سلف وهابیت فرعون و معاویه اند نه اولیای صالح

خبرگزاری شبستان: سلفیه پدیده زمانی است نه دینی که دورانش سپری شده و گروهی که ادعای سلفی بودن دارند، در واقع مردم را دست انداخته‌اند و رفتار آن‌ها هیچ شباهتی با سلف صالح ندارد و خطشان خط فراعنه است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ برنامه «شب آسمانی» به تهیه کنندگی علیرضا قطبی، ‌دوشنبه، ‌26 اسفند ماه با موضوع وحدت جهان اسلام با حضور شیخ عبدالناصر الجبری،‌ رییس دانشگاه دعوة الاسلامی و حجت الاسلام والمسلمین شیخ هیثم السهلانی، رییس تجمع علمای مسلمین لندن روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

بر پایه این گزارش،‌ الجبری در ابتدای مباحث خود درباره جریانات سیاسی که به دنبال ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی هستند،‌ اظهار کرد: هیچ گاه تصور نکنید انسان مسلمان برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان دیگر بکوشد چراکه خداوند دستور بر اخوت، ‌محبت و تعاون را به انسان ها داده است لذا هر انسان مسلمانی بر اساس دستورات آشکار قرآن کریم عمل می کند.

وی ادامه داد: البته ممکن است بر اساس مشتبه بودن یک امر و یا جهل و یا وابسته بودن به دشمن اقدام به ایجاد تفرقه کند، برای مثال ازدواج امری مستحب است و بدترین نوع مباح طلاق است که موجب تفرقه می شود، خداوند فرمود: شعوبا و قبائلا ... .
رییس دانشگاه دعوة الاسلامی با اشاره به ماهیت جریانات تفرقه انداز میان امت اسلام تصریح کرد: این جریانات سیاسی بوده و دینی محسوب نمی شوند چراکه دین هرگز به چنین اعمالی تشویق نکرده است و سیاست مدارانی که شیوه صهیونیست آمریکایی را در پیش گرفته اند این گونه عمل می کنند که ممکن است به نام دیانت باشد چنانچه وهابیت سیاسی به دنبال تفرقه است.
الجبری با بیان اینکه هر کسی دنبال تفرقه است راه و رسم شیطانی دارد،‌ عنوان کرد: تمام این تفرقه افکنی ها به نام دین است اما خود دین نیست چراکه در اصالت دینی ایجاد تفرقه ممنوع است و ما به عنوان جامعه انسانی از اول تا آخر به جماعت نماز می خوانیم،‌به جماعت روزه می گیریم و اسلام همواره نسبت به ادای اعمال به صورت جمعی سفارش کرده است لذا تفرقه در این میان جایی ندارد.

وی ادامه داد: من تکفیری هایی را می شناسم که دروغ می گویند و نماز نمی خوانند،‌این افراد در سوریه هستند،‌ مردم می گفتند اینان نماز نمی خوانند، ‌البته در ظاهر ممکن است ریش داشته باشند اما ریش دیانت نیست برخی حیوانات هم ریش دارند و زمانی نمادی از تدین است که به قصد پیروی حقیقی از مکتب رسول الله (ص) باشد.
این پژوهشگر با بیان اینکه باید آغوش اسلام را روی مردم باز کنیم، تا به دین خدا روی آورند، ‌تاکید کرد: زمانی که سیره رسول الله (ص) را مطالعه می کنیم با صحنه های متعددی در زندگی ایشان و صحابه مواجه می شویم، ‌برای مثال یکی از صحابه به یکی از مشرکان برخورد کرد و آن مشرک شهادتین را بر زبان آورد و صحابه تا سه بار از کشتن او خوددار می کند و سپس او را کشت، زمانی که خبر به پیامبر(ص)‌رسید پیامبر(ص) با تعجب به آن صحابی فرمودند: ‌آیا او را کشتی در حالی که شهادتین را گفته بود،‌ صحابه پاسخ داد او از روی ترس شمشیر چنین گفت،‌ پیامبر(ص)‌ چندین بار سوالشان را پرسیدند تا جایی که صحابی گفت کاش موقع ارتکاب آن قتل زنده نبودم، پیامبر(ص) با این رفتارشان آشکارا فرمودند:‌ هر کسی بگوید لا اله الا الله،‌جان و مال او در امان است ‌و این در حالی است که امروز تکفیری ها جان و مال مسلمین را نشانه گرفته اند.

‌رییس دانشگاه دعوة الاسلامی ابراز کرد: سلفیه پدیده دینی نیست بلکه پدیده زمانی است که دورانش سپری شده و گروهی که ادعای سلفی بودن دارند، در واقع مردم را دست انداخته اند و رفتار آنها هیچ شباهتی با سلف صالح ندارد و خطشان خط فراعنه است کمااینکه یزید بن معاویه نیز پیرو خط فراعنه بود.
وی گفت: نباید تفاوت ها و اختلافات نظری را به ناسازگاری تعمیم داد و شناخت چراکه وجود تفاوت در میان نظرات امری طبیعی است اما امروز وهابیت سیاسی که دست پرورده صهیونیست آمریکایی است بر این اختلافات دامن می زند.

الجبری در پایان خاطرنشان کرد: این امت واحده است، ‌چه دوست داشته باشند و چه دوست نداشته باشند لذا باید در جهت وحدت جهان اسلام همکاری ها افزایش یابد و خداوند امت واحده را تعبیر کرد و ما را به تعاون و مهمتر از آن چنگ زدن به ریسمان الهی دعوت کرد لذا حرکت در این مسیر وحدت در جامعه مسلمین را رقم می زند.
پیان پیام/
 

کد خبر 353809

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha