صرفه جویی مالی درنمایشگاه قرآن تحقق شعارفرهنگ و اقتصاد با مدیریت جهادی

خبرگزاری شبستان: حشمتی گفت: با توجه به منویات رهبری و شعار امسال مبنی بر تحقق فرهنگ و اقتصاد یک نظم و انسجام خوبی از جمله صرفه‌جویی در اعتبارات برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن اتخاذ شده است.

گروه قرآن ومعارف خبرگزاری شبستان: اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله) برای ادای دین و تکلیف نسبت به انقلاب اسلامی و خون شهدای گرانقدر اسلام و تحقق اهداف وانگیزه های فرهنگی مصّرح در قانون اساسی و سایر مقررات و قوانین موضوعه کشوری و بالاخص تلاش در راستای ترویج و اشاعة فرهنگ قرآن، ما را بر آن داشت تا در خصوص معرفی و زمینه سازی برای مطالبه گری در حوزه های قرآن با حجت الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به گفت و گو بنشینیم که متن زیر حاصل این گفت و گوست که از نظرتان می گذرد.

 

واگذاری بخش های نمایشگاه بین المللی قرآن به حوزه های تخصصی قرآن

یکی از برنامه های معاونت قرآن و عترت برپایی نمایشگاه قرآن بوده شما برای برگزاری آن در سال جاری چه تمهیداتی را در نظر گرفته اید؟
در راستای کیفی‌سازی نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال شورای سیاست‌گذاری با حضور جمعی از نخبگان و بزرگان قرآنی کشور راه‌اندازی و طی احکامی وظایف آنها محول گشت. هسته اصلی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای تخصصی تشکیل می‌دهند. گفتنی است این ستاد در قالب 20 کمیته به فعالیت می پردازد، در واقع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن وظیفه حمایتی، پشتیبانی، نظارت و ارزیابی را بر عهده دارد و عملیاتی‌کردن پروژه‌ها به افراد متخصص حقیقی و یا حقوقی سپرده می‌شود. در حال حاضر مؤسسات قرآنی در کشور رشد قابل قبولی داشته‌اند و می‌توانند فعالیت‌های این حوزه را در نمایشگاه بر عهده بگیرند. همچنین برخی از واحدهای تخصصی که در حوزه‌های خاص کار کرده‌اند مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت علوم و غیره می توانند در نمایشگاه متولی بخش‌های خودشان باشند.

 

صرفه جویی مالی در نمایشگاه قرآن تحقق شعار فرهنگ و اقتصاد با مدیریت جهادی

آیا کاهش هزینه ها در برپایی نمایشگاه قرآن خللی به برنامه های شما وارد نمی کند؟
با توجه به منویات مقام معظم رهبری و شعار امسال مبنی بر تحقق فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی یک نظم و انسجام خوبی در برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن اتخاذ شده است. امسال برگزاری این نمایشگاه از 30 روز به 20 روز کاهش یافته و علاقه‌مندان از اوایل تیر تا 21 تیر سال 93 می‌توانند از آن بازدید به عمل آورند. این نمایشگاه با تجلیل از خادمان قرآنی 5 روز قبل از ماه رمضان آغاز و 15 روز فعالیت در ماه رمضان به کار خود پایان می‌دهد. این زمان فرصتی مغتنم برای بازدید مردم از شهرستان‌ها و استان‌های سراسر کشور را فراهم می‌کند. در خصوص کاهش هزینه‌ها و اعتبارات نمایشگاه صرفه‌جویی انجام شده اما خللی به توسعه کمی و کیفی برنامه‌های نمایشگاه امسال وارد نمی‌شود، ما برنامه‌های خوبی برای گسترش کیفی نمایشگاه قرآن در نظر داریم که شاید این تولیدات امسال محقق نشوند اما آغاز مناسبی برای برپایی نمایشگاه در سال‌های آینده خواهد بود که از جمله آنها می‌توان به گسترش تولیدات بصری اشاره کرد. با توجه به اینکه فرصت ما برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن مناسب نیست اما از نظر فضا تقریبا در ابعاد سال گذشته این نمایشگاه برگزار خواهد شد اما به شلوغی آن نخواهد رسید.

 

فعالیت شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن در طول سال

با توجه به حضور کارشناسان ذوبده در شورای سیاست گذاری نمایشگاه بین المللی قرآن، آیا استفاده از این شورا تنها منوط به برگزاری نمایشگاه است؟
70 درصد شاکله شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن را تیم‌های متخصص و علمی تشکیل می‌دهند. این شورا تنها در زمان مقتضی نمایشگاه فعالیت ندارند بلکه کارشناسان در طول سال به کمک فعالیت‌های قرآنی در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌آیند. ما در حوزه‌های مختلف همچون بین‌الملل، مباحث تخصصی قرآن، موضوعات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی از این شورا استفاده کنیم. معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در نظر دارد برای پیشبرد اهداف کلان قرآنی تشکل هم‌اندیشی با قرآنیان و تشکل خادمان قرآنی را راه‌اندازی کند.

 

راه اندازی تشکل خادمان قرآن و طرح های حمایتی از آنها

برای حمایت از خادمان و نخبگان قرآنی چه برنامه هایی را تاکنون پیش بینی کرده اید؟
یکی از مطالبات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی اولین تشکل خادمان قرآنی است. مهم‌ترین اهتمامی که باید به خادمان قرآن داشت گوش‌دادن به سخنان آنها و استفاده از اندیشه و تجربیات‌شان است، باید طرح‌ها و خواسته‌های نخبگان قرآنی را عملی و از آثارشان حمایت کنیم البته حمایت مادی خادمان قرآنی نیز از دیگر برنامه‌های این معاونت است.

 

تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی طرح ملی حفظ در معاونت قرآن و عترت

شما چه برنامه ای برای طرح ملی حفظ قرآن در معاونت قرآن و عترت ارشاد در نظر دارید؟
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بدو فعالیت خود طرح‌های کلانی همچون طرح ملی تلاوت، طرح ملی حفظ قرآن، طرح‌های آموزشی قرآن کریم و طرح حمایت از مؤسسات قرآنی را در دستور کار قرار داده و ما نیز با تشکیل کارگروه‌های تخصصی با حضور افراد زبده به مطالعه و بررسی عملکرد آنها می‌پردازیم. امیدواریم پس از دریافت نظرات و گزارشات کارشناسان نسبت به نوع و میزان حمایت از این طرح‌ها، راهکاری را اتخاذ کنیم.

 

توسعه فرهنگ قرآنی در کنار تولیدات فاخر قرآن

شما برای جذب مردم به  تولیدات و آثار فاخر قرآنی چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟
اگر تولیدات حوزه قرآن فاخر و ارزشمند باشند مردم برای آن هزینه می‌کنند. ما باید تولیدات خود را در سطوح بالاتر علمی و مطابق با شأن و مضامین آیات الهی ارایه کنیم. معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد می‌تواند با هزینه‌کردن در این حوزه سرمایه‌گذاری خوبی برای مشارکت مردم در آینده فراهم کند، به عنوان مثال باید در حوزه آموزش قرآن فعالیت راهبردی داشته باشیم و مشارکت مردم در این طرح‌ها را به یک دغدغه تبدیل کنیم. دولت نیز می‌تواند در خصوص نشان‌دادن الگوهای قرآنی و تربیت نیروهای انسانی در این حوزه اهتمام داشته و با صرف هزینه، سرمایه‌گذاری خوبی برای مشارکت مردم در آینده فراهم کند.

 

بهره مندی از ابزار مناسب برای چشاندن معنویات قرآن به مردم
 

همان طور که می دانید یکی از نسخه های شفابخش قرآن این کتاب الهی است، شما برای چشاندن معنویات این کتاب به مردم چه راهکاری را در معاونت قرآن وعترت وزارت ارشاد در نظر گرفته اید؟

تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه قرآن از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف کشور انجام شده که اغلب جامعه مخاطب این برنامه‌ها نخبگان و عموم مردم هستند اما باید برای ملموس‌کردن آثار قرآنی در بین جامعه تلاش بیش از پیش انجام دهیم تا همه احساس کنند که فرق آثار قرآنی با آثار غیر قرآنی در چیست. طبق تعالیم آیات الهی هر که از قرآن دوری کند معیشت او در تنگنا قرار می‌گیرد و قرآن به عنوان یک نسخه شفابخش می‌تواند این نقیصه را جبران و درمان کند. بیان این نکته برای مردم نیازمند ابزار و زبان گفتار منحصر به فرد است که هنر می‌تواند آن را به خوبی نشان دهد.

 

لزوم افزایش چاپ قرآن در کشور/مردم نباید به استفاده از قرآن مجانی عادت کنند
 

معاونت قرآن وعترت وزارت ارشاد چه برنامه ای درخصوص مقابله با روند کاهش چاپ قرآن در کشور دارد؟
یکی از معضلات چاپ قرآن در کشور گرانی کاغذ بوده و به عنوان یکی از مطالبه های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این میزان افزایش یابد. چاپ قرآن در کشور تنها چاپی است که مقرون به صرفه بوده و هزینه خود را تأمین می‌کند. ما نباید مردم را عادت دهیم که از قرآن مجانی استفاده کنند بلکه آنان باید برای این کتاب ارزشمند هزینه دهند.

 

لزوم تبدیل برنامه‌های قرآنی به فرهنگ در میان جامعه

با توجه به اینکه شما مسئولیت کلیدی در حوزه فعالیت های قرآنی برعهده دارید؛ مهم ترین نقص این فعالیت ها را در چه چیز می دانید؟

شاید طی سال‌های اخیر فعالیت‌های کمی و کیفی گسترده‌ای در حوزه قرآن اتفاق افتاده اما یکی از نقص‌های مهم تبدیل‌نشدن این برنامه‌ها به یک فرهنگ در میان مردم است، ما نیازمند اتاق فکر بوده تا از نظرات اندیشمندان و متخصصان حوزه قرآن استفاده کنیم و با مشارکت و مطالبه مردم این کتاب هدایت‌بخش را در متن زندگی آنها ساری و جاری کنیم. اگر مضامین آیات الهی در میان مردم تبدیل به یک فرهنگ شود بسیاری از معضلات ما حل شده و می‌توانیم این گفتمان را به سایر مردم جهان صادر کنیم البته پیش از آن باید خود مردم به گفته‌های قرآن کریم جامه عمل بپوشانند. دولت، مجلس و مجموعه شورای انقلاب فرهنگی اهتمام خاصی به توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور دارد و راه‌اندازی معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد نقش محوری این فعالیت‌ها را بر عهده گرفته و از این نظر حجت بر ما تمام شده است، ما نیز باید ضمن بهره‌مندی از صاحب‌نظران و اندیشمندان برنامه‌های جامع و گسترده‌ای در خصوص توسعه فرهنگ قرآنی در وهله اول برای مردم کشورمان و در وهله دوم برای تمام مردمان دنیا عرضه کنیم. چگونگی توسعه این فرهنگ نیازمند کار و مطالعه بیش از پیش دارد، ما می‌توانیم از ابزارهای هنری، سینمایی، انیمیشن‌سازی برای ترویج گفتمان قرآنی و یا اندیشه‌های ناب شیعی استفاده کنیم. قرآن محوریت کلام مشترک بین سایر مسلمانان و حتی دیگر مردم جهان را تشکیل می‌دهد که فرصت مغتنمی برای گفتمان با سایر ملت ها را فراهم می کند.

 

تسریع در روند صدور مجوز مؤسسات قرآنی

 

یکی از دغدغه های راه اندازی موسسات قرآنی روند طولانی مدت صدور مجوز است؛ با توجه به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر لزوم تسریع در روند صدور مجوز موسسات فرهنگی، شما چه اقداماتی را انجام می دهید؟
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده هر شخصی که در سامانه درخواست راه‌اندازی مؤسسه قرآنی داشته باشد ظرف یک ماه به او پاسخ داده می‌شود، متأسفانه برخی فکر می‌کنند اگر این زمان طولانی‌تر شود و مردم بیشتر منتظر بمانند اهمیت و جایگاه خودشان بالاتر می‌رود در حالی که این فرهنگ، قرآنی نیست و باید به سرعت پاسخگوی درخواست مردم بود.

پایان پیام/


 

کد خبر 364202

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha