90 هزار نفر بی سواد سنین 10تا20سال در کشور شناسایی شده است

خبرگزاری شبستان: رئیس نهضت سواد آموزی کشور، گفت: 90هزار نفر در سراسر کشور بین سنین 10 تا 20 سال بی سواد شناسایی شده است که این تعداد شامل کودکان کار، دارای والدین بدسرپرست و معلولین هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، علی باقرزاده، مشاور وزیر و رئیس نهضت سواد آموزی کشور، درنخستین جشنواره تجلیل از دستگاه های اجرایی برتر در امر سواد آموزی در محل استاندار اردبیل، اظهار داشت: شاخص سواد استان اردبیل در چند سال گذشته افزیش قابل قبولی داشته و در امر سواد آموزی استان اردبیل موفق عمل کرده اما از میانگین کشوری کم هست که امیدواریم این کمبودها در سال های آینده جبران شود.


وی، با اشاره به اینکه جشن باسواد شدن مردم در سراسر کشور آرزوی نهضت سواد آموزی است، افزود: بعد از انقلاب اسلامی طبق آمار حدود 30 درصد باسواد در استان اردبیل بود که این رقم در حال حاضر به 90 درصد رسیده که این نشان دهنده رشد چشمگیر است.


این مقام مسئول، با بیان این مطلب که آموزش و پرورش یک دستگاه متولی در امر تعلیم و تربیت است، گفت: آموزش و پرورش و بخصوص نهضت سواد آموزی مسئول غایت حیات طیبه و هدایتگر جامعه است و در سیاست ها و برنامه ریزی های سال جدید تلاش شده با مشارکت همگانی و ایجاد ضوابط قانونمند پیش رویم.


مشاور وزیر، تصریح کرد: در مسئله اداره کشور، آموزش و پرورش یک توصیه اخلاقی نیست بلکه یک مهندسی درست برای آینده کشور است.


باقرزاده، با اشاره به اینکه توسعه و افزایش منابع انسانی به جای توسعه در منابع طبیعی در اولویت باید باشد، یادآور شد: آمارهای منتشر شده از سوی سازمان های اقتصادی نشان می دهد که منابع انسانی توانسته 10 درصد ارزش افزوده داشته باشد که این نشان از اهمیت موضوع منابع انسانی و آموزش دقیق آنها در جهان هست.


وی، از امضای 10 تفاهم نامه ملی در سال های قبل خبر داد و گفت: نهضت سواد آموزی آسیب شناسی دقیق انجام داده و متوجه این موضوع شده ایم که تنها یک دستگاه نمی تواند در امر سوادآموزی موفق شود و به همین خاطر تفاهم نامه های ملی و استانی متعددی با سازمان های هم راستا به امضا رسیده تا بتوانیم با یک انقلاب عظیم بی سوادی را در بین آحاد جامعه ریشه کن کنیم و این جشنواره برای ترغیب و تشکر از دستگاه های اجرایی در مشارکت این طرح است.


رئیس نهضت سواد آموزی کشور، با بیان اینکه حدود 8هزار و 200 نفر از اولیای محروم از سواد در استان اردبیل هستند که تا پایان سال 93 وضعیت آنها روشن خواهد شد، افزود: 90 هزار نفر در سراسر کشور بین سنین 10 تا 20 سال شناسایی شده است که این تعداد برخی کودکان کار، دارای والدین بدسرپرست و معلولین هستند که آنها را شناسایی و رفع بی سواد در این سنین از اولویت برنامه های کاری در سال های آینده است.


باقرزاده، از افزایش بودجه در سال 93 خبر داد و یادآور شد: از بابت تامین اعتبار در امر سواد آموزی توسط دستگاه های اجرایی مشکل مالی نداریم و دولت در بودجه سال جدید افزایش 22 درصدی برای امر سواد آموزی اختصاص داده است.


رفع کامل واژه بی سواد در استان اردبیل از ضروریات است

در ادامه این مراسم، مجید خدابخش، استاندار اردبیل، اظهار داشت: اهمیت به موضوع تعلیم و تربیت از اولویت برنامه های استانی است و رفع کامل واژه بی سواد در استان اردبیل از ضروریات است.


وی، با اشاره به اینکه استان اردبیل در سطح درآمد کشور از نرخ پائین تری برخوردار است، گفت: آمارهای اعلام شده نشان می دهد در امر سوادآموزی نیز از متوسط کشوری پائین ترین سطح را داریم.


استاندار اردبیل، سنگینی تکلیف و افزایش باسوادی در سنین پائین را خاطر نشان کرد و افزود: ارتقا سواد دانش آموختگان و رفع فقر بی سوادی در استان عزم ملی و تلاش مسئولین نهضت سواد آموزی استان را می طلبد.


گفتنی است، در پایان این مراسم از 3 دستگاه برتر استانی و 8 دستگاه اجرایی مرکز استان تجلیل شد که نادر سقاء، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از دستگاه های برتر در امر سواد آموزی بود.


پایان پیام/
 

کد خبر 361384

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha