توجه به کیفیت مساجد در کنار کمیت/هنر انسان را به معبود نزدیک می کند

خبرگزاری شبستان: رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مسجد یک تالار سخنرانی نیست. بلکه در تمام ابعاد مکانی مقدس و محترم است و تمامی هنرهای موجود در آن انسان را هر چه بیشتر به معبود نزدیک می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، احمد مسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر اسلامی تهران امروز در گردهمایی ائمه جماعات، روحانیون و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران همزمان با بیست و یکمین سالگرد تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به این که در ذات دین و مسجد، فرهنگ و هنر نهفته است، گفت: اگر وظیفه و رسالت عظیم ادیان الهی و پیامبر را هدایت بدانیم طبعاً لازمه بیان این هدایت داشتن نگاه فرهنگی و هنری است.

 

وی افزود: امروزه در تمامی کتابخانه ها و موزه های دنیا، نمونه ای از کتاب آسمانی قرآن را می بینیم که به عنوان اثری هنری و فرای یک کتاب مقدس نمود دارد و هیچ موزه و کتابخانه ای را نمی توان یافت که نمونه ای از این آثار در آن موجود نباشد.

 

مسجد جامعی با تاکید بر این که مساجد در شکل و بنیان ظاهری خود بیانگر نوعی نگاه هنری هستند، توضیح داد: بسیاری از مساجد به دلیل در بر داشتن آثار هنری مانند خوشنویسی، تذهیب، خطاطی و ... گالری های هنری محسوب می شوند و همان طور که برای خواندن نماز باید مراحلی چون طهارت، اقامه، اذان و ... را طی کرد و سپس نماز را به جا آورد در بدو ورود به مسجد نیز این مراحل باید طی شود.

 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در سال های اخیر مقام معظم رهبری بر توجه به سیمای شهر تاکید کردند و فرمودند که سیما و منظر شهر باید ادوار و هنر ایرانی و اسلامی را تداعی کند که بر این اساس مساجد در این میان به عنوان نمادهای معماری اسلامی نقشی اساسی را ایفا می کنند.

 

وی با اشاره به این که گروه های کاری برای پوشاندن جامه عمل به این امر مهم به عنوان معماری و شهرسازی طراحی شده است اظهار کرد: تکیه بر معماری در بنای مساجد امر بسیار مهمی است؛ چرا که مسجد یک تالار سخنرانی نیست. بلکه در تمامی ابعاد مکانی مقدس و محترم است و تمامی هنرهای موجود در آن انسان را هر چه بیشتر به معبود نزدیک و روح او را تلطیف می کند.

 

مسجد جامعی با بیان این که اکنون باید بیش از سایر فعالیت ها به بنای مساجد توجه کنیم، گفت: در حال حاضر ما در حال انجام کار مشترکی هستیم که در مساجد تهران پیش قدم شویم و از این حیث پیش بینی برنامه چند ساله را داریم که علاوه بر رسیدگی به مسائل کمی، به کیفیت مساجد نیز توجه کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: توجه به کیفیت فعالیت های مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد در اولویت کار ما قرار دارد؛ همچنان که توجه به ساختمان مسائل برای ما بسیار مهم است. امیدواریم بتوانیم در این امر مهم به پیشرفت های قابل توجه و لازم برسیم.
پایان پیام/
 

کد خبر 350337

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha