مردم از مسجد به سوی عدل الهی و مدینه فاضله دعوت می شوند

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به دستاوردهای کانون های مساجد در سال های اخیر گفت: مسجد در طول تاریخ همواره از محوریت خاصی برخوردار است و کانون ها پاتوقی برای انس جوانان با این مکان مقدس است.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حمید رضا سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد امروز با حضور در برنامه بچه های مسجد شبکه دو سیما با اشاره به این که در فرهنگ دینی بر تربیتی با رنگ خدایی بسیار سفارش شده است بر لزوم وجود انفاق در میان اجتماع مسلمین تاکید کرد و گفت: خداوند مهم ترین ویژگی خود را رحمان و رحیم بودن معرفی کرده است و جنبه ایثاری برای خلق بشر به وجود آورده و با قرار دادن انسان ها بر روی کره خاکی در کنار یکدیگر این انفاق و ایثار را برای بشر تفهیم کرده است.

 

وی انفاق را از مصادیق مورد سفارش پیامبر برشمرد و گفت: گاهی انسان ها در مفهوم ایثار و انفاق دچار اشتباه می شوند؛ ظاهر برخی از کارها از دست دادن چیزی است در حالی که این حرکت در باطن جز سود و نفع چیزی نیست و مصداق آن مثال کشاورزی است که دانه ها را کشت می کند و به ظاهر چیزی از دست می دهد اما در واقع به دنبال برداشت چندین برابر آن است.

 

حجت الاسلام سلیمانی افزود: انفاق سپرده گذاری نزد خداوند است و حرکتی است که می تواند ارز دنیایی را با ارز آخرتی مبادله کند. این حرکت، جنبشی است برای انسان هایی که خود رشد می کنند و بالا می روند.

 

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزایش روزی را یکی از برکات انفاق برشمرد و گفت: نخستین توصیه ای که به توانگران شده است انفاق است؛ اما نباید تصور کرد که انفاق تنها در انفاق مالی خلاصه می شود. بلکه گاهی لبخند و حتی کشیدن دست نوازش بر سر یتیم بسیار سازنده است.

 

وی با اشاره به آیه 36 سوره یوسف بر حرکات تاثیرگذار و دلجویی حضرت یوسف (ع) در هنگام ورود به زندان تاکید کرد و توضیح داد: به هنگام ورود حضرت یوسف به زندان و مواجهه شدن با دو جوان شاهد درخواست آن دو جوان از حضرت برای تعبیر خوابشان هستیم و این به دلیل رسیدگی این حضرت به نیازمندان، بیماران و غریب نوازی وی بوده است و این نشان از آن دارد که گاهی انسان با خدمت رسانی به مردم می تواند کار بزرگی انجام دهد.

 

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان این که باید از محوریت مسجد برای کمک به محرومان استفاده کرد، اظهار کرد: در سوره آل عمران اشاره شده که نخستین مکانی که خداوند در کره خاکی تعبیه کرده است مسجد است و در زندگی انبیا(ع) هم شاهد ارتباط بسیار آنان با مسجد هستیم و این سیر تاثیر مساجد بر زندگی بشر را می توانیم.پ یامبر اسلام(ص) در بدو ورود به مدینه ساخت مسجد را آغاز کرد. 

 

حجت الاسلام ارباب سلیمانی اذعان داشت: بسیاری از مساجد مکه و مدینه به سفارش پیامبر(ص) بنا شده اند؛ از جمله مسجد غدیر و مسجد پیامبر(ص) که تا 13 قرن پس از پیامبر پابرجا بود و بعدها به دلیل تغییرات فکری و مسائل دیگر در عربستان تخریب شد.

 

وی با تاکید بر این که فریاد جهانی بشر نیز از مسجد الحرام شروع می شود و مردم از این مکان به سوی عدل الهی و مدینه فاضله دعوت می شوند، توضیح داد: خداوند نخستین پایگاه را مسجد قرار داده است و بچه های مسجد نیز باید خود را در این منظومه زیبا ببینند که از صدر تاریخ اسلام آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

 

حجت الاسلام سلیمانی با بیان فلسفه وجودی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ابراز کرد: در سال 1370 مقام معظم رهبری درباره تهاجم فرهنگی به ملت ایران هشدار دادند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این مسئله راه هایی اندیشیده شد؛ در نهایت ریاست محترم مجلس وقت پیشنهاد تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد را دادند و این پیشنهاد پس از بررسی های لازم به تصویب رسید.

 

دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور افزود: کلید راه اندازی کانون ها در سال 71 زده شد و در حال حاضر شاهد 17 هزار و 400 کانون فرهنگی هنری در جوار مساجد کشور هستیم.

 

وی ادامه داد: پیشرفت کانون های مساجد به نقطه ای رسیده است که کانون ها از فضای مساجد به بطن اجتماع راه پیدا کردند و امروز شاهد فعالیت 631 کانون تخصصی در 22 رشته مختلف هستیم.

 

حجت الاسلام ارباب سلیمانی گفت: راه اندازی کانون های مصلی در کنار مصلاهای شهر یکی از اقدامات موثر ستاد عالی است که با هدف ایجاد پایگاهی برای جوانان و ارائه مشکلات و سوالات خود به امام جمعه و طرح آن در نماز جمعه دایر شده است.

 

وی به ضرورت و اهمیت کانون های مساجد در روستاها اشاره و خاطر نشان کرد: هم اکنون 8000 پایگاه روستایی در مناطق غیر شهری و محروم کشور در حال فعالیت است که در سال آینده امیدواریم این رقم به رشد چشمگیرتری افزایش پیدا کند.

پایان پیام/ 

کد خبر 350348

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha