عرفان تسبیح انداختن و ورد گفتن نیست

خبرگزاری شبستان: عرفان تسبیح انداختن و ورد گفتن نیست چنانچه مرحوم قاضی می‌گفت هر کس نماز اول وقت بخواند اگر به مقام عالیه نرسید من جواب خواهم داد، دانشگاه‌های ما امروز به این اسوه‌ها و الگو‌ها نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، همایش "مهر و معرفت، جلوه‌هایی از سیره‌ اخلاقی علامه طباطبایی (ره)" در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

بر پایه این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح رفیع، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس طی سخنانی اظهار کرد: عرفان اخلاق رواج داشته و چراغ عرفان همواره روشن و مشعلی فروزان بوده است.

وی ادامه داد: در هیچ برهه‌ای از تاریخ بشر عرفان بدون مشتری نبوده است البته ممکن بود در برخی دوره‌ها مشتری عرفان کم بوده باشد علت این مسئله آن است که ریشه عرفان در فطرت آدمی نهفته است.

وی با بیان اینکه حتی در کشورها و مناطق شرقی که ادیان الهی حضور نداشتند عرفان همواره جاذبه خود را حفظ کرده بود، تصریح کرد: علت این مسئله آن است که عرفان در درون آدمی جای دارد.

حجت الاسلام فلاح رفیع بیان کرد: انسان‌ها حب وطن دارند و طبق سخن پیامبر (ص) حب وطن از ایمان است، بنابراین می‌توان معنای عمیق‌تری برداشت کرد که همان برگشتن به اصلی است که انسان از ابتدا به آن متصل بوده است و به دنبال برگشت به سوی آن همواره مسیرهای مختلفی را امتحان کرده است لذا از آنجایی که عرفان به وجود و درون آدمی برمی‌گردد، همواره مورد توجه بوده است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: حتی در قرون جدید که سکولاریسم بر مبانی پوزیتیویسم، حس گرایی را ترویج کرد نه تنها فروغ چراغ عرفان رو به افول نرفت بلکه اوج نیز گرفت  و شاهد این مسئله شکل‌گیری مشرب‌های مختلف عرفانی در جهان است چراکه بیش از پنج هزار مشرب عرفانی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: مشرب‌های چون اکین‌کار، اوشویی، پائولو کوئیلویی و ... در دنیا تکثر یافت که از مشرب عرفان‌های بدلی بودند، هر چند علت ایجاد این عرفان‌ها پاسخ به نیازهای بشری بود.

حجت الاسلام فلاح رفیع در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هم‌اکنون مسئله مولانا و دیوان حافظ در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفداران زیادی دارد، گفت: این در حالی که حافظ تازه بعد از 600 سال که در ایران طلوع کرد در میان اروپاییان شناخته شد اما با این وصف امروز طرفداران زیادی در اروپا دیوان حافظ را می‌خوانند لذا عرفان هرگز بی‌مشتری نبوده است.

وی تصریح کرد: امروز در این آشفته‌بازار عرفان‌های بدلی باید عرفان حقیقی را بشناسیم و رسالت دانشگاه، شناختن و شناساندن عرفان ناب است که این عرفان همان قرآن و عترت (ع) است چرا که قرآن و عترت (ع) کارخانه اخلاق‌اند. علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) محصول همین کارخانه عرفان ناب هستند، امروز برای گسترش عرفان باید به سراغ این اسوه‌های دینی برویم چرا که اینان انسان آرمانی و اتوپیایی نداشتند بلکه آدم‌هایی از جنس خود ما بودند.

حجت الاسلام فلاح رفیع با بیان اینکه عرفان‌هایی که در دنیا رواج یافته‌اند جواب عطش تشنگان معرفت را نمی‌توانند ارایه دهند، ابراز کرد: در این میان و در این بحبوحه تنها کسانی که تربیت‌شده مکتب اهل بیت (ع) هستند راه را می‌یابند، کسانی مانند علامه طباطبایی و شاگردان او همچون آیت‌الله جوادی آملی و شهید مطهری.

وی با اشاره به ابعاد گسترده دانش علامه طباطبایی بیان کرد: علامه در فلسفه نظریات متعددی را ارایه می‌کرد چنانچه شهید مطهری درباره علامه طباطبایی می‌گفت 100 سال دیگر نظریات فلسفی علامه مشخص می‌شود.

وی ابراز کرد: علامه طباطبایی سه خصوصیت عمده داشت که جامعه دانشگاهی باید از آن بهره بگیرد، اول اینکه علامه عشق خالص به اهل بیت (ع) داشت، چنانکه شهید مطهری می‌گفت من فیلسوف و عارف زیاد دیده‌ام اما عشق من به علامه به این علت است که علامه عاشق اهل بیت (ع) است.

حجت الاسلام فلاح رفیع در این راستا تصریح کرد: در وهله دوم علامه طباطبایی عاشق علم‌آموزی بود و کسانی که با علامه محشور بودند می‌گفتند وی گاهی روزانه تا 15 ساعت مطالعه می‌کرد، همچنین در وهله سوم در تقوا، معرفت و توجه به خدا خالص بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عرفان تسبیح انداختن و ورد گفتن نیست چنانچه مرحوم قاضی می‌گفت هر کس نماز اول وقت بخواند اگر به مقام عالیه نرسید من جواب خواهم داد لذا دانشگاه‌های ما امروز به این اسوه‌ها و الگوها نیاز دارند.

پایان پیام/
 

کد خبر 346614

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha