سلاحش قلم، نفسش حق و کلامش نافذ بود

معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی سازمان بسیج مستضعفین معتقد است: استاد شهید مطهری وقتی به حقیقت می‌رسید حقیقت را فدای مصلحت نمی‌کرد و به بیان آن می پرداخت.

حجت‌الاسلام علی رضایی، معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی سازمان بسیج مستضعفین پیرامون عوامل ماندگاری شهید مطهری به خبرنگار شبستان گفت: در ارزیابی میان اقشار مختلف مردم در جامعه شهید مطهری مورد توجه نخبگان، تحصیل‌کردگان و تمام اقشار جامعه بود و هم‌اکنون نیز در میان حوزویان مکتب این شهید بزرگوار به عنوان کتب اصلی درس حوزه‌های علمیه مورد تقدیر و توجه قرار می‌گیرد.

 

 شهید مطهری خط‌شکن توسعه علمی در میان دانشگاهیان و طلبگان

 

وی شهید مطهری را یکی از الگوهای برتر در جهت توسعه علمی در دانشگاه و حوزه معرفی کرد و افزود: شهید مطهری خط‌شکن توسعه علمی در میان دانشگاهیان و طلبگان است و اندیشه‌ها و افکار او در میان اقشار مختلف جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی سازمان بسیج با بیان اینکه کتب شهید مطهری مورد استقبال تمام کشورهای خارجی بخصوص جهان اسلام قرار گرفته است، ادامه داد: کتب شهید مطهری یکی از پرفروش‌ترین کتب دینی و مذهبی است که جامعه از افکار این اندیشمند بزرگ تأثیر بالایی می‌گیرد.

 

به اعتقاد وی شهید مطهری به عنوان یکی از کسانی است که شأن و منزلت و جایگاه زن را در جامعه به خوبی شناخته و با ادله کامل این موضوع را مورد توجه قرار داده است.

 

ورود به عرصه سخنرانی را تکلیف دینی و شرعی می دانست

 

حجت‌الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: تمام زنان جامعه با تیپ‌های مختلف در استدلال حیا و حجاب به افکار و اندیشه‌های شهید مطهری می‌پردازند اما هنوز با توجه به جایگاه استاد حق مطلب ادا نشده است.

 

وی خدمت به مردم و اتصال به منبع لایزال الهی را از جمله عوامل ماندگاری این شهید دانست و افزود: هر کس در راه خدمت به مردم به منبع ماندگار یعنی حق تعالی خود را نزدیک‌تر کند بیشتر در دل‌ها باقی می‌ماند.

 

حجت‌الاسلام رضایی یادآور شد: شهید مطهری به عنوان تکلیف دینی و شرعی در عرصه سخنرانی و دین وارد شد و فقط خدا را در ادای این تکلیف در نظر گرفت.

 

ادای احترام و ادبش مثال زدنی بود

 

معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی بسیج پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت را از دیگر عوامل ماندگاری این شهید، در جامعه عنوان کرد و یادآور شد: اگر کسی در سیره اهل بیت (ع) و برای کسب رضای خدا حرکت کند ماندگار می‌شود و شهید مطهری برای رضای خدا وارد عرصه علمی و فکری شد و در این راه نیز از ائمه معصومین (ع) تبعیت کرد.

 

وی ادامه داد: دعای پدر و مادر و ادای احترام و ادب در مقابل والدین شهید مطهری مثال‌زدنی بود و به عنوان یکی از عوامل ماندگاری این شهید است؛ در حقیقت اگر شهید مطهری در مقابل والدین خود ادب و احترام را رعایت نمی‌کرد دعای پدر و مادر در حق او مستجاب نمی‌شد.

 

حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به تأیید آثار این شهید توسط امام خمینی (ره) تصریح کرد: شهید مطهری بر اساس نیاز جامعه صحبت می‌کرد و بر اساس همین نیاز وارد عرصه علم و دین شد و همین امر رمز ماندگاری او بود.

 

حقیقت را فدای مصلحت نمی کرد

وی جامعیت فکری و شخصیتی شهید مطهری را به همراه تسلط کامل‌ ایشان به مسایل علمی و دینی روز را از جمله عوامل نبود جایگزین برای این شهید خواند و افزود: شهید مطهری در نقد اندیشه‌های ادیان دیگر نیز دیدی کاملا منصفانه داشت و اندیشه‌های ادیان جنگ را حتی بهتر از رهبران آنها بیان می‌کرد و تسلط کامل و نقد منصفانه به بررسی آنها می‌پرداخت.

 

وی بیان حقیقت توسط شهید مطهری را از جمله ویژگی‌های بارز این ستاد دانست و خاطرنشان کرد: شهید مطهری وقتی به حقیقت می‌رسد حقیقت را فدای مصلحت نمی‌کرد و آن را بیان می‌کرد.

 

حجت‌الاسلام رضایی ادامه داد: در مسایل فتنه برخی حق را فهمیدند اما نتوانستند آن را بیان کنند. این افراد از خواص جامعه هم بودند اما نتوانستند افشاگری کنند ولی شهید مطهری حق را فهمید و آن را با تسلط کامل توجیه می‌کرد.

 

مردم گرایی و توجه به جوانان از عوامل ماندگاری استاد

معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی بسیج توجه ویژه این استاد به جوانان را از دیگر عوامل ماندگاری این شهید عنوان کرد و افزود: شهید مطهری به دنبال مشکلات مردم و جوانان بود و نیازهای آنان را با قلم و بیان در جامعه مطرح می‌کرد، مردم‌گرایی یکی از ویژگی‌های بارز این استاد بود یعنی فقط به یک قشر خاصی نمی‌پرداخت، اندیشه‌ها و افکار تمام اقشار را دربر می‌گرفت و از طرق مختلف با مردم در ارتباط بود و تمام نیازهای اقشار جامعه را در نظر می‌گرفت.

 

وی گفت: ساده‌زیستی از دیگر ویژگی‌های این شهید بود و اگر کسی این شرط را نداشته باشد نمی‌تواند در میان مردم جا باز کند و همین ویژگی ایشان در تفهیم مطلب و پاسخ‌گویی به نیازهای مردم مؤثر بود.

 

معرفی اسلام بدون پیرایه از ویزگیهای شهید مطهری

حجت‌الاسلام رضایی معرفی اسلام بدون پیرایه را از مشخصات دیگر این استاد خواند و یادآور شد: در حدیثی از ائمه معصومین (ع) نقل شده است که اگر حرف معصومین (ع) به خوبی به افراد منتقل شود حتما همه آن را می‌پذیرند، شهید مطهری بدون پیرایه سخنان اهل بیت (ع) را به اقشار مختلف جامعه منتقل می‌کرد و در این موضوع تسلط کامل داشت.

 

حجت‌الاسلام رضایی ادامه داد: شهید مطهری مرد دین و سیاست بود و فقط به زهد و تقوا کفایت نمی‌کرد بلکه در کنار این موضوع به حکومت و سیاست و مشکلات جامعه می‌پرداخت، وجود شهید مطهری دین و سیاست را به شکل ممزوج در خود داشت و اگر کسی می‌خواهد جایگزین این استاد باشد باید از این نظر نیز کامل شود.

 

تبعیت از رهبری و ولایت فقیه از عوامل ماندگاری شهید مطهری 

 

معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی بسیج تبعیت از رهبری و ولایت‌فقیه را مهم‌ترین عامل ماندگاری این شهید خواند و افزود: این شهید با نسل جوان ارتباط خوبی داشت، جوان بودن کشور را به عنوان یک فرصت تلقی می‌کرد و به آن با دید تهدید نمی‌نگریست.

 

وی افزود: جوانان با اعتقاد و اندیشه می‌توانند بهترین فرصت را به ایران و اسلام و آینده کشور بکنند، اما متأسفانه برخی جوان بودن کشور را به عنوان یک تهدید تلقی می‌کنند. کسی که می‌خواهد جایگزین این استاد شود باید ارتباط خوبی با نسل جوان برقرار کند.

 

وی برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی پیرامون افکار این شهید را یکی از راه‌های عملی تربیت افرادی همچون شهید مطهری دانست و گفت: برگزاری کرسی‌های هم‌اندیشی با موضوع افکار و ابعاد شخصیت این استاد در کنار برگزاری مسابقات مختلف می‌تواند برای نسل جوان به عنوان الگوی خوب تربیتی مورد توجه قرار گیرد.

 

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 34812

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha