عملکرد شورای عالی ایرانیان خارج از کشور موازی کاری با وزارت خارجه است

در حال حاضر این شورا پا را از عملکرد اصلی خود فراتر گذاشته و می‌بینیم که سفرهای خارجی تنظیم می‌کند، ملاقات‌های متفاوت ترتیب می‌دهد و با سران کشورهای دیگر دیدار می‌کند.

سیدحسین نقوی حسینی، نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حذف اعتبار شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در لایحه بودجه 90 در کمیسیون تلفیق مجلس به خبرنگار شبستان گفت: وزارت امور خارجه برای ارتباط ایرانیان خارج از کشور یک نهادی را تحت عنوان شورای عالی ایرانیان خارج از کشور تأسیس کرد که این شورا در سال‌های گذشته با برگزاری سمینارها و همایش‌ها ارتباطی با ایرانیان خارج از کشور داشت.

وی با بیان اینکه این شورا در ساختار وزارت امور خارجه تعریف شده است، یادآور شد: در دولت نهم برای اینکه این بخش کار تقویت شود و یک فصل جدیدی برای ارتباط با ایرانیان فراهم شود نهاد ریاست‌جمهوری شورای ایرانیان خارج از کشور را به نهاد ریاست‌جمهوری انتقال داد تا تحت ریاست شخص رییس‌جمهور عمل کند و به همین دلیل ساختار و جایگاهش عوض شد.

نقوی حسینی ادامه داد: رییس این شورا رییس‌جمهور شد که می‌توانست جانشینی برای خود انتخاب کند و  جانشین این شورا را مدیریت کند که در حال حاضر آقای مشایی به عنوان جانشین رییس‌جمهور در این شورا عمل می‌کند.

وی بیان کرد: با انتقال این شورا به نهاد ریاست‌جمهوری اعتباراتش نیز به خودی خود به این نهاد منتقل شد و شورا فعالیتش را شروع کرد و در حال حاضر با ایرانیان خارج از کشور با برگزاری سمینارها و همایش‌ها و همچنین سایر موارد ارتباطاتی دارد و در جهت حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور گام‌هایی برداشته است.

نماینده ورامین در خانه ملت یادآور شد: مسئله‌ای که وجود دارد این است که این شورا از کارکردهای وزارت امور خارجه است و باید در همان راستا عمل کند ولی در حال حاضر این شورا پا را از عملکرد اصلی خود فراتر گذاشته و می‌بینیم که سفرهای خارجی تنظیم می‌کند، ملاقات‌های متفاوت ترتیب می‌دهد و با سران کشورهای دیگر دیدار می‌کند.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از موازی‌کاری در دستگاه‌ها بیان کرد: حرف مجلس در حال حاضر این است که شورای عالی ایرانیان خارج از کشور که زیرمجموعه‌ای از وزارت امور خارجه است باید در چارچوب وظایف خودش عمل کند نه اینکه با سایر دستگاه‌ها یک سری موازی‌کاری‌ها را داشته باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر دغدغه مجلس این است که چه کسی بر رفتار این شورا نظارت می‌کند و چه کسی این شورا کنترل می‌کند؛ وقتی که این شورا در وزارت امور خارجه بود وزیر خارجه پاسخگو بود ولی در حال حاضر چه کسی پاسخگو است؟

وی بیان کرد: برای اینکه مجلس در راستای وظایف نظارتی خودش عمل کند در بودجه سال 1390 اعتبار و بودجه این شورا را در وضعیت فعلی در کمیسیون تلفیق حذف کرد زیرا وقتی شورا بودجه‌ای نداشته باشد نمی‌تواند عملا اقدامی انجام دهد.

نقوی حسینی تأکید کرد: وزارت امور خارجه می‌تواند شورای عالی ایرانیان را همانند قبل زیرمجموعه خودش داشته باشد و برایش اعتبار بگذارد زیرا در کمیسیون تلفیق اعتبار این شورا حذف شده است.

وی بیان کرد: برخی از نمایندگان در حال حاضر با فشاری که از سوی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بر آنها وارد می‌شود نسبت به این مسئله که مجددا در صحن علنی مجلس این اعتبار را به شورا برگردانند، حساس شدند و قصد دارند با پیشنهاداتی این اعتبار را به جای اولش برگردانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قطعا اکثریت نمایندگان مجلس با پیشنهاد بازگشت این اعتبار مخالفت می‌کنند و قطعا اعتبار شورای عالی ایرانیان خارج از کشور حذف می‌شود و وزارت امور خارجه باید درباره اعتبار این شورا تصمیم‌گیری کند و آن را فعال کند.

پایان پیام/
 

کد خبر 35845

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha