کانون های مساجد جزو افتخارات و منویات رهبری است

خبرگزاری شبستان: جنتی با اشاره به جایگاه شایسته کانون های مساجد، این مراکز را جزو افتخارات و منویات رهبری دانست و گفت: کانون ها باید بتوانند نیازهای جامعه را شناسایی و در ظرف مساجد برای آن راه حل پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش اعضای کانونهای فرهنگی و هنری مساجد، ائمه جماعات و روحانیون استان تهران که به مناسبت 18 اسفند سالروز تاسیس کانون های مساجد برگزار شد، گفت: سخن گفتن در جمع حاضر در این جلسه که اعضای کانون فرهنگی و هنری مساجد استان تهران هستند و همه با مسجد و نقش آن آشنا هستند، دشوار است.

 

وی با اشاره به جایگاه مسجد در جامعه اسلامی گفت: مسجد مهمترین عنصر هویتی برای جامعه اسلامی است و می توانیم وجهه اعتباری و عبادی خود را در مساجد احیا کنیم. مسجد مکان خلوت ذکر و انس و تقرب به خدا و عرصه برنامه ریزی و عمل برای ارتقای جامعه اسلامی به طراز مطلوب است.

 

جنتی با اشاره به اینکه مسجد هم منشاء تهذیب و تزکیه نفس است، خاطرنشان کرد: باید گفت مسجد کانون همبستگی نشاط اجتماعی و فعالیت های سیاسی به شمار می آید تا آنجا که وقتی تاریخ را ورق می زنیم مسجد از صدر اسلام و از زمان تاسیس تاکنون هم جایگاه عبادت و هم پایگاه سیاست بوده است. این تلفیق کارکرد در فعالیت های عبادی و سیاسی و اجتماعی مساجد، این مکان مقدس را با عبادتگاه های دیگر ادیان متفاوت کرده است. به عنوان مثال کلیساها عبادتگاه هایی خشک و تنها برای مراسم عبادی هستند و معابد هم تنها عبادتگاه هایی برای آیین های خشک و بی روح به شمار می آیند، در مورد کلیساها هم همین موضوع صدق می کند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مساجد در جامعه اسلامی همواره مهد فعالیت های عبادی، خودسازی و تهذیب و فعالیت های اجتماعی است و کانون های فرهنگی و هنری مساجد که جزو افتخارات و منویات مقام معظم رهبری است در دو دهه گذشته توانسته جایگاه شایسته ای در جامعه پیدا کند.

 

کانون ها برای نیازها در ظرف مساجد راه حل پیدا کنند

جنتی با اشاره به نقش مهم کانون های فرهنگی و هنری مساجد گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سال های گذشته نقش شایسته ای در کارکرد عبادی و اجتماعی ایفا کرده اند و می توان گفت در حفظ دین و پرورش اخلاق، تعلیم و تربیت و اصلاح رفتار نقش مهمی داشته اند. کانون های مساجد باید بتوانند نیازهای جامعه را شناسایی و در ظرف مساجد برای آن راه حل پیدا کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آسیب های اجتماعی فراوانی که جامعه امروز با آن مواجه است، گفت: گسترش اعتیاد، طلاق و ناهنجاری های اجتماعی و بسیاری از نابسامانی های اخلاقی که در جامعه به عنوان آسیب از آن یاد می کنیم با حضور فعال در مساجد و بهره مندی از عالمان و ائمه جماعات واقعع بین و  آگاه کاهش می یابد و مرتفع می شود.

 

جنتی خودباوری و اعتماد به نفس را نیاز امروز جامعه عنوان کرد و گفت: اعتماد به نفس و خودباوری امروز تنها با ساخت سد و دانش فناوری به دست نمی آید بلکه باید نسبت به فکر و فرهنگ و هویت فرهنگی هم اعتماد به نفس داشت.

 

وی ادامه داد: آنچه که امروز مورد آماج حمله دشمنان است هویت فرهنگی ماست که مقام معظم رهبری از آن به عنوان تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی یاد کرده اند.

 

وی گفت: گاهی مواقع فکر می کنیم مسئله بزرگ کشور مسئله اقتصادی است اما در دیداری که مقام معظم رهبری با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته اند اقتصاد و سیاست را ذیل فرهنگ برشمردند.

 

جنتی اذعان کرد: البته رسیدگی به مسایل اقتصادی، تامین معیشت و بهبود وضع اقتصاد مردم وظیفه مهم دولت اسلامی است و من عمیقاً اعتقاد دارم که بسیاری از نابسامانی ها و آسیب های اجتماعی از مشکلات اقتصادی ناشی می شود. در جامعه ای که فقر و بیکاری است نمی توان به لحاظ فرهنگی به آن رسیدگی کرد حتی بخشی از گسترش اعتیاد از معضل بیکاری ناشی می شود و اگر اشتغال فعال و اقتصاد رونق داشته باشد ناهنجاری ها کاهش می یابد.

 

نقش مساجد در اصلاح امور جامعه

وی در ادامه رسالت فرهنگی را موضوع مهمی دانست که وظیفه همگان است و گفت: معتقدم مساجد نقش عمده ای در اصلاح امور جامعه دارند.

 

وی گفت: در دوران 8 ساله ای که سفیر ایران در کویت بودم شاهد این مسئله بودم که در مناطقی که ائمه جماعات در آن بخش فعالیت می کردند وضعیت اخلاقی و دینی جامعه متفاوت تر از دیگر مناطقی بود که با کمبود امام جماعت و روحانی آگاه و روشنفکر مواجه بود و شاهد بودم که مردم در نماز جمعه ها و نمازهای جماعت چه شیعه و سنی حضور گسترده ای داشتند و حتی در آن کشور استفاده از مشروبات الکلی و استفاده از کنسرت هایی که رقاص های خارجی حضور داشته اند ممنوع بود و 80 درصد بانوان با انتخاب خودشان محجبه بودند.

 

وی تصریح کرد: بنابراین نقش مهم ائمه جماعات و روحانیون در اصلاح امور جامعه بسیار مهم است. در کشور خودمان در شهرهایی که مساجد بسیاری است و مساجد فعال هستند ناهنجاری ها کمتر است و در نقاطی که حضور فعالیت عالم دینی کمتر است با آسیب مواجه هستیم.

 

نقش مهم اهالی مساجد در اقتصاد مقاومتی

جنتی با اشاره به اینکه مساجد به عنوان پایگاهی که مسایل اجتماعی را دنبال می کنند یکی از مواردی که متولیان مساجد باید مورد توجه قرار دهند، مسایل اقتصادی است، خاطرنشان کرد: کمک به نیازمندان، حمایت از افراد تنگ دست باید مورد توجه ائمه جماعات باشد.

 

وی گفت: آنچه که امروز به عنوان سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است تنها برای دولت نیست بلکه آحاد ملت، کارآفرینان، تولیدکنندگان و همه کسانی که احساس مسئولیت دارند باید نقش خود را در این زمینه بیابند و در این زمینه تاثیرگذار عمل کنند و در این میان اصحاب مسجد نقش بسیار مهمی دارند.

 

وی با تاکید بر نقش مهم فرهنگ کار و تلاش در جامعه خاطرنشان کرد: دوری از تنبلی، رخوت و کسالت موجب می شود که ملت در دوره کوتاه مدت مشکلات را پشت سر بگذارد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از محورهایی که جامعه از لحاظ فرهنگی به آن نیاز دارد و مساجد باید نسبت به آن فعال باشند را بحث سبک زندگی اسلامی و مقابله با مصرف گرایی دانست که از جوامع دیگر وارد جامعه ما شده است.

 

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در سفر به استان خراسان شمالی مبنی بر رواج سبک زندگی اسلامی گفت: رفتارها و معاشرت خانواده ها باید بر اساس سبک زندگی اسلامی باشد و نیاز داریم که سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) را دوباره و چندباره مطالعه کنیم و ببینیم که آنها چگونه رفتارهایی داشتند.

 

جنتی با اشاره به سبک زندگی پیامبر (ص) و سیره آن حضرت گفت: پیامبر گرامی اسلام در طول 23 سال دوران حکومت و پیامبریشان آنچنان شعاع وجودشان گسترده بود که بعد از 14 قرن 2 و نیم میلیارد مسلمان امروز پیرو اسلام هستند. سیره پیامبر (ص) تنها تبلیغ زبانی نبود بلکه تبلیغ عملی هم بود بنابراین باید با عمل دیگران را به سوی سبک زندگی دینی دعوت کرد.

 

محتوا را جذاب و در قالب هنر بیان کنید

وی با تاکید بر اینکه هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم دینی است، خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد باید محتواها را جذاب و در قالب هنر به صورت زیبا بیان کنند.

 

وی با تاکید بر سپردن نقش ها به جوانان گفت: متولیان مساجد برای فعالیت های فرهنگی و تبلیغی باید از نسل جوان استفاده کنند.

 

جنتی با اشاره به دغدغه های اعضای خبرگان و رهبری بر وضعیت فرهنگی جامعه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه حاکمیت باید بیش از همه  مراقب وضعیت فرهنگی کشور باشد اما متولی وضعیت فرهنگی جامعه فقط فرهنگ و ارشاد نیست و ائمه جماعات و ائمه جمعه و همه آحاد ملت که در این زمینه احساس مسئولیت دارند در سلامت فرهنگی جامعه نقش و مسئولیت دارند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه تاکیدات مقام معظم رهبری را سرلوحه اقدامات خود قرار می دهد.

 

 وی ادامه داد: در مطبوعات باید مقدسات و شخصیت هایی که دارای  قداست هستند،  شخصیت شان خدشه دار نشود و  با چنین تخلفی جدا باید برخورد شود.

 

وی با اشاره به نقش مهم سینما و حوزه های علمیه و حتی هنر موسیقی و سایر مراکز دینی و هنرها در جامعه  که تاثیرگذارند،گفت: همه باید نقش خودشان را در پاسداری از مبانی دینی و معرفتی و حفاظت از ارزش های اسلامی ایفا کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت بیش از 17 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در سراسر کشور گفت: این دستاورد محصول تلاش همه عزیزانی است که به این مهم اهتمام داشته اند و کارهای بسیار خوبی در چند سال گذشته صورت گرفته است.

 

وی با اشاره به منابع و بودجه اختصاص یافته به کانون ها به دلیل تنگناهای دولت گفت: به دلیل کمبود اعتبار و بودجه نتوانستیم اعتبار و بودجه ای را در اختیار کانون فرهنگی و هنری قرار دهیم ولی با این وجود اقدامات خوبی صورت گرفته است که باید از همه عزیزان و دست اندرکاران و مسئولین گذشته و امروز کانون های فرهنگی و هنری مساجد تشکر لازم را داشته باشیم. البته اجر واقعی آنها با خداست و پاداش آنها را کسی نمی تواند بدهد.

 

جنتی همچنین خاطرنشان کرد: در شهر تهران نیز با حمایت های استانداری در کانون های فرهنگی و هنری مساجد اقدامات قابل توجهی انجام شده است که به عنوان الگو و راهبرد دیگر مناطق کشور و روستا و کلانشهرها باید مورد توجه قرار گیرد. باید فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد صورت می گیرد و این فعالیت ها بیش از پیش تقویت شود اما نباید تنها متکی به اعتبارهای دولتی بود و فعالیت های مساجد باید توسط خود مردم صورت گیرد. در عین حال دولت نیز باید در این زمینه به نحو مطلوب حمایت های قابل توجهی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد داشته باشد.

پایان پیام/
 

کد خبر 350331

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha