45درصد کانون های مساجد روستایی هستند/پرتال کانون های مساجد ایجاد میشود

خبرگزاری شبستان: مشاور اجرایی معاونت طرح و برنامه‌ریزی ستاد عالی کانون‌های مساجد با اشاره به اینکه در حال حاضر 45 درصد کانون ها روستایی هستند، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه 60 درصد کانون ها روستایی می شوند.

سعید سعادتی، مشاور اجرایی معاونت طرح و برنامه‌ریزی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور به خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: با توجه به وضعیت فرهنگی روستاها و نبود شبکه جامع فرهنگی در روستاها، هیئت دولت، وظیفه تعالی فرهنگ روستا را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و این وزارتخانه هم این وظیفه را به ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور سپرده است.

وی تصریح کرد: ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور برای پیگیری ترویج فرهنگ روستا، دفتر فرهنگ روستا راه‌اندازی کرد و مقرر شد تا پایان برنامه پنجم توسعه، نسبت کانون‌های روستایی  به کانو های شهری به درصد 60 به 40 ارتقا یابد یعنی 60 درصد کانون‌ها روستایی باشند.

سعادتی تصریح کرد: 45 درصد این موضوع تحقق یافته است و از 17 هزار و 300 کانون در کشور، شاهد فعالیت 8 هزار کانون در روستاها هستیم و بر این اساس بخش عمده‌ای از خدمات ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور در روستاها اتفاق می‌افتد و بخش عمده‌ای از اعتبارات ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور  هم به روستاها انتقال می‌یابد و به استان ها هم تاکیده شده است که بخش عمده‌ ای از فعالیت هایشان را در روستاها متمرکز کنند.

وی تشکیل کارگروه‌های فرهنگی روستا در سطح ملی و استانی را از جمله اقدامات در راستای ترویج فرهنگ روستا عنوان و خاطرنشان کرد: بحث روستا بحث فراگیری است و باید پیگیری های فراسازمانی در این زمینه اتفاق بیفتد و از ظرفیت‌های کل نظام  استفاده کرد.

 

وی تصریح کرد: در سطح ملی در مراکز و مناطق محروم و روستایی، دفتر ریاست‌جمهوری تولی‌گری حوزه فرهنگ روستا را به عهده دارد و در سطح استان‌ها،در استانداری‌ها، مدیر کل روستایی مسئولیت این کار راعهده دار است و در این زمینه کارگروه‌ با حضور مدیران ارشاد که دبیر این کارگروه‌ و مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان که عضو دایمی و رسمی این کارگروه هستند تشکیل می شود  و سایر دستگاههای مرتبط با حوزه روستا در قالب این کارگروه مسایل و دغدغه‌های فرهنگ و هنر از دستگاه‌های مختلف پی‌گیری می شود.

سعادتی گفت: در روستاها برای جلوگیری از موازی‌کاری و تعدد نیروها اتفاق خوبی افتاده و آن تشکیل شورای عمومی روستا با مصوبه شورای فرهنگ عمومی است. این شورا در گام اول در روستاهایی که بالای 500 خانوار ثابت هستند و مسجد، امام جماعت ثابت مستقر نیز دارند، تشکیل می شود که در این زمینه تلاش می شود شورای فرهنگ روستا درتمامی روستا فعال شود.


ثبت روز ملی روستا در تقویم سال 93
وی ادامه داد: برای اولین بار امسال در تقویم رسمی کشور در سال 93 با تصویب ستاد عالی به شورای فرهنگ عمومی کشور 15 مهر ماه به عنوان روز ملی روستا ثبت شد.

 

مشاور اجرایی معاونت طرح و برنامه‌ریزی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور بحث شناسایی نخبگان فرهنگی و هنری روستا را یکی از محورهای مورد توجه دانست و گفت: در 8 هزار کانون روستایی، شناسایی و ساماندهی نخبگان روستایی در دستور کار است و برگزیدگان در قالب کنگره فرهنگی و هنری روستایی سالانه دعوت می شوند. هدف از این کنگره شناسایی نخبگان روستاها است. بحث هم‌اندیشی و تبادل و انتقال تجربیات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و شکوفایی استعدادها و اعتلای فرهنگ روستا با برگزاری این کنگره دنبال می شود.

وی ادامه داد: در کنگره اول نخبگان روستایی 500 نخبه و در کنگره دوم 600 نخبه شناسایی شدند.

 

سعادتی یکی از حوزه‌های معاونت طرح و برنامه‌ریزی را رشد خانه‌های دیجیتال عنوان کرد و گفت: امروز ما در عصر اطلاعات به سر می‌بریم باید در کنار فعالیت‌های فیزیکی و ایجاد کانون‌های مصلی‌ و دانشگاه‌ها، فضای مجازی را هم با پیشرفت فناوری اطلاعات به کانون‌های مساجد بیاوریم. در حال حاضر حدود دو سال است چنین اتفاقی رخ داده است و از ظرفیت و تجربیات دستگاه‌های مختلف، نمایندگان دستگاه‌ها و اعضای شورای فضای مجازی کشور برای تأسیس شبکه پرتال مساجد و ورود به فضای مجازی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم نیمه دوم سال آینده شبکه پورتال کانون های مساجد را راه‌اندازی کنیم، بیان کرد: در این شبکه حضور اعضای کانون‌ها، بهره گیری از ظرفیت یکدیگر و اینکه ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور از لحاظ کیفی از وضعیت کانون‌ها مطلع و اتاق گفت‌وگویی ایجاد و آموزش‌های مجازی در اختیار کانون‌ها قرار گیرد، پیگیری می شود.


مشاور اجرایی معاونت طرح و برنامه‌ریزی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور به مأموریت‌های معاونت توسعه و برنامه‌ریزی ستاد عالی کانون های مساجد کشور اشاره کرد و گفت: سیاست‌گذاری  در معاونت طبق قوانین و سیاست‌های بالادستی است و در برنامه‌ریزی ها تلاش می شود به سند چشم‌انداز 20 ساله نظام و برنامه سند پنج‌ساله توسعه و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه شود.

سعادتی گفت: توجه به سند مهندسی جامع کشور و قوانین مجلس شورای اسلامی و نیز پیگیری دغدغه‌ها و منویات و مطالبات رهبری از اصحاب فرهنگ و هنر در برنامه‌ریزی های شورای طرح و برنامه برنامه ریزی از معاونت‌های مختلف در آن عضو هستند، مورد توجه است.

 

مشاور اجرایی معاونت طرح و برنامه‌ریزی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور یکی دیگر از بحث‌های مهم این شورا را استفاده از نظرات و ایده‌های افراد مسجدی عنوان کرد و گفت: این شورا تلاش می کند از موازی‌کاری ها جلوگیری کند و با دستگاه‌های مختلف در حوزه اندیشه و عمل هم‌افزایی داشته باشد.

پایان پیام/

 

کد خبر 351365

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha