جعل تاریخ به قلم وهابیت/عبدالله بن سبا صحابه را مقابل هم قرار داد!

خبرگزاری شبستان: چه طور ممکن است صحابه‌ای که در رکاب پیامبر (ص) بودند به واسطه یک نفر که نقشی هم در گذشته اسلام نداشته کاملا مقابل یکدیگر قرار گیرند که نتیجه آن کشته شدن هزاران نفر در جنگ جمل شود.

خبرگزاری شبستان: دهم جمادی الاول در تاریخ اسلام سالروز آغاز جنگ جمل است، جنگی که طلحه و زبیر به بهانه به جای آوردن عمره از مدینه خارج شده و به عایشه پیوستند و آن را علیه حضرت امیرالمومنین (ع) به راه انداختند. آخرالامر پیروزی از آن سپاه امیرالمومنین (ع) شد. اگرچه تاریخ خود راوی واقعیت این جنگ از باب چرایی، ریشه و علل است اما وهابیت می کوشد با تفاسیر خود حقیقت آن را پنهان کند. از این رو در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین حبیب عباسی، کارشناس شبکه جهانی ولایت درباره تحریفات وهابیت نسبت به جنگ جمل به گفتگو پردا خته ایم که از نظرتان می گذرد:
 

وهابیت چه شبهاتی را درباره جنگ جمل مطرح کرده و از چه ابعادی می خواهد این واقعه تاریخی را تحریف کند و حقیقت را وارونه جلوه دهد؟
یکی از مسائلی که وهابیون مطرح می کنند این است که علت جنگ جمل و انگیزه اصلی آن شخصی به نام عبدالله بن سبا یهودی بوده است، اما وقتی به تواریخ مراجعه می کنیم، می بینیم که از جمله کسانی که جنگ جمل را به راه انداختند عایشه، طلحه و زبیر بودند که جنگ جمل را در مخالفت با امیرالمومنین (ع) به راه انداختند.
قتل عثمان نیز از دیگر بهانه ها و ریشه های جنگ جمل بود، یعنی به بهانه انتقام از قاتلان عثمان این جنگ راه افتاد که البته باید بررسی کرد که چه کسانی عثمان را به قتل رساندند و چه کسانی خونخواه عثمان شدند؟
یکی از کسانی که در جریان قتل عثمان نقش داشت طلحه است، به عنوان مثال در "الامامه و السیاسه" نوشته ابن قتبیه در صفحه 37 آمده است که طلحه به اهالی مصر نامه می نویسد که به خاطر کشته شدن عثمان به مدینه بیایند.
علاوه بر این، در "انساب الاشراف" بلاذری، جلد 6، صفحه 188 آمده است که در جریان محاصره خانه عثمان طلحه دخالت داشت و مانع داخل شدن آب به خانه عثمان شد.
در برخی از منابع نیز طلحه از قاتلان عثمان معرفی شده است اما بعد جزء کسانی شد که از منتقمان خون عثمان بودند، در "تاریخ الاسلام" ذهبی، جلد سوم، صفحه 504 آمده است که برخی افراد اعتراض کردند به زبیر که شما عثمان را تخریب کردید تا کشته شد و حال آمدید و انتقام خون او را می گیرید؟!
شخصیت دیگر عایشه بود که در راس جنگ جمل قرار می گیرد. ابن حسن کوفی در کتاب "الفتوح"، جلد دوم، صفحه 421 آورده است: عایشه افراد را بر قتل عثمان تشویق می کرد و می گفت ایها الناس هذا ...."این پیراهن پیامبر (ص) است هنوز نپوسیده است در حالی که سنت او پوسیده و کنار گذاشته شده است" که اشاره به عثمان داشت که سنت پیامبر (ص) را کنار گذاشته بود.
چنین عبارتی علیه عثمان از سوی عایشه به کار رفت و بعد موجب قتل او شد و بعد هم آمد و مقابله کرد به عنوان داعیه دار خون عثمان، یعنی این افراد که خودشان نقش اول را در ماجرای قتل عثمان ایفا کردند، بعد مدعی خون او شدند!

 

مسئله عبدالله بن سبا چیست و با طرح این موضوع چه انحرافاتی در واقعیت جنگ جمل رخ می دهد؟
بر اساس این موضوع گفته می شود فردی به نام عبدالله بن سبا که یهودی است تمام اختلافاتی که منجر به جنگ جمل شد را ایجاد کرد، این در حالی است که زمینه های جدی برخورد بین صحابه را می دانیم و هیچ مستندی مبنی بر حضور چنین فردی آن هم با چنین توانایی ها که بتواند دو جریان بزرگ اسلامی را مقابل هم قرار دهد وجود ندارد و ارایه نشده است، اگر هم بپذیریم این شخص وجود داشته است قدرت ورود به مسایل تا چه اندازه برای او بوده است که یک نفر ناشناس بیاید و این تغییرات را ایجاد کند، ضمن اینکه خود این حرف با عدالت صحابه که اهل سنت به آن قایل اند در تضاد است و چه طور ممکن است صحابه ای که در رکاب پیامبر (ص) بودند به واسطه یک نفر که نقشی هم در گذشته اسلام نداشته ا یک مرتبه کاملا مقابل یکدیگر قرار گیرند که نتیجه آن کشته شدن هزاران نفر از صحابه پیامبر (ص) در جنگ جمل شود.
باید توجه داشت که خروج افراد بر امیرالمومنین (ع) مقدماتی داشت و ایشان تلاش کردند تا با این مقدمات مقابله کنند، برای مثل ماجرای تشویق افراد مثل طلحه و زبیر برای عمره بود. حضرت (ع) می دانست که این دو قصد عمره ندارند و در "تاریخ یعقوبی" آمده است که این ها به دنبال نقض پیمان بودند، لذا از امیرالمومنین (ع) برای عمره اجازه گرفتند در حالی که برنامه آنها توطئه بود و در این مراحل نشانی از جریان عبدالله بن سبا نمی بینیم!
به عنوان مثال در "البدایه و النهایه" ابن کثیر آمده است که عایشه افراد را به جنگیدن و قتال با حضرت علی (ع) تشویق کرد و گفت باید انتقام خون عثمان را بگیریم و سوال می شود که چه طور یک نفر یهودی توانست آنان را در صورت داشتن وجود خارجی! متقاعد کند که افراد اجازه یابند و با خلیفه بجنگند، یعنی اگر انتقام گیرنده خون عثمان باید حاکم اسلامی باشد کار باید به عهده امیرالمومنین (ع) باشد و نه طلحه و زبیر و اگر مربوط به ورثه عثمان است باز هم ارتباطی با این افراد (طلحه و زبیر) ندارد و اساسا اینکه بیایند مقابل حضرت علی (ع) با این بهانه که انتقام خون عثمان را بگیریمّ بایستند، حرف باطلی است.

 

پس شخصیت عبد الله بن سبا ساختگی است؟
صددرصد همین طور است، می خواهند جنگ جمل و صفین و نهروان که از سوی پیامبر (ص) پیش گویی شده بود را گردن شخصی بیندازند که حضور و وجود خارجی نداشته است یا حتی اگر وجود داشته حضور پررنگی نداشته است.

 

آیا پیامبر (ص) وقوع این جنگ ها پیش بینی کرده بودند؟
بله، در "مجمع الزواید" هیثمی در صفحه 234 این مسئله آمده است و پیامبر (ص) این مهم را پیشگویی کرده اند، یعنی پیامبر (ص) پیش بینی می کنند که بین امیرالمومنین (ع) و عایشه اتفاقی می افتد، و پیامبر (ع) می گویند اگر این اتفاق افتاد تو او (عایشه) را به منزل خودش در مدینه برگردان.
انتهای خبر/
 

کد خبر 352318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha