از برنامه نشست های دهه کرامت تا ارسال 80 مقاله به کنگره سبط النبی

خبرگزاری شبستان: اعلام برنامه نشست های دهه کرامت، تدوین دانشنامه مسجد و ارسال 80 اثر به دبیرخانه کنگره سبط النبی از مهم ترین رویدادهای مساجد و کانون ها در هفته گذشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مساجد و کانون های سراسر کشور در هفته سپری شده با اخبار و رویدادهای مهمی مواجه بوده اند که در این گزارش به صورت اجمالی مرور می شوند.

 

برنامه نشست های دهه کرامت در سال 93
نشست های شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت و جشن های مردمی رضوی در سال 1393 که به میزبانی دستگاه های عضو این شورا برگزار می شود اعلام شد.

 

نوسازی و مرمت مساجد منطقه 19 تهران در دستور کار قرار گرفت
حجت الاسلام رسول جوادی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 19 تهران با اعلام مرمت مساجد این منطقه به عنوان اولویت کاری گفت: اجرای طرح‌های ویژه فرهنگی، نوسازی و مرمت مساجد منطقه 19 از اولویت‌ معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری این منطقه در سال 93 است. این طرح با اختصاص بودجه ویژه بازسازی و مرمت مساجد و اجرای طرح‌های ویژه فرهنگی در منطقه 19 در سال 93 اجرا خواهد شد.

 

حجت الاسلام جوادی با اشاره به اقدامات اجرایی این طرح افزود: اجرای طرح‌های ویژه فرهنگی، تخریب و بازسازی مساجد قدیمی، مرمت برخی از مساجد محلات 13 گانه و نواحی پنجگانه منطقه 19 از اقدامات اجرایی این طرح است.

 

پرداخت سرانه سالانه 700 کانون طی دو مرحله
دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد تهران، سرانه سالانه 700 کانون استان تهران را طی دو مرحله در سال 92 پرداخت کرده است.

 

این سرانه به حساب کانون هایی که دارای شماره حساب بانک تجارت از سوی دبیرخانه بودند، واریز شده است و کانون هایی که این سرانه را دریافت نکرده اند با مراجعه به معاونت مالی دبیرخانه می توانند نسبت به افتتاح و یا رفع مشکلات حساب خود اقدام کرده وسرانه خود را دریافت کنند.

 

تاسیس کانون های تخصصی بانوان در مساجد استان تهران
حجت‌الاسلام جواد گلی، قائم مقام مدیرکل و سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان تهران از تاسیس کانون های تخصصی بانوان در مساجد استان تهران خبر داد و گفت:مدیر مسئول این کانون‌ها و جامعه مخاطب آنها بانوان هستند و همه فعالیت‌های فرهنگی وهنری در آنها به صورت ویژه و تخصصی برای بانوان اجرا می‌شود.

 

حجت‌الاسلام گلی توسعه کیفی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد را از اهم موضوعات مورد توجه در سال جاری دانست و اظهار کرد: از جمله برنامه‌های مهم دیگری که در سال جاری اجرایی می‌شود این است که کانون‌ها دارای شناسنامه فرهنگی و سند راهبردی خواهند شد.

 

ارسال بیش از 800 اثر به اولین فراخوان ایده‌های مسجدی
حجت الاسلام سعید کرمی، مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه پایان سال 92 به عنوان آخرین مهلت ارسال اثر به فراخوان ایده‌های مسجدی اعلام شده بود، گفت: بیش از 800 اثر به دبیرخانه این فراخوان ارسال شده است.


وی ادامه داد: البته به غیر از بخش پایان‌نامه و مقالات، در بخش ایده های مسجدی در حال دریافت آثار هستیم، یعنی ایده پژوهی ما همچنان ادامه دارد و برآورد ما این است که دریافت ایده‌های مسجدی به 900 اثر نیز برسد.

 

تدوین دانشنامه مسجد در دستور کار قرار گرفت

حجت الاسلام سعید کرمی از آغاز تدوین دانشنامه مسجد از همین ماه خبر داد و گفت: بنا است همه معارف مسجد، اطلاعات مساجد بزرگ جهان اسلام از صدر اسلام تاکنون و کتاب شناسی و... با استانداردهای لازم در این دانش نامه عنوان ‌شود.
 

 

وی با اشاره به اینکه کار تالیف این دانشنامه سه سال به طول می انجامد، بیان کرد: با توجه به اینکه تاکنون منبعی برای پژوهشگران، محققان و دانشجویان در زمینه مسجد وجود نداشت به همین دلیل تالیف منبعی برای مسجد که به صورت یکجا تمام معارف مسجد را در برگرفته باشد، احساس می شد.

 

فراخوان بسیج عمومی ملت های عربی و اسلامی به منظور حمایت از مسجدالاقصی
دکتر احمد ابو حلبیه، مخبر کمیسیون قدس و مسجد الاقصی در پارلمان فلسطین طی کنفرانسی مطبوعاتی از طرف های عربی و اسلامی خواست که ضمن حمایت مالی، مادی، رسانه ای و حقوقی از اهالی قدس به منظور تقویت پایداری آنها در برابر طرح های یهودی سازی و حذف آثار اسلامی و مسیحی قدس، اعلام بسیج عمومی به منظور حمایت از مسجد الاقصی و قدس به ویژه در 4 آوریل کنند که رژیم صهیونیستی سعی در وارد کردن شمار زیادی از صهیونیست ها به مسجد الاقصی به مناسبت عید یهودی سایبان بندی را دارد.

 

ارسال 80 مقاله به دبیرخانه کنگره «سبط‌ النبی(ع)»
حجت‌الاسلام عباس جعفری، دبیر کمیته علمی کنگره سبط النبی(ع) با اشاره به ارسال بیش از 80 مقاله به کنگره سبط النبی(ع) گفت: این کنگره به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و با مشارکت برخی از نهادها اواخر شعبان(خرداد) با حضور میهمانی داخلی و خارجی برگزار می شود.

 

وی فرصت ارسال مقالات به دبیرخانه این کنگره را تا پایان اردیبهشت اعلام کرد و گفت: مقالات ارسال شده به این کنگره از کشورهای لبنان، پاکستان، عراق، مصر، بنگلادش و هندوستان و به زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو، بنگلا است.

دبیر علمی کنگره سبط النبی به برپایی نمایشگاهی از آثار و کتاب های منتشر شده در مورد امام حسن مجتبی(ع) که در کشورهای مختلف منتشر شده است اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه همزمان با برگزاری این کنگره در تهران برپا می شود.
پایان پیام/
 

کد خبر 357563

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha