دستاوردهای کانون های مساجد نشاندهنده حرکت رو به پیشرفت آنهاست

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به فعالیت 17 هزار و 400 کانون در کشور گفت: فعالیت 8 هزار کانون روستایی و 11 هزار کتابخانه در جوار مساجد و ... نشاندهنده حرکت رو به جلوی کانون ها است.


به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد شبستان، حجت الاسلام سلیمانی دبیر ستادعالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در گردهمایی ائمه جماعات، روحانیون و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران همزمان با بیست و یکمین سالگرد تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به مصوبه 21 سال گذشته در مورد ایجاد کانون های مساجد گفت: مصوبه ایجاد کانون های مساجد یکی از مصوبات خوبی است که امروز ثمرات قابل توجه ای را از آن شاهدیم و در آینده شاهد خواهیم بود.

 

وی افزود: ائمه جماعات در پیشبرد اهداف کانون ها نقش تعیین کننده ای داشته اند. کانون ها پاتوق فرهنگی برای جوانان شد که پیشرفت آن را در حال حاضر از شمال کشور تا جنوب و از شرق تا غرب می بینیم.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به وجود 17 هزار و 400 کانون فرهنگی هنری در کشور گفت: در حال حاضر در برخی از شهرها مسجدی نیست که بدون کانون فرهنگی و هنری باشد همانند شهر مهران که تمام مساجد آن دارای کانون فرهنگی هنری است.

 

وی با اشاره به ایجاد 11 هزار کتابخانه در جوار مساجد گفت: به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتب دینی به ارزش 4 میلیارد تومان به کتابخانه ها ارسال می شود.

 

دبیرستادعالی کانون های فرهنگی هنری مساجد راه اندازی کانون های تخصصی در جوار مساجد را یکی دیگر از اقدامات قابل توجه در سال های گذشته عنوان کرد و گفت: هم اکنون 631 کانون تخصصی در 22 رشته در کشور فعالیت می کنند.

 

وی ایجاد کانون های مصلی در جوار مصلی های نماز جمعه را از دیگر اقدامات مجموعه ستادعالی کانون های مساجد در سال های گذشته عنوان کرد و گفت: این کانون ها علاوه بر اینکه پاسخگوی شبهات جوانان از سوی ائمه جماعات هستند، موجب می شوند که جوانان با حضور در این کانون ها حضور پررنگ تری در نماز جمعه داشته باشند.

 

حجت الاسلام سلیمانی راه اندازی کانون های دانشگاهی را از دیگر برنامه های موردتوجه ستادعالی کانون های مساجد در سال های گذشته ذکر کرد و گفت: این کانون ها زمینه ساز انتقال تجربیات جوانان در دانشگاه ها به یکدیگر می شود و موجب می شود که نهاد نمایندگی ولی فقیه از تجربه و ایده جوانان دانشگاهی استفاده کند.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود 63 هزار روستا با جمعیت 22 میلیون نفر در کشور گفت: ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از این کانون های روستایی نیز غافل نبوده و برای آنها برنامه ریزی فرهنگی داشته است به گونه ای که در حال حاضر 8 هزار کانون روستایی در سراسر کشور فعالیت می کنند.

 

وی راه اندازی مراکز دیجیتال را از دیگر اقدامات مورد توجه در سال های گذشته عنوان کرد و گفت: امروز نسل جوان باید با فناوری های روز آشنا باشد بنابراین این موضوع مورد توجه ستادعالی کانونهای مساجد قرار گرفت و در این زمینه ابزار و امکانات راه اندازی مراکز دیجیتال را در کشور فراهم کرد به طوری که در سراسر کشور 170 مرکز دیجیتال فعالیت می کند.

 

وی در بخش دیگری از این برنامه خاطرنشان کرد: اگر نهاد فرهنگی را ارزیابی کنیم باید علائم حیات آن را نیز بررسی کرد. امروز علائم حیات ستادعالی کانون های مساجد پیشرفت هایی است که لحظه به لحظه اتفاق می افتد. به طور مثال امسال یک هزار و 400 کانون فرهنگی و هنری در کشور ایجاد شده است و تلاش می شود تا برنامه پنجم توسعه تعداد کانون ها به مرز 20 هزار کانون ارتقا یابد.

 

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: این موفقیت ها کار جمعی است و این زحمات مربوط به گذشتگانی که در این مجموعه فعالیت داشته اند نیز می شود که تلاش های آنان در گذشته موجب شده است که این بنا تا به امروز ادامه یابد.

 

وی به حمایت های دولت از کانون های فرهنگی و هنری و کتابخانه های مساجد نیز اشاره کرد و گفت: 90 درصد توجه به کانون های فرهنگی و هنری مساجد از سوی ائمه جماعات و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد است و باید گفت که تمایز کانون ها با دیگر مراکز همین مردمی بودن کانون های مساجد است.

 

حجت الاسلام سلیمانی تصریح کرد: در سال های گذشته که شاهد تحریم دشمن بودیم شاهد بودیم که تیر دشمن به مساجد برخورد نکرد و مساجد همچنان راه خود را ادامه دادند این به دلیل مردمی بودن این پایگاه ها است که از آسیب های دشمن در امان مانده اند.

 

وی اظهار کرد: در دهه گذشته اقدامات ملی بسیاری نیز در حوزه کانون های فرهنگی هنری مساجد از سوی مدیران صورت گرفت که لازم است از تلاش های آنها در این زمینه تشکر کرد.

 

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به حمایت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت: در شورای معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ارشاد در حمایت از کانون ها سفارش های بسیاری داشته اند و به مدیران کل استان ها و استانداران بر لزوم اهتمام به کانون های مساجد تاکید کرده اند.

 

وی گفت: در بودجه سال 93 نیز معاونت توسعه و برنامه ریزی ریاست جمهوری توجه ویژه ای به بودجه کانون ها داشته است و دیدیم که مجلس شورای اسلامی نیز امسال ردیف بودجه کانون های مساجد را از ردیف فرعی مستقل به ردیف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقال داد.

 

دبیر ستادعالی کانون های مساجد کشور تصریح کرد: امروز باید گفت حرکت کانون های فرهنگی و هنری مساجد رو به جلو است و باید این شاخص را در غیرخودی ها دید. همواره امام خمینی(ره) در این زمینه می فرمودند: در جایی که دیدید دشمن از شما تعریف کرد بدانید که اشتباهی صورت گرفته و اگر از شما تعریفی صورت نگرفت بدانید که راه شما راه درست است.

 

وی همچنین به تاکیدات مقام معظم رهبری در سفر به استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این سفر به جایگاه کانون های فرهنگی هنری مساجد و توجه ائمه جماعات و بسیج به کانون ها اشاره داشتند.

پایان پیام/
 

کد خبر 350307

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha