تدوین برنامه ای جدید برای نهضت سواد آموزی

خبرگزاری شبستان: برنامه جدیدی برای سوادآموزی تدوین شده است، تا با اجرای ان وضعیت بی سوادی درگروه سنی زیر 50 سال به حداقل برسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی درنشست تخصصی ارتقای کیفیت در آموزش و یادگیری با تاکید بر نقش معلمان و رونمایی از گزارش پایش جهانی اموزش که صبح امروز برگزار شد گفت: اموزش با کیفیت یکی از آرمانهای جهانی است.

 

وی افزود: بی سوادی نتیجه عدم دسترسی مدرسه است وهرساله عده زیادی ازکودکان ازتحصیل بازمی مانند.

 

باقرزاده با اشاره به سابقه اموزش اظهارکرد: در سالهای 1335 تا 1358 که سه مرحله سرشماری درکشور انجام گرفت درصد باسوادی درسال 1335 پانزده درصد بوده که این در سال 58، به 47 درصد رسید.

 

وی افزود: اختلاف باسوادی مناطق شهری و روستایی از حدود 40 درصد درسال 58 به کمتر از 8/8 درصد درسال 90 رسیده است.

 

وی ادامه داد: در اختلاف سواد بین زنان و مردان درسال 57 از 37 درصد به 5/3 درصد در سال90 رسیده است.

 

وی با بیان اینکه نتایج سرشماری سال 90 واقعیتهای تلخی را نشان داد اظهارکرد: درگروه سنی بالای6 سال 9 میلیون و 719 هزار واقعه بی سوادی در کشورثبت شد که حدود 5/14 درصد جمعیت این گروه سنی است.

 

باقرزاده با بیان اینکه در سرشماری سال 90 حدود 50 درصد درگروه سنی بالای 50 سال خود را محروم از سواد اعلام کرده اندگفت: درگروه سنی 10 تا 49 سال تعداد سه میلیون و 456 هزار نفر خود را بی سواد اعلام کرده اند که معادل 8/6 درصد این جمعیت درگروه سنی خود بی سواد هستند.

 

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه درگروه سنی6 تا 9 سال 92درصد باسواد بوده اند اظهارکرد: 236 هزار نفر در این گروه سنی بیسواد هستند و3درصد از آنها وضعیت سوادشان روشن نیست که چنین آماری برای کشور نگران کننده است.

 

باقرزاده با بیان اینکه درگروه سنی 15 تا 24 سال وضعیت خوبی در سطح سواد وجود دارد اظهارکرد: اما سایر گروههای سنی شرایط خوبی ندارند.

 

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر سوادآموزی تصریح کرد: برنامه جدیدی برای سوادآموزی تدوین شده است که به چند نکته اساسی پرداخته ایم تا با اجرای ان وضعیت بی سوادی را درگروه سنی زیر 50 سال به حداقل برسانیم.

 

وی عنوان کرد: یکی از مسایل آزاردهنده اکتفای صرف این سازمان به آمار سرشماری بوده است که این آمار براساس خود اظهاری گرفته می شود بنابراین در دو سال اخیر کار گسترده ای انجام شود تا به وضعیت خوبی رسیدیم و ثبت نام های کاذب که آفت سوادآموزی بود حل شد.

 

وی اظهار کرد: طرحی در حال اجرا داریم تا با استفاده از سخت افزارهای تلفن همراه و تبلت برای بخشی از مردمی که در نقاط شهری زندگی می کنند به سوادآموزی بپردازیم.

 

باقرزاده با بیان اینکه درکشور قریب به 40 میلیون بزرگسال باسواد غیرمحصل داریم اظهارکرد: سهم افرادیکه به پایان متوسطه تحصیلی رسیده اند، کم است یعنی 11 میلیون کم سواد داریم که مدرک آنها معادل ابتدایی و 9 میلیون کم سواد با مدرک راهنمایی در کشور وجود دارد که میانگین سالهای تحصیل آنان 5/7 سال بوده است در حالیکه امکان تحصیل رایگان 12سال برای شهروندان کشور وجود دارد.

 

به گفته وی مردم محور کردن سوادآموزی وخروج آن از انحصار دولت از یکی از برنامه های سازمان نهضت سوادآموزی در سال 93 است به گونه ای که مشارکت مردمی از 6 درصد در زمان پیروزی انقلاب اسلامی است.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 362346

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha