408 مرکز نیکوکاری در سطح کشور فعال است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل هماهنگی شبکه های مردمی و موسسات عامه المنفعه کمیته امداد کشور از فعالیت 408 مرکز نیکوکاری در سطح کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد، حمید نصیری، مدیرکل هماهنگی شبکه های مردمی و موسسات عامه المنفعه کمیته امداد کشور در همایش تجلیل از هیئت عاملان مراکز نیکوکاری خراسان شمالی که امروز (12 اسفند) در محل تالار حافظ بجنورد برگزارشد، با اشاره به فعالیت 408 مرکز نیکوکاری در سطح کشور، گفت: تعداد 250 مرکز نیکوکاری نیز طی اسفند ماه امسال همزمان با هفته احسان و نیکوکاری در سطح کشور افتتاح می شود.


وی باتاکید بر اعتماد سازی در شبکه های اجتماعی محله برای جلوگیری از مشکلات؛ صداقت، امانتداری، راز داری، تواضع و فروتنی، احترام متقابل و مشتری مداری و نیز وفای به عهد را از مهمترین الزامات این اعتماد سازی ذکر کرد.


نصیری متذکر شد: باید بسترهای لازم برای ایجاد اعتماد متقابل در میان مردم محلات شکل گیرد تا مردم مراکز نیکوکاری را باور کرده و وارد مسائل اجتماعی محله خود شوند.


وی با بیان اینکه باید در این مراکز به نحوی عمل شود که نیکوکاری جزئی از ایمان مردم شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه مردم، محور کار در نظام جمهوری اسلامی هستند، کمیته امداد نیز بعد از 35 سال به این نتیجه رسیده که کار را به دست مردم واگذار و هسته های مردمی را در سطح محلات فعال کند.


نصیری، شبکه نیکوکاری را کاری اسلامی دانست و تصریح کرد: مراکز نیکوکاری با یک مدل اسلامی و با کمک معتمدین و امام جماعت مساجد، مدیریت مردمی را در پیش گرفته است.


وی شناسایی نیازمندان واقعی را یکی از کارکردهای مهم محلات دانست و گفت: مردم در شناسایی منابع فیزیکی، زیرساخت ها، توانمندی ها و مشکلات محله می توانند کمک بسیار خوبی باشند تا بایک برنامه ریزی محله مبنا، نیازمندی ها و مشکلات مرتفع شود.


مدیرکل هماهنگی شبکه های مردمی کمیته امداد کشور، ایجاد ارتباط منطقی بین نیازها و توانمندی ها، توجه به دغدغه های مردم محله، تعریف نقش برای همه اقشار محله، انسجام و همدلی در هیات های عامل را از جمله وظایف مراکز نیکوکاری اعلام کرد.


نصیری با بیان اینکه اگر هسته مرکزی و هیات عامل این مراکز قوی باشد می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، تصریح کرد: توصیه می شود در این مراکز از معتمدین و نخبگان محله از هر قشر، سن و جنسیتی استفاده شود تا بهترین کارکرد را داشته باشد.


وی خاطرنشان کرد: مراکز نیکوکاری مختص کمیته امداد نیست بلکه مرکز نیکوکاری مساجد و محلات است و به مردم محله تعلق دارد و در این میان کمیته امداد فقط کار نظارتی را برعهده دارد و پشتیبانی کننده این طرح است.


نصیری، با تاکید بر اینکه باید رویکرد همه خدمات این مراکز، توانمندسازی باشد، اظهار داشت: باید در مقابل کار انجام شده به افراد پول پرداخت شود تا به عنوان یک ابزار توانمندسازی، شرافت افراد حفظ شود.


امان الله حسین پور، مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی نیز در این همایش با اشاره به راه اندازی 20 مرکز نیکوکاری در استان گفت: 9 مرکز نیز در حال راه اندازی است و 35 مرکز دیگر هم نیاز است تا به عنوان پایلوت کشوری جز سه استان باشیم که این کار را انجام داده ایم.


وی تصریح کرد: هم اکنون خراسان شمالی از لحاظ سرانه درآمد خانوار در ردیف آخر سرانه درآمد سالیانه استان های کشور قرار دارد در حالی که اولین رتبه را در بحث کمک های مردمی در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است.


حسین پور، کسب دو عنوان برتر کشوری در بحث کمک های مردمی طی دوسال متوالی را نشان از سخاوتمندی، نوعدوستی و خیر بودن مردم استان دانست.


وی، رویکرد جدید کمیته امداد را واگذاری کارها به مردم دانست و اظهار داشت: پشتوانه کمیته امداد مردم و خیرین هستند و اگر در صحنه نباشند؛ گره ای از مشکلات نیازمندان باز نمی شود.

پایان پیام/ 
 

کد خبر 348951

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha