پژوهش، مغزِ کار حوزوی و آبروی حوزه علمیه است

خبرگزاری شبستان:‌ رئیس حوزه علمیه اصفهان و از مراجع تقلید، در پیامی به چهارمین جشنواره علامه حلی اعلام کرد: پژوهش، مغزِ کار حوزوی و آبروی حوزه علمیه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله حسین مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان و از مراجع تقلید، امروز در پیامی به چهارمین جشنواره علامه حلی اظهار داشت: پژوهش، مغزِ کار حوزوی و آبروی حوزه علمیه است و بدین سبب باید در مجموعه نظام و سازمان، حوزه‌های علمیه، برخوردار از جایگاه برتر و مشمول عطف توجه ویژه مسئولان امر باشد.

 

متن کامل پیام به شرح ذیل است:

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم

«الحمدلله الذی علّم بالقلم، علّم الانسان مالم یعلم و صلّی‌الله علی سیّدنا محمّد النّبی الخاتم و علی آله خُزّانِ العلم و اصولِ الکَرَم»

 

خداوند سبحان علیم را سپاسگزاریم که جشنواره علّامه حلّی«قدس‌سرّه‌الشّریف» برای چهارمین دوره متوالی در حوزه علمیّه اصفهان و به منظور تجلیل از طلّاب جوان قلم به دست، برگزار می‌ شود. این حادثه جسته و امیدبخش، نشان از وجود استعدادهای برتر و آینده‌ساز در این حوزه که هزار ساله است که با نشاط علمی و پژوهشی خود، چراغ امیدواری به آینده‌ای درخشان برای حوزه عمیّه اصفهان را روشن نگاه داشته‌اند.

 

تقدیر و تکریم این امیدهای جوان، حرکتی سازنده و نشأت گرفته از فعلِ الهی است: «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ».

 

با تشکّر صمیمانه از همه متصدّیان و مسئولان برگزاری این جشنواره خصوصا مرکز مدیریّت حوزۀ علمیّه اصفهان و ادای احترام به پدیدآورندگان آثار برگزیده، نکاتی را یادآور می‌شوم:

 

1) اهمیّت و ضرورت تحقیقات و پژوهش و جایگاه بی‌بدیل آن در حوزه‌های علمیّه، به قدری روشن و واضح است که نیازی به تفصیل و توضیح ندارد. پژوهش، مغزِ کار حوزوی و آبروی حوزه علمیّه است و بدین سبب باید در مجموعه نظام و سازمان حوزه‌های علمیّه، برخوردارِ از جایگاه برتر و مشمول عطفِ توجّه ویژه مسئولان امر باشد.

 

هم شناسایی نخبگان و پژوهشگران و هم گشودن چترِ حمایتی خاص از آنها در همه زمینه‌‌ها و هم زمینه‌سازی برای تربیت محقّقان جدید از وظایف سنگین و بسیار ضروری مراکز و دستگاه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه علمیّه است و تنها بدین وسیله می‌توان، سطح مشارکت طلّاب عزیز جوان را در عرصه‌های علمی و تحقیقی و نگارش آثار علمی، افزایش داد.

 

البتّه روشن است که رشد و ارتقا سطح پژوهش و تحقیقات، وابستگیِ تمام عیار به تقویت بنیه علمی و دانایی طلّاب گرامی دارد و زیر بنا و بنیانِ پژوهش، آموزش است و لازم است تا در یک جهت‌گیریِ دقیق، برنامه‌های آموزشی حوزه به طور متناسب، به صورتِ «پژوهش محور» تدوین و ترسیم شود و به جای تکیه بر کمیّت و غفلت از عمق و دقّت، آموزش طلّاب از سطوح مقدّمات تا زمان حضور در عرصه دروس خارج -که میدان وسیع تحقیقات و پژوهش‌های دامنه‌دار است- به گونه‌ای تنظیم شود که یک طلبه جوان پس از مدّت کوتاهی تعلّم و تحصیل، به طور طبیعی در صفِ محقّقان و پژوهشگران وارد شود و بتواند در زمینه‌های مورد علاقه و تعلّق خود به خلق اثر قابل قبول علمی بپردازد.

 

2) اگرچه عالمان علوم دینی و معارف الهی در طول تاریخ حوزه‌های علمیّه، تألیفات و تحقیقات عدیده‌ایِ را در ابعاد و زمینه‌های گوناگون، از خود به جای گذارده‌اند و ما امروز بر سر یک سفره گسترده پر نعمت و متنوّع علمی و پژوهشی نشسته‌ایم و از فیض تحقیق و قلم غواصّان دریای بی‌پایان علوم الهی، بهره مندیم، امّا بی‌تردید، رشد فزاینده مسائل و موضوعات علمی و نیاز عرصه‌های مختلف به تلاش و بررسی‌های عالمانه و محقّقانه، در مجموع شرایطی را پیش روی ما قرار داده است که باید فعالیّت‌های پژوهشی حوزه‌ها را بیش از پیش، گسترش دهیم و برای دفاع علمی و عقلانی از معارف والای اسلامی و تببین متین و عالمانه این معارف، اهتمام نماییم.

 

از این‌رو قلم‌اندازی کردن و پدیدآوردن آثار کم‌مایه و بی‌مایه و یا رونویسی آثار گذشتگان و بازنویسی‌های مکرّر و غیر ضروری از تألیفات پیشینیان، نه تنها خدمت به معارف اسلامی نیست بلکه مایۀ زحمت برای خوانندگان است.

 

قلم مولّفان - به بیان بلند امیرمومنان گویاترین نماد آنها و روشن‌ترین انعکاس شخصیتی و نشان‌دهنده وزن و طراز علمی آنها: «قلمُک ابلغُ ما ینطقُ عنکَ» است و از این جهت بر همه خالقان آثار مکتوب در حوزه‌های علمیّه خصوصا طلّاب جوان عزیز که آینده حوزه‌های علمیّه در دست اندیشه و تفکّر آنها قرار دارد، فرضِ عینی است که همواره در حال تلاش و مجاهدتِ بی‌وقفه علمی و درک حضور اساتید فنّ باشند، تا ان‌شاءالله، اثرات آنها، آبرو و چشم‌روشنی حوزه‌های علمیّه و طبعاً مایه رضایت و خشنودی حضرت بقیةالله‌الأعظم«ارواحنافداه» باشد.

 

فرزندان عزیز جوان بدانید که رسیدن به رتبه شخصیت‌های بزرگی همانند علّامه علی‌الاطلاق، حضرت علّامۀ حلّی«اعلی‌الله‌مقامه‌الشّریف» -که جشنواره امروز شما مزیّن به نام درخشان و پر تلألو اوست- جُز از مسیر جهاد علمی پایان ناپذیر و فدا کردن بسیاری از خواست‌ها و امیال و آرزوهای معقول و مشروع در پیش پای تحصیل و تعلّم علم، امکان‌پذیر نیست.

 

3) البتّه بی‌شک این فضل و توفیق الهی است که باید تلاش‌های گسترده شما را به ثمر برساند: «فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَکُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرینَ» و آنچه مایه جلب فضائل و توفیق خداوند تعالی است، اخلاصِ در عمل و انضمام ایمان و عمل صالح است: «وَ یَسْتَجیبُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ یَزیدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ».

 

عزیزان من! خلوص، رنگ خداست: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً». این رنگ روح‌افزا و چشم‌نواز را در جهادِ علمی خود، هیچ‌گاه فراموش نکنید و بدانید که تفکّر و تحقیق، باید پس از قیام برای خدا باشد: «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا» چنان‌که تعلیم الهی، پس از تقوای الهی و متفرّع بر آنست: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ».

 

از خداوند تعالی با ابتهال و نیاز، مسألت می‌کنم تا شما طلّاب جوان گرامی را در رسیدن به قلّه‌های علم و عمل و ساختن آینده‌ای درخشان برای حوزه‌های علمیّه، توفیقِ روزافزون، کرامت فرماید و قلب مقدّس حضرت ولی‌الله‌الأعظم«ارواحنافداه و عجل‌الله فرجه‌الشّریف» را از شما سربازان سرنوشت‌ساز و تلاشگر، مسرور و مبتهَج سازد و همه شما و ما را مشمول ادعیّه زاکیه آن بزرگوار فرماید.«إِنَّ رَبِّی لَسَمیعُ الدُّعاءِ».

 

پایان پیام/

کد خبر 350253

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha