آموزش و کیفیت قوانین دو رکن کیفی سازی صدور احکام است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل دادگستری گیلان اعلام کرد: آموزش منحصر به فرد قضات و کیفیت قوانین دو رکن و راهکار کیفی سازی صدور احکام در قوه قضائیه است.

احمدسیاوش پور، مدیرکل دادگستری گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان در خصوص برنامه دستگاه قضایی کشور برای کیفی سازی صدور احکام، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای مهم پیروزی انقلاب اسلام تدوین نظام قضایی کشور منطبق با احکام و آموزه‌های فقهی و اسلامی بود.


وی خاطرنشان کرد: با تدوین قوانین اسلامی قضات ما دغدغه اینکه قانون و احکام صادره با موازین شرع در تعارض باشد را نداشتند.


مدیرکل دادگستری گیلان، ساختار آموزشی منحصر به فرد برای تربیت قضات مورد نیاز دستگاه قضا را از راهکارهای قوه قضائیه برای کیفی سازی صدور احکام دانست و گفت: قضات پس از طی آموزشی کامل وارد دستگاه قضا می‌شوند.


وی قضات را بخشی از رکن قضاوت دانست و اظهار کرد: آموزش‌های قضات با ورود به دستگاه قضا تمام نمی‌شود و قضات در دوره‌های مختلف کار آموزش ضمن خدمت می‌بینند.


سیاوش پور، کیفیت قوانین آیین دادرسی را از دیگر راهکارهای کیفی سازی صدور احکام معرفی کرد و افزود: فرآیندی که پرونده‌های قضایی باید طی کند به نحوی است که کیفیت قضاوت در آن لحاظ شده است.


وی یادآور شد: روند تشکیل پرونده کیفری که از دادسرا آغاز شده، به دادیاری و اظهار دادستان و با کیفر خواست در دادگاه جزایی مطرح و در نهایت به دادگاه تجدید نظر می‌رسد، یک فرآیند کاملاً هماهنگ شده قانونی است.


مدیرکل دادگستری گیلان، منظم بودن کیفیت قضاوت را از دیگر روش های کیفی سازی صدور احکام خواند و گفت: قانون گذار برای کیفیت قضاوت فرآیند بسیار منظمی پیش بینی کرده است که منجر شده تا آرای صادر شده در محاکم قضایی از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.


وی در بخش سرعت کار در دستگاه قضا به معضلی به نام اطاله دادرسی اشاره و اعلام کرد: متاسفانه ورودی پرونده‌های قضایی در سطح کشور زیاد است و این امر اطاله دادرسی را موجب می‌شود.


سیاوش پور، ورودی بالای پرونده‌ها به دستگاه قضا را یک ایراد و نقیصه برای جامعه توصیف کرد و گفت: ورود تعداد زیاد پرونده در سال به دستگاه قضا باحرمت و شئونات نظام اسلامی در یک جامعه اسلامی، فرهنگی و دین دار که نشان داده شایستگی‌های بسیار دارد، سازگار نیست.


وی بر اصل پیشگیری برای کاهش وقوع جرم و از بین بردن زمینه‌های جرم تاکید کرد و افزود: ازدیاد پرونده‌ها بخشی به فرهنگ جامعه و بخشی به ضعف‌هایی که در اعتقادات بعضی از افراد وجود دارد، بر می‌گردد.


مدیرکل دادگستری گیلان تصریح کرد: عقلانیت ایجاب می کند به سمت ریشه‌های موضوعات برویم و زمینه‌های جرایم و اختنلافات را بخشکانیم تا ورودی پرونده‌ها کم شود.


پایان پیام/

کد خبر 364379

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha