اسلام هم ظالم و هم مظلوم را مخاطب قرار میدهد

به نظر شهید مطهری اسلام هم ظالم را مخاطب قرار می‌دهد و هم مظلوم را و تلاش می‌کند تا در حد مقدور در ظالم انقلاب ایجاد کند و معتقد است حکومت باید غل و زنجیرهایی را که بر فرد و اجتماع تحمیل شده است از میان بردارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور امروز دوشنبه 12 اردیبهشت خود با گرامیداشت روز معلم و یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری گفت: سال 58 در چنین روزی عالم ربانی استاد شهید مطهری به دست گروهک منحرف فرقان به شهادت رسید و امام و امت اسلام در سوگ این مرد الهی داغدار شدند.

وی اظهار کرد: امام در شهادت پاره تن خود وی را فقیه و فیلسوفی مجاهد خواند که همه آثار او بدون استثنا مفید است و به دانشجویان و جوانان درک فیض آثار این شهید را توصیه کرده‌اند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اینک 32 سال از شهادت ایشان می‌گذرد اما استواری تفکر ایشان و اندیشه مطهری عاملی است که امروز در مواجهه با سؤالات بنیادین و رجوع به آثار ایشان راهگشا است و به حق رهبر معظم انقلاب شهید مطهری را ایدئولوگ نظام نامیدند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از عرصه‌هایی که شهید مطهری به آن توجه کرد حقوق سیاسی است، یادآور شد: به نظر شهید مطهری بی‌توجهی به حقوق سیاسی آثار سویی را در عرصه دین‌داری فراهم می‌آورد، همان‌طور که نارسایی مفاهیم از نظر حقوق سیاسی یکی از علل شکست مذهب و پیدایش افکار ماتریالیستی در غرب بوده است.

رییس خانه ملت بیان کرد: از نظر آیت‌الله شهید مطهری رهبری و مدیریت نوعی از رشد است و این‌گونه تعریف می‌کند که رهبری در واقع عبارت است از بسیج کردن نیروی انسان‌ها و بهره‌برداری صحیح از نیروی انسان است.

لاریجانی با بیان اینکه مدیریت اجتماعی از نظر شهید مطهری رشد و اداره انسان‌ها است، تأکید کرد: در فرهنگ اسلامی دو اصطلاح هدایت و امامت برای رهبری بکار رفته است.

وی ادامه داد: امامت که در اسلام این همه بر آن تأکید شده است همان رهبری است و غیر از نبوت است که راهنمایی است.

وی گفت: رهبری مورد نظر قرآن برتر از رهبری‌های بشری است زیرا در رهبری اسلامی تنها به اداره مسایل اجتماعی افراد توجه نمی‌شود بلکه رهبری معنوی افراد نیز مورد توجه است و به همین جهت شهید مطهری نسبت دین و سیاست را همانند نسبت روح و یا بدن و مغز و پوست می‌دانند.

لاریجانی تصریح کرد: لذا ولایت، زعامت یا حق رهبری اجتماعی یا سیاسی وجهی از حقیقت دین را ظاهر می‌کند و به تعبیر شهید مطهری ولی امر مسلمین که پیامبر و اهل بیت هستند دارای این مقام بودند و سه شأن ولایت امامت یعنی مرجع دینی مردم، ولایت قضایی و ولایت سیاسی و اجتماعی را دارا بودند.

نماینده قم در خانه ملت اضافه کرد: به همین تناسب از منظر ایشان رهبر اسلامی باید روح‌ها را اداره کند و قدرت بسیج مردم را داشته باشد.

وی تأکید کرد: اهمیت رهبری جامعه اسلامی برای شهید مطهری تا آنجاست که هر مرجع تقلیدی را به عنوان رهبر نمی‌پذیرد و در واقع بین ولایت در فتوا و ولایت در زعامت فرق قایل است.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگری از شهید مطهری ابلاغ فتوا جانشینی مقام نبوت و رسالت است اما رهبری جانشینی مقام امامت است و یکی از مهم‌ترین اهداف حکومت که رهبری جامعه اسلامی باید آن را دنبال کند، عدالت است.

وی بیان کرد: به نظر شهید مطهری اسلام هم ظالم را مخاطب قرار می‌دهد و هم مظلوم را و تلاش می‌کند تا در حد مقدور در ظالم انقلاب ایجاد کند و معتقد است حکومت باید غل و زنجیرهایی را که بر فرد و اجتماع تحمیل شده است از میان بردارد و حذف عادات غلط و مبارزه با خرافات که سد راه رشد استعدادها است از وظایف حکومت‌ها است.

لاریجانی تصریح کرد: استاد شهید مطهری می‌فرماید مشروعیت حکومت‌ها یا به ولایت است یا به وکالت. برخی با استناد به حقوق طبیعی مشروعیت را توجیه کرده‌اند و برخی نیز با توسل به رهبری کاریزماتیک.

وی ادامه داد: لیکن ملاک مشروعیت از نظر استاد شهید مطهری ولایت است و در این زمینه می‌گوید به دلیل تقرب، عدالت و علم این حق پیدا می‌شود و قهرا ماهیت حکومت ولایت بر جامعه است نه نیابت از جامعه و وکالت از جامعه.

وی اظهار کرد: فقه هم این مسئله را به عنوان ولایت حاکم مطرح کرده است، پس ملاک انتخاب مردم نیست. از طرفی شهید مطهری معتقد است بدون انتخاب و تأیید مردم هیچ‌کس نمی‌تواند صلاحیت رهبری داشته باشد یعنی به نظر شهید مطهری صرف دارا بودن صفات رهبری موجب نمی‌شود تا وی حاکم شود بلکه مردم باید اصلح بودن وی را تشخیص دهند و کسی را انتخاب کنند که دارای دو ویژگی فقاهت و عدالت باشد و در واقع انتخاب فقیه از جانب مردم است.

رییس خانه ملت ادامه داد: شهید مطهری ولایت فقیه را یک نوع ولایت ایدئولوژیک می‌داند که وظیفه آن نظارت بر جامعه اسلامی است.

وی بیان کرد: در واقع شهید مطهری معتقد است ولی‌فقیه نظارت می‌کند تا مجریان قانون در چارچوب ایدئولوژی اسلامی به انجام امور اجتماعی بپردازند اما وی در عین حال خواستار آن بود که روحانیت دولتی نشود تا همواره نقاد دولت‌ها و زمامداران باشند و در عین حال در ذهنیت توده مردم پدیده‌ای به عنوان دین دولتی شکل نگیرد.

لاریجانی تصریح کرد: شهید مطهری تحقق دولت دینی را صرفا اجرای امور ملک در سپهر اندیشه ولی‌فقیه می‌داند.

وی با اشاره به ادب استاد مطهری نسبت به ولی‌فقیه، حضرت امام خمینی (ره) یادآور شد: این ادب استاد شهید مطهری درس‌آموز است.

وی که خود عالمی ربانی و از اعتبار علمی و اجتماعی قوی برخوردار بود امام را به عنوان استاد عظیم‌الشأن، جان جانان، ابراهیم بت‌شکن اسلام، روح ملت ایران و جان عزیز ملت ایران خطاب می‌کند که زعامت ایشان مصداق عینی وعده خدا و رزمندگان و پویندگان راهش است.

وی گفت: استاد مطهری می‌نویسد ملت ایران جان بر کف در انتظار فرمان رهبر عظیم‌الشأن خویش‌اند.

رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ادب نسبت به ولی‌فقیه از آن جهت در سلوک این مرد الهی ظهور دارد که ه مردم چهار حق عمده بر ولی‌فقیه دارند. (یک بار مطالبه بازگشت به اسلام راستین و احیای سنت‌های فراموش شده اسلامی، مطالبه آبادانی و اصلاح شهرها، سامان‌دادن به زندگی مردم، مطالبه عدالت و نجات مظلومان از شر ظالمان، مطالبه اجرای مقررات اسلامی)

وی ادامه داد: ولی هم حقی دارد که آن تعهد بر تبعیت نسبت به ولی‌امر و تحقق فرامین وی و اجرای قانون است.

لاریجانی بیان کرد: لذا ملاحظه کرده‌اید که علما و دانشمندان اسلامی و مراجع تقلید چه در زمان امام و چه در دوره رهبر معظم انقلاب با همه علو مرتبت علمی و اجتماعی ادب حریم ولایت را حفظ می‌کنند و این یک سنت ارزشمند در تفکر اسلامی و میراثی گرانقدر برای جامعه ایرانی است که باید همگان در حراست از آن تلاش کنند.

وی در پایان یک بار دیگر ضمن عرض تبریک به مناسبت روز معلم به همه فرهنگیان و نمایندگانی که سابقه معلمی داشته‌اند، گفت: امیدواریم در راستای نقش‌آفرینی مؤثر این عزیزان در توسعه آینده کشور بتوانیم زمینه‌های قانونی لازم را فراهم آوریم.

پایان پیام/
 

کد خبر 35270

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha