لزوم تبیین آموزه های امر به معروف و نهی از منکر با بیانی شیوا

خبرگزاری شبستان: عضوهیت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)گفت:امر به معروف و نهی از منکر مهمترین شاخصه فرهنگی و مود نیاز جامعه اسلامی است که باید روش صحیح آن در جامعه آموزش داده شود تا بتواند اثرات سازنده داشته باشد.

حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی عضوهیت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفتگو با خبرگزاری شبستان درقم، با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی گفت: اگر بخواهیم به سمت جامعه اسلامی حرکت کنیم و فرهنگ اسلامی را در جامعه رواج دهیم مهمترین ابزارمؤثر، ضروری و کارساز امر به معروف ونهی از منکر است که باید به شیوه صحیح و درست در جامعه اجرا شود.


وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر در خانواده ها حتی در میان والدین و فرزندان بسیار ضعیف انجام می‌شود یعنی پدر ومادر که مدام با فرزندان در ارتباط هستند به درستی به اثرات ماندگار امر به معروف توجه نمی کنند و این امر حتی در ارتباط معلم و شاگرد، وابستگان انتقاد دو دوست از یکدیگر و ...به درستی نهادینه و فرهنگ سازی نشده است.

 

آموزه های امر به معروف و نهی از منکر با بیانی شیوا برای مردم تببین شود


عضو هئیت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر ما در بخشها و نهادهای مختلف که در ایجاد فرهنگ مؤثرند از جمله خانواده، مدرسه، همسالان، مساجد، مجموعه های ورزشی، محل کارو اموزشگاهها فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را با بیانی شیوا و قابل پذیرش فراهم سازیم می توانیم از اثرات مثبت آن در جامعه بهره مند شویم.


حجت الاسلام ساجدی تصریح کرد: باید امر به معروف و منکررا به شیوه صحیح اسلامی و وابسته به ارزشهای اسلامی و اخلاقی به یکدیگر گوشزد کنیم و فضای بدبینی و تعصب را در راستای رفع آسیبهای اجتماعی در قالب امر به معروف و نهی از منکر مرتفع سازیم.


وی اظهار داشت: با توجه به تغییر فرهنگ جامعه در مقاطع مختلف نمی توان به صورت همه جانبه دخالت کردو مهمترین عضو اثر گذار در جامعه با همه این هنجارها امر به معروف و نهی از منکراست و هر کس احساس وظیفه کند و به این آموزه عمل نماید تمام ابعاد فرهنگ سازی در جامعه رخ خواهد داد.


عضو هئیت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) خاطر نشان ساخت: منظور از امر به معروف و نهی از منکر برخورد چکشی نسبت هنگام بروز مشکل نیست بلکه تبعات و شیوه های مختلفی دارد که در سیره ائمه اطهار نیز برخورد آمرانه نبوده وبه راههایی اشاره شده است که احتمال تاثیر آن در طرف مقابل به یقین رسیده باشد.


حجت الاسلام ساجدی یادآور شد: هدف از این امر شناسایی صحیح امر به معروف و نهی ازمنکر است که باید تبیین ومقدمات اجرای درست آن را در جامعه فراهم سازیم چرا که توجه به این امر واجب مهمترین عامل برای فرهنگ سازی اخلاقی و انسانی خواهد بود.


جامعه نقش مؤثری در ساخت آموزش های لازم فرهنگی به خانواده دارد


وی عنوان کرد: جامعه نقش مؤثری در ساخت آموزش های لازم به خانواده دارد با توجه به اینکه خانواده آموزش و پرورش ، مراکز فرهنگی، کارگاههای مراکز صنعتی، در همه جهات جامعه در کنار یکدیگر قرار می گیرند باید در روابط خود امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیرند.


عضو هئیت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به نقش کلیدی دولت در تاثیر گذاری امر به معروف و نهی از منکر گفت: به توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان سال فرهنگی وظیفه داریم پیوند امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک امر فرهنگی و تاثیرات گسترده و کارساز آن را در جامعه تببین شود و یک حرکت جهادی در راستای پیاده سازی صحیح این امر مهم در جامعه گام برداشته شود.


حجت الاسلام ساجدی بیان داشت: باید روش صحیح امر به معروف و نهی از منکر آموزش داده شود و به اعماق آموزه های دینی آن توجه شود کسانی که به عقاید اخلاق و رویکرد جهانی بینی ، افکار و اندیشه های دینی توجه نمی کنند دچار لغزش شده و باید در این زمینه دولت و جامعه وظیفه سنگین خود را در مسیر فرهنگی ادا کنند.


وزارت فرهنگ و ارشاد مهمترین نهاد فرهنگ سازی امر به معروف و مقابله با نهی از منکر در جامعه است


وی افزود: برگزاری سمینار و همایش در باب مسائل فرهنگی شاید بی اثر نباشد اما مهمترین امر در باب فرهنگی مقابله با ارزشهای غیردینی و غربی و تبلیغ آن در جامعه است نه برگزاری سمینار و همایش، چرا که فرهنگ سازی دینی باید به گونه ای باشد که از بروز عناصر ضد دینی به روشهای مختلف جلوگیری و از ورود آنها به نهادهای رسمی و دینی کشور خودداری شود.


عضو هئیت علمی مؤسسه علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر بخواهیم در مسیر فرهنگ دینی حرکت و امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه اسلامی پیاده سازیم باید از نهاد وزات ارشاد شروع کنیم و اجازه ندهیم حرکتی بر خلاف فرهنگ اسلامی در آن انجام شود.


حجت الاسلام ساجدی در پایان گفت: امر به معروف و نهی از منکر مهمترین شاخصه فرهنگی و مود نیاز جامعه دینی و اسلامی است که باید روش صحیح و درست آن در جامعه آموزش داده شود تا بتوان اثرات سازنده آن را در زندگی فردی و اجتماعی مشاهده کرد.


پایان پیام/
 

کد خبر 360219

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha