برگزاری نمایشگاه نمونک شبه مدینه النبی در شهر نوش آباد

خبرگزاری شبستان: نمایشگاه نمونک شبه مدینه النبی در ابعاد واقعی برای یازدهمین سال متوالی و با هدف برگزاری مراسم سوگواری شهادت ایام جانگداز شهادت حضرت فاطمه (س) در شهر نوش آباد برگزار می شود.

محمد تقی نوش آبادی، مسئول هیات نوجوانان ابوالفضلی شهر نوش آباد، با بیان این مطلب به خبرنگار شبستان در اصفهان گفت: با هدف معرفی ابعاد شخصیتی بی نظیر حضرت صدیقه کبری به بانوان و دختران جوان، شناسایی وقایع جانسوز فاطمیه به ویژه تجسم ساده زیستی، عظمت ایثار و فداکاری حضرت زهرا در حمایت یگانه دخت نبی اسلام از حریم ولایت و امامت ساخته شده است.

 

وی افزود: آشنایی نسل جوان با حقایق تاریخ اسلام در شناسایی ظلم و ستم دشمنان اسلام به دختر پیامبر(ص) یگانه بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا(س) و ذریه پاک و مطهرش، شناخت تمامی مظلومیت و حقانیت دختر نبوت، همسر ولایت و مادر امامت در برابر غاصبان حق ولایت در فضاسازی رویداد آتش زدن خانه حضرت فاطمه و شهادت محسن شش ماهه اش در این مجموعه از دیگر اهداف ساخت نمونک شبه مدینه النبی در نوش آباد است.

 

به گفته وی، این نمایشگاه در وسعت یک هزار متر مربع با غرفه های نخلستان و چاه مولا، قبرستان بقیع، کوچه های مدینه و بنی هاشمی، مسجد پیغمبر و شبه قبر نبوی، مهدویت، آتش زدن خانه حضرت زهرا و بازسازی تمام وسایل ابتدایی و ساده زندگی در ابعاد واقعی و بزرگ ساخته شده است.

 

نوش آبادی، افزود: استقرار خیمه گاه فاطمی در مرکزیت این مجموعه با سوگواری و عزاداری ها و مجمو عه های مذهبی عزاداری سطح شهر و شهرستان های اطراف در دو زمان جداگانه برای بانوان و برادران از جمله برنامه های اجرایی طی 25 شب عزاداری در نمونک شبه مدینه النبی است.

 

وی برپایی جلسات متعدد سخنرانی توسط کارشناسان مذهبی و اساتید اخلاق و عرفان کشوری همراه با مراسم سوگواری در معرفی شخصیت حضرت زهرا(س) و مصیبت های وارده به آن حضرت را از برنامه های فرهنگی این مجموعه برشمرد و گفت: این نمایشگاه هر سال با استقبال بیشتر بازدید کنندگان به ویژه جوانان و حضور گسترده آنها قرار می گیرد.

 

مسئول هیات نوجوانان ابوالفضلی شهر نوش آباد، برپایی نمایشگاه کتاب و ایستگاه صلواتی و توزیع خیرات و نذورات را از دیگر برنامه های جنبی این مجموعه ذکرکرد.

 

به گفته وی، این مجموعه فرهنگی مذهبی شبه مدینه النبی هر ساله توسط جوانان و نوجوانان ولایتمدار و هیات اباالفضلی مسجد قائمیه شهر نوش آباد با انگیزه برپایی جلسات سخنرانی و سوگواری هیات ها در فاطمیه در راستای فرهنگ سازی و نهادینه کردن عزاداری ایام شهادت جانسوز فاطمیه ساخته می شود.

 

نوش آبادی، تصریح کرد: برگزاری مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت زهرا(س) با اقامه عزا در روز شهادت حضرت فاطمه(س) توسط تمامی هیئت های مذهبی شهر نوش آباد در قالب یک هیات واحد با نام "فاطمیون" و مراسم شام غریبان شهادت حضت زهرا(س) به پایان می رسد.

 

شهرنوش آباد با پیشینه تاریخی و باستانی هفت هزارساله با جمعیت 12 هزار نفری در فاصله هشت کیلومتری شمال کاشان و سه کیلومتری غرب آران و بیدگل واقع شده که دارای سابقه غنی و فعالی در برگزاری مراسم و مناسبت های ایام ولادت وشهادت ائمه و اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) دارد.

 

آیین های سنتی مذهبی کتل، تعزیه خوانی، خیمه سوزی، سقایی و چاووش خوانی، کشته برداری(شبیه کشته امام حسین وابالفضل ) و باز آفرینی و بازسازی حوادث کربلا تا شام در محرم از زمان ورورد قافله حضرت امام حسین(ع) به کربلا تا پایان مراسم بازگشت کاروان اسرا در اربعین به کربلا و شناسایی وقایع زندگی حضرت زهرا در مدینه النبی در ایام فاطمیه از جمله این مراسم است.

 

نمونک شبه مدینه النبی در مجاورت گلزار شهدای شهر نوش آباد واقع در آستان امامزاده محمد بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب(ع) این شهر تا پایان ایام فاطمیه برای بازدید عاشقان اهل بیت و عزاداران فاطمی دایر است.

 

پایان پیام/

کد خبر 353496

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha