مساجد قم پاسخگوی برگزاری مراسم اعتکاف نیستند

خبرگزاری شبستان: مسئول ستاد مرکزی جشنواره بین المللی علمی و فرهنگی اعتکاف گفت: با توجه به تعداد مساجد استان قم، متاسفانه مسجد کافی و مجهز متناسب با شرایط برگزاری مراسم اعتکاف وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام تکیه ای امروز (10 اردیبهشت) در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن ماه رجب وبرگزاری سومین جشنواره اعتکاف گفت: ماه رجب ماه بندگی است چنانچه در مفاتیح الجنان نیزآغاز ماهها با ماه رجب آغاز شده و این نشان از اهمیت این ماه پر خیر و برکت است.


وی افزود: مراسم زیبای اعتکاف بدلیل گستردگی و فراوانی که در کشور دارد به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده تا با استقبال از مراسم معنوی اعتکاف سنت حسنه پیامبراکرم(س) را نیز به جا آوریم.


مسئول ستاد مرکزی جشنواره بین المللی علمی و فرهنگی اعتکاف ادامه داد: هر چند تاریخ اعتکاف از زمان رسول اکرم(ص) با تاریخ بشریت گره خورده اما برگزاری مراسم اعتکاف از 90 سال پیش توسط آیت الله عبدالکریم حائری مطرح شد و آیت الله گلپایگانی به عنوان نخستین نفر احیا کنند این سنت حسنه بوده اند.
 

حجت الاسلام تکیه ای تصریح کرد: بزرگترین ظرفیت اعتکاف بخشیدن گناهان گذشته و آینده انسان است چرا که اعتکاف به عنوان یک عبادت جامع و ام العبادات شناخته شده و در برگیرنده همه عبادات در مرکز اسلام می‌شود.


وی اظهار داشت: اعتکاف یک امرعبادی، الهی، جامع و تاثیر گذار است که می تواند در این آشفته بازار تهاجمات ماهواره ای و آلودگی های رفتاری نقش سازنده ای را در تربیت نسل جوان ایفا کند.


مسئول ستاد مرکزی جشنواره بین المللی علمی و فرهنگی اعتکاف یاد آور شد: در حال حاضر 75 درصد از جوانان دختر و پسر در مراسم و جشنواره اعتکاف شرکت می کنند تا به عنوان سوژه های بسیار ارزنده ای در جامعه فرهنگی و معنوی اعتکاف نقش آفرینی کنند.


حجت الاسلام تکیه ای خاطر نشان ساخت: شهز قم به جهت وجود بارگاه کریمه اهل بیت(س)، حضور مراجع تقلید، حوزه علمیه به عنوان رکن رکین اعتکاف در کشور محسوب شده که باید با توجه به این عوامل در تعمیق، توسعه و معرفت افزایی اعتکاف گام های مؤثری در استان قم برداشته شود .
 

وی در ادامه یه فرمایشات مقام وعظم رهبری که اعتکاف را یک رویش معنوی عنوان کرده بودند اشاره کرد و گفت: رویش معنوی نظام از اعتکاف است که کشور را از چالش ها و آسیب های فرهنگی با برگزاری مراسم معنوی روز عرفه، شبهای قدر، اعیاد بزرگ فطر و غدیر و فضای معنوی حفظ می کند.


مسئول ستاد مرکزی جشنواره بین المللی علمی و فرهنگی اعتکاف ابراز داشت: در حال حاضر 14 هزار نفر با رشد 10 درصدی نسبت به سال گذشته معتکف خواهند شد و در صدد هستیم فضاهای بیشتری را برای خواهران در نظر بگیریم.


حجت الاسلام تکیه ای ادامه داد: خوشبختانه امسال با اضافه شدن مسجد مقدس جمکران به لیست مساجد برگزاری اعتکاف 50 درصد از معتکفین را پوشش خواهیم داد.


وی گفت: 20 مسجد در استان قم که شرایط برگزاری اعتکاف را دارند از 13 تا 15 رجب همزمان با 23 تا 25 اردیبهشت ماه به مدت 3 روز میزبان معتکفین خواهد بود.


مسئول ستاد مرکزی جشنواره بین المللی علمی و فرهنگی اعتکاف خاطر نشان ساخت: نحوه ثبت نام در استان قم به صورت متمرکز بوده و روزهای جمعه و شنبه 12 و 13 اردیبهشت ماه ویژه خواهران و ثبت نام برادران نیز یکشنبه و دوشنبه 14 و 15 اردیبهشت ماه از ساعت 14 تا 19 در میدان امام خمینی(ره) جنب حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد امام حسن عسگری (ع) انجام می‌شود.


حجت الاسلام تکیه ای افزود: به همراه داشتن کارت ملی و داشتن حداقل سن برای برادران 18 سال به بالا و برای خواهران 16 سال به بالا از شرایط ثبت نام بوده و همچنین برای گروههای مختلف از جمله دانشجویان خانواده جانبازان و اتباع خارجی به تفکیک مساجد مستقلی در نظر گرفته شده است.


وی عنوان کرد: برگزاری 200 حلقه معرفت به صورت فزآینده در بین خواهران و برادران در تمامی مساجد با مباحث تخصصی اخلاق، معرفت، احجتماعی ، آداب و احکام گفتگو خواهند شد همچنیبن بیان خاطرات جبهه و جنگ، کتابخانه سیار، کتابخانه اعتکاف و تامین بسته های فرهنگی با همت دستگاههای مختلف استان از جمله برنامه های در دست اجرا برای معتکفین خواهد بود.


مسئول ستاد مرکزی جشنواره بین المللی علمی و فرهنگی اعتکاف گفت: در همین راستا دو هزار بسته جامع فرهنگی در باب مسائل اعتکاف به برگزار کنندگان مراسم اعتکاف به جهت پشتیبانی محتوایی و معنوی اهدا خواهد شد تا بتوانیم در پیاان مراسم اعتکاف خورجی بسیار معنوی و شایسته ای داشته باشیم.


حجت الاسلام تکیه ای ادامه داد: برگزاری مراسم اعکاف با رویکرد سراسر فرهنگی بوده که باید نسب به سالهای گذشته به گونه ای باشد که بتواند دل مشغولی برای معتکفین ایجاد نکند.


وی درپایان به میزان امکانات رفاهی در مساجد اشاره کرد و گفت: با توجه به تعداد مساجد استان قم، متاسفانه در استان قم مسجد کافی و مجهزی متناسب با شرایط برگزاری مراسم اعتکاف وجود ندارد که باید در این زمینه راهکارهای مناسبی اندیشیده شود.
پایان پیام/
 

کد خبر 363559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha