لزوم بهره‌گیری قانون و اجرای آن از الگوهای فاطمه (س)

خبرگزاری شبستان: دکتر لاریجانی با اشاره به لزوم عملیاتی‌کردن الگوهای اسلامی همچون حضرت زهرا (س) خواستار تأمل بیشتر به ویژه در زمینه زنان و بهره‌مندی از الگوهای فاطمی شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در همایش بین المللی" فاطمه زهرا بانوی مهر، ام ابیها(س)" با اشاره به لزوم بهره‌مندی از الگوهایی همچون حضرت زهرا (س) گفت: قوانین و رسانه‌های ما باید در راستای مطالبات رهبری راهی برای نشأت‌گرفتن از الگوهای اسلامی همچون سیره حضرت زهرا (س) بیابند، ما در بخش قانون‌گذاری و اجرایی نیاز به تأمل بیشتر در زمینه زنان و حقوق آنان، اصالت خانواده در راستای سیره ائمه اطهار (ع) و بخصوص حضرت زهرا (س) هستیم.

وی با بیان این مطلب که عیار یک مکتب از الگوهای آن بدست می‌آید، تصریح کرد: یکی از مسایل مهم در تمام مکاتب مختلف جهان وجود الگوهای عینی است. در واقع یک مکتب از روی الگوی بارزش شناخته می‌شود، ما نیز در مکتب اسلام شخصیتی چون حضرت زهرا (س) داریم که ائمه اطهار (ع) درباره ایشان می‌فرمایند ما حجت خدا بر مردم و حضرت فاطمه (س) حجت خدا بر ما است.

لاریجانی با اشاره به بهره‌مندی از سیره حضرت زهرا (س) در سبک زندگی مردم تصریح کرد: باید سبک زندگی خود را از فاطمه (س) اقتباس کنیم و در راستای رضایت و خشنودی ایشان گام برداریم.

وی افزود: یکی از نکات افتراق مکتب اسلام با سایر مکاتب جهان در نوع سبک زندگی و قانون‌گذاری است. غربی‌ها چون فکر می‌کنند نظام فکری مطلق دارند و سرآمد همه مردم جهان هستند بر اساس منطق خودشان به ما اعتراض می‌کنند که چرا بر اساس اسلوب ما حرکت نمی‌کنند، این در حالی است که اسلام یک نظام حقوقی روشن و کاملی دارد و غربی‌ها باید با علمای ما به بحث نشسته و این مباحث را تبیین کنند و یکی از مهم‌ترین محل‌های نزاع حقوق بشر بین ما و مکتب غرب جایگاه زن در جامعه و خانواده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان گهربار استاد شهید مطهری پیرامون جایگاه زن در نگاه اسلامی عنوان کرد: شهید مطهری عقیده دارد در طول تاریخ ظلم‌های بسیاری نسبت به شخصیت زنان شده است و در آن شکی نیست، غرب که اکنون داعیه‌دار حقوق زنان است سابقه‌ای سوء نسبت به جایگاه آنان داشته، آنها حتی پس از دوران رنسانس به زن نگاهی ضعیف داشتند، آنها ظاهر را تغییر داده اما در واقع به زن نگاه ابزاری داشتند.

وی افزود: برای رفع ظلم روا شده نسبت به جایگاه زنان 2 رویکرد وجود دارد؛ یکی شیوه غربی‌ها بوده که اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و یکی از آسیب‌های آن حذف خانواده و بی‌خانمان‌شدن افراد است.

لاریجانی عنوان کرد: بی‌خانمانی افراد یعنی تربیت افرادی که به هیچ مرجعیتی متصل نیستند زیرا خانواده نهادی مستحکم بوده و بلوغ آدمی را شکل می‌دهد، خانواده صرفا برای زاد و ولد و یا استراحت‌کردن نیست. خانواده محلی است که هویت انسانی شکل می‌گیرد و فروپاشی خانواده سست‌شدن بنیان جامعه را گوشزد می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن نقد افکار افراطی غرب نسبت به جایگاه زنان و انتقاد نگاه تفریطی سنت‌های شرقی گفت: شرق نیز با سنت‌های تفریطی خود جایگاه زنان را مورد خدشه قرار داده و با جنبه‌های سلیقه‌ای آنان را منزوی کرده است در حالی که اسلام موضع اعتدال دارد، زن در نگاه اسلام نه پرده‌نشین بوده و نه آزادانه با دیگران اختلاط می‌کند.

وی با اشاره به آسیب‌های سنت‌های زندگی کنونی ما نسبت به جایگاه زنان تصریح کرد: تحقیر زن از نظر قوه عقلانی، محبوس‌کردن آن در خانه، عدم استقلال فکری زنان، تفاوت‌گذاشتن نسبت به بی‌عفتی پسر و دختر، صدا زدن زنان با نام‌های پدر و مادرش در حالی که اگر با نام خودش صدا بزنند شخصیت او مورد توجه قرار گرفته از مهم‌ترین آسیب‌های زندگی کنونی در برخورد با جایگاه زنان است. همچنین گاهی اختیار زنان سلب می‌شود و حاکمیت مرد بر اساس تحکیم بر زن رواج داشته شده در حالی که از نظر اسلام حاکمیت مرد بر زن مصلحت است و یا افراط در جواز خروج زن از منزل، نگاه حقیرانه به او از دیگر آسیب‌های زندگی ماست در حالی که اگر نسبت به جایگاه زن با تأمل‌های قرآنی پیش رویم به سطحی عالی دست می‌یابیم و هر وقت دچار سلیقه‌ و نگاه عرفی باشیم به بیراهه می‌رویم.

وی افزود: نقش زن و مرد به عنوان تکمیل‌کننده هم بوده و حضور زن در اجتماع اگر به کانون خانواده لطمه نزند، ضروری است. زن حق فتوا دارد و می‌تواند در اجتماع حضور موثر داشته باشد.

لاریجانی تصریح کرد: مسئله خانواده و تأثیر آن در افراد با جامعه تفاوت اساسی دارد چون در جامعه عدالت حاکم بوده ولی در خانواده عواطف حکمرانی می‌کند و شخصیت افراد را در خود ممزوج کرده است و در جامعه اسلامی نمی‌توان کارکرد خانواده را به نهاد یا جایگاهی دیگر سپرد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خانواده کارکرد شخصیت‌ساز داشته است اما جامعه از شخصیت‌ها استفاده می‌کند لذا نباید این مهم را فراموش کرد.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 360299

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha