توسعه اقتصادی و سیاسی نیاز به ابزار فرهنگی دارد

خبرگزاری شبستان: استاندار اردبیل، گفت: به لحاظ زیربنایی بودن حوزه فرهنگ، این مقوله مهم و سرنوشت ساز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اردبیل، مجید خدابخش، استاندار اردبیل، در دیدار با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر استان، اظهار داشت: پس از انقلاب، ما در دو بخش فرهنگ و اقتصاد با چالش های مهمی مواجه بوده ایم که این چالش ها هنوز هم تداوم دارند.


وی، با بیان این که به اندازه دیگر مسائل به موضوع فرهنگ معطوف نمی شویم و این بخش در مقایسه با دیگر بخش ها با مشکلات بیش تری روبه رو هستند، تصریح کرد: به عنوان نمونه ما برای آب رسانی به چند روستا  پیش بینی 200 میلیارد ریال اعتبار می کنیم و این در حالی است که در طول 20 سال گذشته این میزان اعتبار برای فرهنگ استان هزینه نشده است.


استاندار اردبیل، با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع فرهنگ و هنر، گفت: تا زمانی که توسعه فرهنگی نباشد دست یابی به توسعه اقتصادی نیز بسیار مشکل خواهد بود.


خدابخش، اظهار کرد: فرهنگ با روح جامعه سروکار دارد، خاستگاه فرهنگ و هنر روح بشری است و حوزه اثربخشی آن نیز بر روی انسان هاست و باید به این مقوله توجه بیش تری صورت گیرد.


وی، با بیان اینکه تاثیر هنر و فرهنگ بر جامعه بشری شگفت آور و ماندگار است به طوری که لشکرکشی ها، قدرت های دیکتاتوری و ابزار نظامی هیچ زمان تمدن ساز نبوده اند بلکه تمدن ها را ملت ها و افراد فرهنگی خلق کرده اند، گفت : پیامبر اکرم (ص) با انقلاب فرهنگی خود بود که جامعه قصی القلب و وحشی عربستان را متحول کرد.


استاندار اردبیل، در ادامه با بیان اهمیت واگذاری امور به مردم گفت: دولت چه در زمینه مسائل اقتصادی و چه فرهنگی، عامل و سرمایه گذارخوبی نمی تواند باشد و زمانی در این بخش ها موفق می شویم که امور در اختیار مردم باشد.


این مقام مسئول، دخالت بیش از حد دولت در اداره انجمن های فرهنگی و هنری را اقدامی نادرست برشمرد و با یادآوری اینکه وظیفه دولت بستر سازی فرهنگی، نظارت و کنترل است، خاطر نشان کرد: امور اجرایی باید به خود اصحاب فرهنگ و هنر محول شود و در این صورت است که کارها به پیش می روند.


خدابخش، یادآور شد: سیاست دولت تدبیر و امید سپردن امور فرهنگ و هنر به اصحاب آن است و در این صورت است که می توان انتظار توسعه فرهنگی داشت.


به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری اردبیل، در این نشست سید ناصر اسحاقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل و تنی چند از نمایندگان انجمن های هنری استان اردبیل هم دغدغه ها، مشکلات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.


خرید آثار هنری از هنرمندان، تاسیس موزه هنرهای تجسمی، تشکیل خانه هنرمندان، تشکیل نظام مهندسی گرافیک، برگزاری سمینار و جشنواره های هنری و فرهنگی، استقلال انجمن های هنری، تشکیل شورای هنرمندان استان، توجه به امور معیشیتی و بیمه هنرمندان، برگزاری جشنواره بین المللی فیلم و عکس در استان، برگزاری هفته فیلم استان اردبیل در جمهوری آذربایجان، ایجاد دانشگاه هنر در اردبیل، ایجاد خانه داستان نویسان در اردبیل، برگزاری نکوداشت نویسندگان پیشکسوت اردبیلی، وحدت رویه و هماهنگی هنرمندان استان از جمله مسائل و پیشنهادات هنرمندان استان اردبیل در دیدار صمیمی با استاندار اردبیل بود.


پایان پیام/

کد خبر 353947

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha