رئیس مجلس نهم به بزرگترین شهرستان کشور سفر می کند

خبرگزاری شبستان: نماینده مردم طبس در خانه ملت گفت: رئیس مجلس نهم همزمان با سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس به این شهرستان سفر می کند.

محمدعلی عبدالله زاده، نماینده مردم شهرستان های "طبس، فردوس، بشرویه و سرایان" در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند گفت: علی لاریجانی (5 اردیبهشت) در سفر به طبس در جمع مردم این شهرستان به ایراد سخنرانی می پردازد.


وی ادامه داد: علی لاریجانی صبح روز جمعه (5 اردیبهشت) در جوار بارگاه ملکوتی امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) و در جمع ندبه خوانان طبسی به ایراد سخنرانی می پردازد.


نماینده مردم طبس در خانه ملت در ادامه با اشاره به همزمانی 5 اردیبهشت با روز جمعه گفت: مراسم گرامیداشت سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس فردا (4 اردیبهشت) و با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستان در محل این واقعه مهم برگزار می شود.


وی خاطرنشان کرد: صحرای طبس نماد شکست آمریکا در کشور ایران است و لازم است هر سال مراسم باشکوهی به منظور یادآوری این رخداد هم و با حضور پرشور مسئولان و مردم برگزار شود.
 

بر اساس این گزارش؛ در 5 اردیبهشت 1359 (24 آوریل 1980) هواپیماها و بالگردهای آمریکایی برای آزادی 53 گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند و سپس در منطقه‌ای دور افتاده در صحرای طبس بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود آمدند.


امّا وقوع طوفان شن در آن شب موجب برخورد هواپیمای سی130 و بالگرد سی‌اچ-53 شد و 8 تن از نظامیان آمریکایی در این حادثه کشته شدند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در 120 کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیمابر باز می‌گردد.


6 هواپیما و 6 بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب فرود می‌آیند. در حین سوخت گیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده، 3 فروند بالگرد از دست رفته بود. پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیروها را می‌دهد. ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها توفان‌شن آغاز شده و یک هواپیما و یک بالگرد به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه 8 نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و باقیمانده نیروها خود را به ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات بطور کامل شکست می‌خورد.


پایان پیام/

 

کد خبر 361223

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha