نخستین همایش تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز برگزار شد

خبرگزاری شبستان:نخستین همایش تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ار ظهر امروز (4اسفند) با حضور مسئولان کشوری و استانی در محل سازمان تبلیغات خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، ظهر امروز(4 اسفند) در نخستین همایش تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز، اظهار داشت: سازمان تبلیغات در زمینه گسترش فرهنگ مبارزه با قاچاق کالا و ارز می تواند از ظرفیت عظیم شبکه ای دینی و اجتماعی استفاده کند.


وی یکی از پدیده های ناسالم در کشورها را وجود پدیده قاچاق کالا و ارز دانست و افزود: در کشور ما پدیده قاچاق کالا و ارز در عرصه های مختلف اجتماعی مانند فرهنگ، اخلاق، تربیت، سبک زندگی و غیره مشکلات عمده ای به وجود آورده است.


حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به اینکه پدیده قاچاق درعرصه اقتصاد تولید، اشتغال، شاخص های اقتصاد سالم، رونق کسب و کار را تهدید می کند، گفت: تنها با اقدامات قضایی و امنیتی نمی تواند با پدیده قاچاق برخورد کرد.


وی ادامه داد: در کشور ما طبق ضوابط سازمان ها تلاش شده است که کمیته فرهنگی ستاد قاچاق کالا و ارز در عرصه دینی و فرهنگی اقداماتی را به منصه ظهور رساند.


بنابرگزارش شبستان در ادامه حجت الاسلام محمد باقر گرایلی، دبیر علمی نخستین نشست تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز، با اشاره به اینکه 14 مقوله مهم در کشور بیشترین آمار قاچاق را به خود اختصاص داده اند، تصریح کرد: لوازم آرایشی بهداشتی، پوشاک، کفش، فیلم های پویا نمایی، لوازم التحریر، سیگار، مشروبات الکلی، مکمل ها و غیره بیشترین اقلام قاچاقی در کشور هستند.


وی با بیان اینکه هر 7 هزار دلار کالای قاچاق در کشور یک فرصت شغل را از جامعه حذف می کند، اذعان کرد: سالانه در کشور 5/14 میلیارد دلار کالا قاچاق می شود.


حجت الاسلام گرایلی خاطرنشان ساخت: مهمترین اقدامی که می توان در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور داشت بازسازی سیستم اقتصادی کشور براساس تجهیزات مبتنی بر تولید ملی و داخلی است.


وی آثار اقتصادی، بهداشتی، فیزیکی و روانی، فرهنگی و جرم شناختی را از جمله آثار مخرب قاچاق دانست و تاکید کرد: ترویج فرهنگ مصرف گرایی، اختلال در فرآیند جامعه پذیری، تهاجم فرهنگی، تجمل گرایی و غیره از جمله آثار سوء اجتماعی این پدیده است.


دبیر علمی نخستین نشست تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز اشاره ای به راهکارهای پیشگیری از پدیده قاچاق داشت و افزود: پیشگیری و کنترل از طریق برخورد کیفری و انتظامی نمونه ای از برخورد با این پدیده است اما تاثیر چندانی ندارد.


وی سیاست جنابی را موثرتر و کارآمدتر از برخورد کیفری با پدیده قاچاق دانست و ابراز داشت: استفاده از ساز و کارهای غیرکیفری در کنار ساز و کارهای کیفری از جمله تقویت بنیه های دینی و تبیین آثار منفی آن برای جامعه با توجه به اینکه جامعه ایران یک جامعه اسلامی و مذهبی است می تواند کارآمد باشد.


پایان پیام/

کد خبر 346223

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha