سازمان میراث فرهنگی باید پژوهش‌محور اداره شود

خبرگزاری شبستان: «نمایشگاه بحر در کوزه مروری بر دستاوردهای ربع قرن تلاش مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی»، با حضور احمد مسجدجامعی و مسعود سلطانی‌فر، عصر گذشته افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی نمایشگاه «بحر در کوزه؛ مروری بر دستاوردهای ربع قرن تلاش مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی» سیدمحمد بهشتی، مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به جایگاه آموزش و تربیت در پرورش انسان گفت: همواره پرورش و تربیت بر آموزش برتری داشته و آموزش بدون تربیت هیچ است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایلی که حفظ این مواریث را توجیه می‌کند درس‌هایی است که میراث فرهنگی به ما می آموزد. در حوزه آموزش یکی از موضوعاتی که ما از میراث فرهنگی می‌آموزیم این است که هیچ‌گاه در سرزمین ما آموزش مستقل از پرورش نبوده است. دانش بدون پرورش و تربیت امری خطرناک است و می‌تواند اثرات سویی برای جامعه به همراه داشته باشد.
بهشتی در مورد انحلال مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی گفت: فارغ‌التحصیلان مرکز آموزش عالی دارای هویت ویژه‌ای هستند و شخصیت خاص خود را دارند. استمرار فعالیت این مرکز زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند برکات زیادب برای کشور داشته باشد و ادامه حیات مرکز، خواسته تمامی علاقه‌مندان و دلسوزان میراث فرهنگی است. از آقای سلطانی‌فر می‌خواهم که به روش مشروع و غیرمشروع این مرکز آموزشی را حفظ کند.
در ادامه آیین افتتاح نمایشگاه «بحر در کوزه»، احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جمع هیات علمی و دانش آموختگان مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی عنوان داشت: اصولاً میراث فرهنگی باید به صورت پژوهش محور اداره شود و ما این اقدام را در دوره اصلاحات آغاز کرده بودیم اما در طی چند سال اخیر آن‌چنان به آن توجه نشد. حتی بخش‌های اداری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید به صورت پژوهشی اداره شود.
مسجدجامعی گفت: جایگاه میراث فرهنگی امروز فقط در حوزه بناها و آثار تاریخی نیست، میراث معنوی و توجه به جایگاه آن اهمیت ویژه‌ای دارد. منکه هر جمعه برنامة تهران‌گردی دارم متوجه شدم که مردم ایران دغدغه هویت دارند. حفظ خاطره ایران زمین و یاد مردمانی که در این سرزمین زندگی می‌کرده‌اند، برای امروز و آینده ما ضروری است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان با اشاره به تلاش مرکز آموزش عالی در حفاظت از میراث فرهنگی کشور گفت: امیدوارم این مجموعه بتواند در یک به‌هم پیوستگی با سازمان میراث فرهنگی فعالیت خود را ادامه دهد. با توجه به دست‌اندازی‌هایی که به میراث فرهنگی تمامی کشورها می‌شود، ضرورت پرداختن به حوزه آموزش بیش از گذشته احساس می‌شود.
پایان پیام/

کد خبر 346250

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha