اجرای سبک زندگی اسلامی نیازمند آموزش های پایه ای است

خبرگزاری شبستان: پژ‍وهشگر علوم اسلامی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری روی کودکان برای اجرای سبک زندگی اسلامی در جامعه گفت: خانواده ها نقش ویژه ای در این خصوص برعهده دارند و این آموزش ها باید پایه ای باشد.

حجت الاسلام ساجدی ابوالفضل ساجدی، عضو هیت علمی موسسه امام خمینی(ره)، پژوهشگر حوزه دین در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری شبستان در قم در خصوص سبک زندگی اسلامی ابتدا به ارائه تعریفی از سبک زندگی پرداخت و گفت: سبک زندگی به معنای هندسه حاکم بر رفتار فردی و اجتماعی افراد است که سبک زندگی اسلامی نیز نمونه ای برتر از همین هندسه هاست.


رفتار مسلمان بیانگر وضعیت دینی اوست
وی ادامه داد: در کلمات اسلامی از سبک زندگی اسلامی تحت عنوان آداب اسلامی هم نام برده می شود و این آداب می تواند خاستگاه دینی و یا غیر دینی داشته باشد، پس می توان چنین نتیجه گرفت که آداب اسلامی جلوه ظاهری اسلام است پس هر مسلمانی با رفتار خود این آداب را نمایش داده و وضعیت دینی خود را نشان می دهد.


این محقق و پژوهشگر حوزه علوم اسلامی تصریح کرد: مستحبات و مکروهات بیان شده در اسلام نیز ‌ناظر به همین آداب بوده و بخشی از دین محسوب می شوند.

 

وی افزود: وی سبک زندگی یک نگاه کلی به رفتار را بیان می کند تا جایی که به نوعی هماهنگی و تعادل در میان هندسه حاکم بر این سبک برسیم.


حجت الاسلام ساجدی در ادامه با اشاره به زمینه های لازم برای اجرای کامل سبک زندگی اسلامی در جامعه امروز اضافه کرد: این مسیر (تغییر سبک زندگی جامعه ای از قالبی به قالب دیگر) پیچیدگی های خاص خود را دارد که نیازمند تحلیل جامعه شناختی است.


کودکان را با مفاهیم سبک زندگی اسلامی آشنا کنیم
وی تصریح کرد: برای ایجاد این سبک از زندگی در جامعه باید اقدامات ریشه ای باشد یعنی با آموزش کودکان آغاز کنیم تا رفتارهای اسلامی در میان بچه ها نهادینه شود.


این محقق علوم دینی با تاکید بر نقش والدین در تربیت دینی فرزندان گفت: خانواده ها باید فرزندان خود را به گونه ای تربیت کنند که با مفاهیم مورد تاکید در سبک زندگی اسلامی آشنا باشند.


وی تصریح کرد: اگر در نتیجه فرهنگ حاکم بر جامعه که حاصل رفتار افراد می باشد، نوعی هماهنگی میان اعتقادات، ‌گرایشات و رفتارها به وجود بیاید، ‌می توانیم به سمت ایجاد سبک زندگی اسلامی در جامعه حرکت کنیم.


حجت الاسلام ساجدی با اشاره به برخی پیش نیازها در این خصوص خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف باید به مبانی رفتاری افراد جامعه توجه کرده و ببینیم که ارزش های اصلی حاکم بر زندگی افراد چیست.


سبک زندگی توحیدی است که در آن تمام مسائل تکیه به توحید دارد
وی افزود: در جامعه اسلامی سبک زندگی افراد، سبک زندگی توحیدی است یعنی در تمام مسائل تکیه به توحید است،‌ روابط، قانونگذاری ها و تمام ابعاد زندگی فرد باید توحید گونه باشد.


عضو هیت علمی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: زندگی توحیدی یعنی حاکمیت نوعی خداگرایی بجای مادی گرایی بر رفتار مردم جامعه، در قرآن کریم هم این نوع از زندگی در آیات مختلف و بطن داستان ها بیان شده است.


وی تصریح کرد: اگر ما هم به دنبال سبک زندگی اسلامی هستیم باید مردم را به سمت زندگی توحیدی و ترجیح دادن خواسته خدا به دیگر خواسته ها حرکت دهیم.


حجت الاسلام ساجدی در ادامه با تاکید بر ارتباط ظاهر و باطن در این موضوع گفت: در این روش زندگی ما نمی توانیم در ظاهر توحیدی و در باطن غیر توحیدی باشیم چرا که سبک زندگی اسلامی سبک هماهنگ سازی میان ظاهر و باطن مسلمان است.


وی ادامه داد: جامعه ما باید در دو محور توحید گرایی و همسان سازی ظاهر و باطن حرکت کند تا قدم های استواری در عمل به سبک زندگی اسلامی در جامعه برداریم.


پایان پیام/
 

کد خبر 356995

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha