مشاوره؛ از کارکردهای مسجد طراز اسلامی/شورای اسلامی مساجد باید احیا شود

خبرگزاری شبستان: محل مشورت بودن یکی از کارکردهای اصیل مسجد است و بسیاری از اختلافات اجتماعی از طریق انس با مسجد قابل حل است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، هیچ کانون و بنیانی در اسلام وجود ندارد که در کارآیی و اهمیت به مسجد شباهت داشته باشد. جایی که خانه خدا توصیف شده و سلوک و رفتار در آن رنگ و بویی معنوی داشته و باعث کمال و تعالی است. گاهی مانند مسجد جمکران ماوای عاشقان حضرتش است و گاهی در کلام امام خمینی(ره) سنگر است. سنگر بودن مسجد در نامگذاری برخی اجزای آن مانند محراب که محل حرب با شیطان است، دیده می‌شود. در جنگ نرم کنونی می‎توان از ظرفیت‌های مسجد برای کاهش معضلات فرهنگی و اجتماعی بهره برد. کارشناسان مسائل اسلامی گیلان این هدف را اینگونه تبیین کرده‌اند:


مصطفی ربیع زاده، کارشناس مسائل اسلامی، با اشاره به اهمیت مشورت در آموزه‌های اسلامی، اظهار کرد: اهمیت مشورت در معارف اسلامی و شیعه به حدی است که اهل بیت(ع) خود در این کار پیشقدم و الگو بوده‌اند.


امام جماعت مسجد امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: کسی که از دیگران مشورت می‌گیرد همه جوانب کار را از جهات و از نگاه‌های افراد مختلف بررسی کرده و با دور ماندن از اشتباه زودتر به موفقیت می‌رسد.


وی در ادامه با اشاره به کارکردهای یک مسجد طراز اسلامی، محل مشورت بودن را یک از کارکردهای اصیل مسجد دانست و گفت: در صدر اسلام مسجد مرکز ثقل همه امور مسلمانان بوده است.


این فعال فرهنگی یادآور شد: مسلمانان در سایه تعلیمات پیامبر اکرم(ص) در مسجد همه امور خود را اعم از آماده سازی سپاه برای جنگ، ازدواج، تعلیم و تربیت، حل اختلاف تدارک می‌کردند.


وی با بیان اینکه عصر حاضر عصر غفلت است و بسیاری از ارزش‌های اصیل اسلامی از طرف افراد دچار غفلت زدگی شده است، گفت: باید مسجد به کارکردهای اصیل خود برگردد و این جز در سایه فراهم کردن زمینه حضور جوانان در مسجد، داشتن برنامه‌های فرهنگی برای تک تک افراد جامعه، مشارکت دادن خانواده‌ها در برنامه‌های مسجد و انتخاب افراد خوش اخلاق برای اداره مسجد ممکن نیست.


ارائه مشورت های دینی و خانوادگی از موردنیازترین کارکردهای مسجد

حجت الاسلام ربیع زاده، ارائه مشورت‌های دینی و خانوادگی را از برجسته ترین و موردنیازترین کارکردهای مسجد دانست و افزود: بسیاری از اختلافات خانوادگی و اجتماعی از طریق انس با مسجد قابل حل است.


وی خاطرنشان کرد: در سال 89 جوانی که به خاطر ارتکاب به قتل در آستانه اعدام بود با پادرمیانی هیئت امنای مسجد امام رضا(ع) رشت و کسب رضایت اولیای دم توسط هیئت امناء از مرگ نجات پیدا کرد.


این مشاور خانواده اعلام کرد: در ابتدای انقلاب شورای اسلامی مساجد بسیاری از امور اجتماعی مردم را در محله‎ها حل می‌کرد.


حجت الاسلام ربیع زاده با تاکید بر احیای شورای اسلامی مساجد، اظهار کرد: شورای اسلامی مساجد قادر است در کنار کانون‌های فرهنگی و هنری و پایگاه‌های مقاومت بسیج بسیاری از خرده فرهنگ‌ها را جهت داده و در بالندگی فرهنگ عمومی جامعه موثر باشد.


مساجد از ارکان تقویت مردم سالاری دینی

حجت الاسلام عباس خوبرو، سرپرست اداره اوقاف آستانه اشرفیه نیز با بیان اینکه اهمیت مشورت در اسلام در ویژگی‌هایی که برای یک مشاور و طرف مشورت ذکر شده، قابل مشاهده است، گفت: یک مشاور از نظر اسلام باید خداترس، باتقوا، عادل، ایندهنگر و دلسوز باشد.

 

وی اعلام کرد: همه این ویژگی‌ها در هیئت امنای مسجد وجود دارد و از آنجاییکه اساس مسجد بر تقوا و آخرت گرایی است مساجد یکی از نهادهای عالیه برای مشورت هستند.


سرپرست اداره اوقاف آستانه اشرفیه، مساجد را از ارکان تقویت مردم سالاری دینی نامید و اظهار کرد: در قرآن کریم یاد خداوند مایه آرامش دل‌ا معرفی شده و در محیطی آرامش گرفته از ذکر خداوند می‌وان بسیاری از مشکلات و معضلات را حل و فصل کرد.


وی اضافه کرد: در مساجد بحث بر سر قدرت و مدیریت نیست بلکه هیئت امنای مساجد به دنبال رونق مساجد از طریق افزایش اصحاب مسجد و نمازگزاران هستند.


حجت الاسلام خوبرو اذعان کرد: شورای اسلامی مساجد از طریق آشنا شدن با افرادی که در ادارت و نهادهای تصمیم گیر و سیاست گذار شاغل هستند می‌توانند مشکلات کسانی را که به بن بست رسیده‌اند، حل کند.


سرپرست اداره اوقاف آستانه اشرفیه با بیان اینکه حل مشکل افراد جامعه در مسجد باعث تبلیغ چهره به چهره در خصوص کارکرد مساجد می‌شود، گفت: مساجد عمومی ترین تریبون نظام حکومت اسلامی هستند و می‌توان بهره بیشتری از این نهاد اسلامی کرد.


پایان پیام/

کد خبر 363308

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha