اعتکاف به ماه رجب محدودنشود/محل برگزاری اعتکاف حتمانبایدمسجد جامع باشد

خبرگزاری شبستان: آیت الله سبحانی تاکید کرد: اعتکاف نباید به سه روز در ماه رجب محدود شود، باید در ماه های دیگر هم مانند ایام ام داوود اعتکاف داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله شیخ جعفر سبحانی امشب(13اردیبهشت) در دیدار اعضای ستاد اعتکاف و شورای سیاست گذاری جشنواره بین المللی علمی و هنری اعتکاف، اظهار داشت: این جشنواره کار خوبی است و امیدواریم موفق و تاثیر گذار عمل کند.

 

وی با اشاره به این که یک برنامه تزکیه داریم و یک برنامه تعلیم، تصریح کرد: فلاسفه هم تعبیر دیگری دارند که می گویند تخلیه و تحلیه، زمانی که آیت الله کاشانی برای ملی شدن صنعت نفت تلاش می کرد و دست انگلستان را از نفت ایران کوتاه کرد، حضرت امام خمینی(ره) به ایشان فرمود:" وقتی در کشور شراب فروشی داریم چرا این کار را در اولویت قرار دادید؟" مرحوم ایت الله کاشانی در پاسخ گفتند:" ما این را از شما فلاسفه یاد گرفتیم که تخلیه مقدم بر تحلیه است."

 

آیت الله سبحانی خاطر نشان کرد: از نظر فلاسفه و عرفا مراحل اربع تجلیه، تخلیه، تحلیه و فناء فی الله هستند، حقیقت هم این است که زمین ابتدا باید پاک و آماده بشود تا نهال و گل بتواند در آن رشد کند، امروز جوانان ما گرفتار ماهواره و امواج فتن هستند، در درجه اول باید قلوب آن ها را پاک کنیم.

 

وی تصریح کرد: اعتکاف که بعد از انقلاب اسلامی رونق بیشتری گرفته است می تواند به مسئله تزکیه کمک کند، انسان اگر بتواند خودش را از جهان مادی منقطع و به خداوند متعال برساند یک نوع تزکیه نفس و تخلیه انجام داده است، در این زمان است که می توان روی او تاثیر گذاشت.

 

آیت الله سبحانی با اشاره به این که جوان برای انجام گناه آمادگی بیشتری دارد، عنوان داشت: دشمن هم از همین زمینه برای ترویج فساد در بین جوانان استفاده می کند، روحانیان و مبلغان هم باید از همین مسیر برای پیشگیری و مقابل استفاده کنند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: اعتکاف نباید به سه روز در ماه رجب محدود شود، باید در ماه های دیگر هم مانند ایام ام داوود اعتکاف داشته باشیم.

 

وی در پاسخ به پرسش های متعددی که در خصوص محل برگزاری اعتکاف می شود، ابراز داشت: با توجه به روایات متعدد، ملاک برگزاری اعتکاف جامع بودن مسجد نیست، بلکه تنها کافی ست مسجد متعلق و مربوط به گروه، شخص و یا قبیله خاصی نباشد.

 

آیت الله سبحانی افزود: مسجدی که محل نمازگزاردن همه اقشار اعم از کاسب، بازاری، کارگر، کارمند و مردم محل باشد برای برگزاری اعتکاف صحیح است.

 

مرجع تقلید جهان تشیّع با تاکید بر این که در اعتکاف از وعاظ و سخنرانان برجسته استفاده کنید، اذعان داشت: در یکی از ماه ها پیامبر(ص) موفق نشد دهه اعتکاف داشته باشد، اما در ماه دیگر یا زمان دیگر آن ده روزی که معتکف می شد را جبران کرد.

 

وی در پایان یادآور شد: اعتکاف نمونه از خودسازی و تزکیه و تخلیه است که از پیامبر اکرم(ص) به ما رسیده است، باید فضای فراهم کنیم که بتوان به بهترین نحو از آن استفاده کرد و وقتی جوان بعد از سه روز از اعتکاف خارج می شود تاثیر آن در زندگی اش مشخص شود.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 364414

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha