پاکیزگی مسجد؛ معیار دوری جامعه از ناپاکی/طهارت مسجد وظیفه همگانی است

خبرگزاری شبستان: استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر لزوم طهارت و پاکیزه نگه داشتن مسجد از هرگونه آلودگی گفت: بسیاری از پیامبران ما چون ابراهیم و اسماعیل از سوی خداوند برای نظافت و تمییزی مسجد گمارده شده بودند.

حجت الاسلام حسین واعظی نژاد، محقق دین و استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر جایگاه رفیع مسجد در احادیث شیعه و سنی به خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: مسجد، محل عبادت است و در دین اسلام نیز عبادت راس تمامی امور، امتیازات و مزایای آدمی محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: در تشهد نماز نیز بر مقام بندگی رسول خدا(ص) تاکید می شود و رسیدن به این مقام بندگی و عبودیت خداوند، نهایت رشد و تکامل آدمی انسان است.

 

حجت الاسلام واعظی نژاد با تاکید بر این که مساجد خانه های خدا بر روی زمین و مکانی امن و آرام برای عبادت و راز و نیاز خالصانه بندگان خداوند است، اظهار کرد: خداوند انسان را برای همین عبادت و بندگی آفریده و اگر انسان خاشعانه و خاضعانه به این مقام ارجح دست نیابد در واقع تلاش و کوشش اش به ثمر نرسیده و ضایع شده است.

 

این استاد حوزه با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در باب حفظ حرمت و خدمت رسانی به مسجد که فرمودند مَن قَمَّ مَسجِداً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ عِتقَ رَقَبَةٍ/ هر کس مسجدى را بروبد، خداوند پاداش آزادى یک برده را براى او مقرر مى‏کند* گفت: از آن جا که از ابتدا ساخت مسجد بر ایجاد فضایی معنوی و خداگونه قرار اده شد، بر بندگان مومن خداوند لازم است که با رعایت برخی از موازین و سفارشات، مراقبت کامل و شایسته ای را از این مکان قدسی به جای بیاورند.

 

وی ادامه داد: طهارت مسجد از نماز مسجد واجب تر است؛ از این حیث تمییز کردن و تمییز نگاه داشتن مسجد وظیفه ای عمومی برشمرده شده است و انجام برخی از اعمال در مساجد جایز نیست.

 

حجت الاسلام واعظی نژاد خدمت به مسجد را از سفارشات پیامبر و قرآن کریم دانست و گفت: بسیاری از پیامبران بزرگ ما مسئول نظافت و تمییزی مسجد بودند. در قرآن کریم آمده است که مادر حضرت مریم(س) نذر کرده بود که فرزندی که در شکم دارد را خدمتگزار مسجد الاقصی کند و یا حضرت زکریا که توفیق خدمتگزاری مسجد را داشتند.

 

وی با اشاره به آیه «وَ عَهِدْنَآ إِلَى إِبْرَ هِیمَ وَ إِسْمَـعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِىَ لِلطَّـآئِفِینَ وَ الْعَـکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ» گفت: در این آیه خداوند به عنوان یک دستور، دو پیامبر بزرگ خود ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) را مسئول تمییزی و نظافت مسجد قرار می دهد و می گوید که به ابراهیم و اسماعیل سپردیم که : «خانه مرا براى کسانى که براى طواف و اعتکاف و نماز مى‏آیند پاکیزه سازید» و در جایی دیگر می فرماید که ما از ابراهیم(ع) و اسماعیل (ع) پیمان گرفتیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و اعتکاف کنندگان و نمازگزاران از هر پلیدی پاکیزه کنند».

 

حجت الاسلام واعظی نژاد با بیان این که برای حفظ قداست مسجد باید طهارت مسجد را پاس داشت، خاطرنشان کرد: از آن جایی که سفارشات دین اسلام به نوعی به آراستن روح و جان آدمی ختم می شود، پاکیزه نگهداشتن مسجد و خدمت رسانی در این راستا نیز برای تطهیر و پاکی فضای معنوی انسان است و از این حیث حفظ حرمت و طهارت مسجد معیاری برای حفظ یک اجتماع از آلودگی و ناپاکی است.


* الفردوس : ج 1 ص 162 ح 598 عن ابن عبّاس ، کنز العمّال : ج 7 ص 653 ح 20750 نقلاً عن ابن النجّار
پایان پیام/
 

کد خبر 351723

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha