه به عنوان یک مشکل بهداشتی مطرح و همواره مورد توجه معاونت سلامت وزارت بهداشت بوده است.
 

وی با اشاره به اینکه رسانه ها نقش مهمی در زندگی اجتماعی ایفا می کند، افزود: آنها افکار، نگرش و رفتار مردم را در ابعاد مختلف متاثر می کنند و با توجه به چنین اثر گسترده ای بدون شک در برنامه های پیشگیری از خودکشی نیز موثر خواهد بود.
 

کارشناس مسئول سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نکاتی در خصوص انعکاس خبر خودکشی در رسانه ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: لازم است آمار مربوط به خودکشی بر مبنای اطلاعات واقعی و با دقت مورد بحث قرار گیرد.
 

به گقته این مقام مسئول رسانه ها می توانند در زدودن افکار و عقاید غلط مردم نسبت به خودکشی موثر باشند.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 345818

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha