عدم وجود پیوست فرهنگی متناسب با نماز در رسانه ها

خبرگزاری شبستان: محقق و پژوهشگرمرکزتخصصی نماز گفت: متاسفانه رسانه های صدا و سیما، نشریات، سایتها و... با یکدیگرهماهنگ نیستند و پیوست فرهنگی متناسب با مقوله نماز تا کنون دررسانه ما رخ نداده است.

حجت الاسلام محمد کاظمی محقق و پژوهشگرمرکزتخصصی نمازدر گفتگو با خبرنگار شبستان در قم، با اشاره به نقس رسانه دردعوت جوانان به نماز گفت: برای رسیدن به اهمیت و نقش رسانه های فردی و گروهی در جذب جوانان به نماز باید سه موضوع شناخت افزایی، ایجاد انگیزه و رفتار سازی را در نهاد جوانان ایجاد کنیم.

 

رسانه در شناخت افزایی مخاطب نقش بسزایی ایفا می کند

 

وی افزود: رسانه درجامعه امروز نقش گسترده و بسزایی دارد که می تواند با ایجاد یک فضای آموزشی شناخت جوانان را نسبت به موضوعات مختلف ارتقا دهد اما این موارد به تنهایی کافی نبوده و برنامه هایی که در مقوله نماز دررسانه تهیه می شوند همواره در درجه سوم قرار داشته یعنی حتی با وجود دعوت از کارشناسان و سخنرانان در باب نماز، برنامه از لحاظ فنی در درجه سوم قرار دارد.

 

ساخت انیمیشن و فیلم مهمترین ابزارشناخت افزایی غیرمستقیم مخاطب درقالب نمازاست

 

حجت الاسلام کاظمی ادامه داد: ساخت انیمیشن، فیلم سازی، قصه، فیلم کودک و نوجوان می تواند به عنوان مهمترین ابزارشناخت افزایی غیرمستقیم به مخاطب در قالب نماز باشد تا بتواند تاثیرگذاری خود را به نمایش گذارد.

 

محقق و پژوهشگرمرکزتخصصی نماز تصریح کرد: متاسفانه رسانه های صدا و سیما، نشریات، سایتها و... با یکدیگرهماهنگ نیستند و پیوست فرهنگی متناسب با مقوله نماز تا کنون دررسانه ما رخ نداده است.

 

رسانه در تبلیغ اثر گذار نماز نیازمند فضا سازی و تبلیغ است

 

وی یادآورشد: وقتی رسانه یک رب گوجه فرنگی رابه گونه ای تبلیغ می کند که مخاطب با تمام مشغولیتهای کاری و فکری بازهم به آن توجه می کند باید درزمینه های دیگر بخصوص نماز به طورحساسی درتبیلغ و ترویج آن در بین نسل جوان همت کند وتحقق این امر نیازمند تلقین، فضا سازی وتبلیغ است.

 

حجت الاسلام کاظمی اذعان کرد: رسانه های گروهی درافزایش شناخت یک بازیکن فوتبال عملکرد خوبی از خود ارائه داده اند به گونه ای که یک کودک 5، 6 ساله بخوبی لیونل مسی بازیکن فوتبال خارجی را می شناسد اما متاسفانه رسانه نتوانسته درفضای تبلیغی نماز حتی در قالب هنراین کار را انجام دهد.


محقق وپژوهشگرمرکزتخصصی نمازبیان داشت: نقش یک کارکتر سینما و یا یک بازیکن ورزشی از لحاظ موقعیت وشخصیت در باب نماز می تواند تاثیرگذاری خوبی برای نسل جوان باشد.

 

رسانه های خبری بهترین گزینه تبلیغ در زمینه نماز هستند

 

وی افزود: رسانه های خبری مانند موبایل، تلفن، اس ام اس، شبکه های اجتماعی و... به عنوان بهترین گزینه تبلیغ تجاری هستند که باید یک سری خوراک را برای رسانه فردی در قالب نماز، اهمیت و تاثیر گذاری آن برای نسل جوان فراهم سازند.

 

صدا و سیما باید معرفی مساجد موفق در جذب جوان به نماز را مود توجه قرار دهد

 

حجت الاسلام کاظمی اظهار کرد: اگر رسانه های خبری مانند صدا و سیما در هر بخش خبری خود گزارشی را در قالب نمازازشخصیتها وافراد اثرگذاروهمچنین معرفی مساجد موفق در جذب جوانان را با پخش برنامه ای یک دقیقه ای نشان دهد مطمئنا یک رفتار سازی مناسب را در جامعه خواهند داشت.

 

محقق و پژوهشگر مرکز تخصی نماز ادامه داد: با توجه به اینکه برنامه سمت خدا یک برنامه فوق العاده ارزشی و پر مخاطب درشبکه صداو سیما می باشد اما در برخی مواقع تصویری از یک بازیکن ورزشی یا بازیگر سرشناس سینمایی در حال نماز و بیان اثرات نماز در زندگی کاری و شخصی آنها از زبان خودشان می تواند تاثیر گذاری بیشتری برجوان داشته باشد.

 

وی افزود: در تبلیغ رسانه ای هرگز نباید ازدریچه مقاومت مخاطب وارد شد چرا که وقتی ازاین دریچه وارد شویم نمی توانیم فکرورفتارمخاطب را تغییر دهیم بلکه اورا در مقام مقاومت ناخواسته قرار می دهیم.
 

 

حجت الاسلام کاظمی گفت: جوان کمی نسبت به روحانیت و برنامه های دینی کم رغبت است که اگرما ازپنجره مقاومت آنها وارد شویم علاوه بر آسیب به جوان اثرات پیام دینی را نیزکمررنگ می کنیم بنابراین باید برای اثر گذاری و جذب جوان به سمت نماز از پشت پنجره مقاومت جوان و با استفاده از نمادهای مذهبی فرد را جذب کنیم.

 

برای جذب جوانان به نماز از نمادهای مذهبی اثر گذار استفاده کنیم

 

محقق و پژوهشگر مرکز تخصصی نمازاذعان داشت: استفاده از نماد، کنجکاوی جوان را ارتقا داده و می تواند در جذب جوان به نماز قابل توجه باشد.

 

وی در ادامه یادآورشد: در اسلام تاکید بر استفاده از نماد، آهنگ ها و سرود شده است چنانچه گفته شده مستحب است در هنگام گفتن اذان، موذن خوش صدا باشد کشیدن مد و فاصله ها را رعایت کند و با اهنگ دلنشین و معنوی اذان بگوید.

 

حجت الاسلام کاظمی تصریح کرد: توجه به مقوله نماز باید به عنوان یک دغدغه در جامعه مود توجه قرار گیرد که متاسفانه ما با داشتن هنرش نتوانسته ایم بهرمندی لازم را از آن ببریم.

 

محقق و پژوهشگر مر کز تخصصی نماز خاطر نشان ساخت: شناسایی نیاز مخاطب و افزایش شناخت او در راستای ساخت برنامه های نه صرفا آموزشی بلکه تاثیر گذار در مخاطب رسانه ایجاد انگیزه نموده و سبب رفتار سازی وی برای توجه به نماز و اثرات باارزش آن در زندگی فردی و اجتماعی می‌شود که رسانه گروهی جامعه امروز باید در بخش های مختلف تبلیغی زمینه های لازم برای علاقه مندی و جذب جوانان به نماز را در پیوست فرهنگی خود فراهم سازد.


پایان پیام/
 


 

کد خبر 364249

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha