شناسایی یک میلیون اثر تاریخی در کشور/ورود 4 میلیون مسافر به کشور

خبرگزاری شبستان: معاون امور مجلس و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از شناسایی بیش از یک میلیون اثر تاریخی در کشور خبرداد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از سنندج، اسدالله درویش امیری معاون امور مجلس و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ظهر امروز (7اسفند) در مراسم معارفه مدیرکل جدید میراث فرهنگی کردستان در سنندج اظهار داشت: ایرانیان دارای تاریخ و فرهنگی 10 هزار ساله بوده و میراث فرهنگی ما شناسنامه این تاریخ است.


وی افزود: متأسفانه کم توجهی ها و کوتاهی هایی در حوزه میراث فرهنگی شده است اما نباید زحمات انجام شده را نیز از یاد برد.


درویش امیری خاطر نشان کرد: مردم در حوزه میراث فرهنگی بسیار حساس هستند و همین امر وظیفه این سازمان را بیش از پیش مهم می کند.


وی افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم نیز نگاه ویژه ای به سازمان میراث فرهنگی بوده و در مبحث اعتبارات جاری شاهد 56درصد پیشرفت و در حوزه اعتبارات عمرانی نیز با افزایش 35درصدی در بودجه سال 93مواجه هستیم.


معاون امور مجلس و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مرمت، احیا و نگهداری اماکن تاریخی به عنوان اولویت های این سازمان نام برد و خاطر نشان کرد: بدون شک در این مسیر نیز باید نقش تشکل های مردم نهاد و فعالان بخش خصوصی را به صورت جدی دید.


درویش امیری افزود: هم اکنون بسیاری از کاروان سراها و اماکن تاریخی کشور در حال نابودی هستند که با بهره مندی از توان بخش خصوصی می توان این اماکن را حفظ و احیا نمود.


وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون اثر تاریخی در کشور شناسایی شده که تاکنون 200هزار اثر به ثبت رسیده اند و اعتبارات ما نیز کفاف تنها 10درصد این اماکن را می دهد.


وی به قابلیت های استان کردستان در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: کردستان جزو مناطق ویژه کشور از این لحاظ بوده و باید توانمندی های این استان با تکیه بر فعالیت تشکل های مردم نهاد بیش از پیش شناسانده شود.


درویش امیری خاطر نشان کرد: وجود 200هزار فعال در بخش صنایع دستی کردستان، اماکن تاریخی و طبیعی، بیش از هزار و 837 اثر تاریخی شناسایی شده و 812 اثر ثبت شده این استان را در زمره استان های برتر کشور قرار داده است.


معاون امور مجلس و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین به ورود 4 میلیون مسافر به کشور بر اساس آمارهای سال 2013 اشاره کرد و افزود: متأسفانه در همین سال بیش از 7 میلیون ایرانی نیز به خارج کشور مسافرت کرده اند.


وی افزود: باید این مهم را منظر داشت که 4 میلون مسافر برای بازدید از اماکن تاریخی، فرهنگی، دیدن آداب و سنن اقوام ایرانی و مناطق بکر طبیعی در کویر، شمال کشور و روستاهای تاریخی کردستان و غرب کشور وارد کشور شده اند و اگر هتل ها و مناطق تفریحی را مدنظر داشتند بدون شک دیگر کشورها را که زمینه اعمال شد اخلاقی و خوشگذارانی های افراطی است را انتخاب می کردند.


درویش امیری خاطر نشان کرد: باید از جاذبه های فرهنگی، هویتی و تاریخی اقوام ایرانی به بهترین شکل ممکن استفاده شود و از صنعت پردرآمد گردشگری جهانی سهم ویژه ای را برای کشور اختصاص داد.


پایان پیام/

 

کد خبر 347532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha