جریان های معرفت شناسی در همه مراحل ساخت یک فیلم همراه باشد

خبرگزاری شبستان: امام جمعه مشهد با بیان اینکه در همه مراحل ساخت یک فیلم جریان های معرفت شناسی همراه باشد، گفت: سینما بیشترین تاثیرگذاری فرهنگی را در سطح جامعه دارد.

به گزارش خبرگزاری شسبتان از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز(8 اسفند) در دیدار با هنرمندان مطرح کشور اظهار داشت: هر رشته هنری مسایل و مشکلات خاص خود را دارد و نمی شود این مشکلات را با یکدیگر تلفیق کرد.


وی هنر را ابزاری برای پرورش احساسات و عواطف آدمی دانست و تاکید کرد: عقل با دو بال علم و هنر پرواز می کند و همانطور که در صورت نبود علم، انسان از لحاظ جریان فکری به جایی نمی رسد در صورت نبود هنر نیز انسان دچار خمودی می شود.


آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه کاربرد هنر باعث ایجاد خیر و شر در این مقوله ارزشی می شود، گفت: هنر اگر در ابتذال مصرف شود شر را باعث شده و اگر در تهییج ارزش ها باشد مقدس تر از آن یافت نخواهد شد.


وی جریان سینما را مولود انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: در جریان نظام شاهنشاهی سینما ابزاری برای سلطه آمریکا و غرب و ابزار سرگرمی، ابتذال و منحرف کردن جوانان از بیداری و انقلاب به شمار می رفت.


وی با بیان اینکه اکنون سینمای ایران حرف اول را در منطقه می زند، ابراز داشت: به برکت انقلاب اسلامی سینمای ایران به تعالی رسید و بسیاری از هنرمندان مطرح کشوری در دامان این انقلاب پرورش یافتند.


امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه متاسفانه یکی از مشکلات در جریان گسترش ابعاد هنر برقراری ارتباطات و هماهنگی است، تصریح کرد: بسیاری از افراد ارزشی نظام از یک طرف می خواهند جریان هنر را توسعه دهند و از طرف دیگر بدهکار علماء و فقها می شوند.


وی در همین زمینه ادامه داد: مسئولان هنری و سینمایی با کمال سرافرازی حاضر هستند که همه چیز را به پای سینما بریزند اما وقتی در مقابل باید پاسخگو مراجع تقلید و حوزه های علمیه باشند به مشکلاتی بر می خورند.


آیت الله علم الهدی با بیان اینکه جریان سینما جریانی است که بیشترین تاثیرگذاری فرهنگی را در سطح جامعه دارد، تاکید کرد: محور اصلی هنرمندان در جهت ترویج ارزش های دینی باشد و باید در این زمینه به دنبال متخصص رفت.


وی خاطر نشان ساخت: فیلم ها در حوزه های مختلف دفاع مقدس، ارزشی و یا حتی فیلم های طنز را باید دید که در بستر این انقلاب شرایط اکران را دارد یا خیر.


امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه در ساخت یک فیلم در همه مراحل از کارگردانی و نویسندگی گرفته تا هدایت بازیگران باید با جریان های معرفت شناسی همراه باشد، ابراز داشت: اگر در ساخت یک فیلم یک فقیه به عنوان کارشناس، یک فیلسوف و یک کلام دان در جریان ساخت این فیلم قرار گیرند همین افراد نیز پاسخگوی ممیزی ها خواهند بود و کارگردان و یا نویسنده به مشکلاتی که امروز مشاهده می شوند دچار نخواهند شد.


وی به مسائل پیش آمده در رابطه با فیلم رستاخیز اشاره کرد و افزود: پیش از ساخت این فیلم کارگردان این فیلم از مقام معظم رهبری استفتاء کرد که نشان دادن چهره حضرت عباس، حضرت علی اکبر و سایر بزرگان مانعی دارد یا خیر و ایشان نیز پاسخ دادند که در صورتی که وهن نباشد اشکالی ندارد.

 

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه برخی از مذهبیون و مداحان تندرو به ساخت و پخش فیلم رستاخیز تحصن کردند، گفت: من به فیلم رستاخیز 18 ایراد اصلی گرفتم از جمله آن که چرا در نماز جماعت فاصله بین ماموم و امام بیش از حد مجاز است و این باعث ایراد در نماز جماعت می شود.


وی خاطرنشان ساخت: اگر در جریان ساخت فیلم فقیه حضور داشته باشد فقیه است که می گوید چه چیزی خلاف شرع هست و چه چیزی نیست و مشکلات با ممیزی ها را حل خواهد کرد و اگر مسئله ای نیز خلاف شرع بود اجازه ساخت را نخواهد داد.


عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: بسیجیان و هنرمندان بسیجی هستند که باید مشکلات این قبیل فیلم ها را از ابتدا برطرف نمایند.


امام جمعه مشهد هنرمندان کشوری پرورش یافته در مشهد و استان خراسان را از افتخارات این استان دانست و افزود: امروز اهل علم و طلاب جوان با گرایش هنری بسیار وجود دارد و می توان از وجود این افراد استفاده لازم را برد.


پایان پیام/

کد خبر 347746

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha