رسالت شاعر پرورش عواطف و روح حماسی در جامعه است

خبرگزاری شبستان: امام جمعه اردبیل، پرورش عواطف، احیای احساسات جمعی و پرورش روح حماسی و عرفانی را از جمله رسالت های شعر و شاعر بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در استان شامگاه گذشته (22 اسفند) در آئین نکوداشت استادعاصم اردبیلی در مجتمع فدک اردبیل، اظهار داشت: با برگزاری این آئین نکوداشت، احساس می کنیم که بار عظیمی از روی دوش مردم این شهر برداشته شده است.


وی، با بیان اینکه هنرمندان و شاعران به تجلیل و تکریم ما نیازی ندارند، افزود: باید گفت که ما نیازمند استعدادها و تراوشات ذهنی این عزیزان هستیم چراکه جامعه ای شایسته و مطلوب است که قدردان میراث فرهنگی خود باشد.


امام جمعه اردبیل، با اعلام این مطلب که هنرمندان به خصوص شاعران در عرصه های تربیتی و اجتماعی دغدغه های فراوانی دارند، تصریح کرد: شعرا رسالت عظیمی دارند که اگر به آن عمل کرده و آنها را محقق کنند در حقیقت پا جای پای پیامبران گذاشته اند.


آیت الله عاملی، با تاکید بر اینکه خداوند متعال در روز قیامت از شاعران به خاطر نعمتی که به آنها داده شده، سوال خواهد شد، ادامه داد: پرورش عواطف، احیای احساسات جمعی، پرورش روح عرفانی، پرورش و احیای روح حماسی و پرورش روح ظلم ستیزی و استکبار ستیزی از جمله رسالت های شاعران است که باید برای تحقق آنها تلاش کنند.


نماینده ولی فقیه در استان، مقابله با سرحدات اخلاقی، معنوی و تربیتی در جامعه، دفاع و پرورش حریت، استقلال، آزادی و اقتدار در بین نسل جوان کشور، مرزداری از اعتقادات دینی و اسلامی، بدعت زدایی از آداب و رسوم غلط رایج در جامعه و دفاع از فکر، حریم و اندیشه اهل بیت (ع) و معصومین را از دیگر رسالت های شاعران عنوان کرد.


قدرت تخیل جزو اصلی صنعت شعر و شاعری است


این مقام مسئول، بیان داشت: قدرت تخیل و شاعری قدرت فوق العاده ای است و کهکشانی در عالم وجود ندارد که شاعر با تخیلات خود به آنجا سرکشی نکرده باشد و به همین خاطر به جرات می توان گفت که قدرت تخیل جزو اصلی صنعت شعر و شاعری است.


آیت الله عاملی، حساسیت ملی و دینی داشتن و توجه به سوژه های قابل توجه در جامعه را وظیفه شاعر توصیف و متذکر شد: شاعران دیده بانان اعتقادی جامعه هستند و هر جامعه‌ای که در تکریم و تجلیل از این میراث خود بی‌تفاوت باشند، به یقین نمی‌توانند از جایگاه فرهنگی و هنری خود دفاع کنند.


امام جمعه اردبیل، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری حساسیت و توجه خاصی نسبت به شعر و شاعران دارند، گفت: در طول سال مقام معظم رهبری بارها و بارها با شعرا و ادبا هم نشینی می کنند که این مهم علاقه خاص رهبر جامعه به مسئله شعر و شاعر و تاثیر آن در جامعه را می رساند.


نماینده ولی فقیه در استان، در پایان سخنان خود قدرت تخیلی شعر عاصم را استثنایی و بی‌نظیر بیان کرد و اظهار داشت: این شاعر گرانقدر ترکیبات نو، خلاقانه و بی‌نظیری را در اشعار خود به کار برده است و از این رو، جایگاه این مهم را دارد که در در دانشگاه ها و متون درسی آن را تدریس کرده و به نسل جوان کشور انتقال دهیم.


پایان پیام/

کد خبر 352657

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha