آیت الله یثربی شاگردی چون امام(ره) را تربیت کرد که دنیا را متحول ساخت

خبرگزاری شبستان: یک واعظ کاشانی، در مراسم پنجاه و ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی آمیر سید علی یثربی گفت: آمیر سید علی یثربی(ره) شاگردی چون امام خمینی(ره) را تربیت کرد که دنیا را متحول ساخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام شیخ مرتضی صادقی، یکی از واعظان کاشان، یکشنبه شب(14 اردیبهشت) در مراسم پنجاه و ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی آمیر سید علی یثربی(ره) در مسجد حبیب بن موسی(ع) این شهرستان گفت: مردم‌داری، تواضع و علم رمز ماندگاری آیت الله العظمی یثربی و مقتل خوانی و عشق به اهل بیت به ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) از دیگر خصایص این عالم جلیل القدر بود.

 

وی اضافه کرد: آیت‌الله آمیر سید علی یثربی مجتهدی عالیقدر بود که دارای قدرت و دانش بالای اجتهادی و منحصر به فردی بود که تجلی آن همچنان در این خانواده نمایان و قابل درک است.

 

وی با تاکید بر اینکه علما، فقها، روحانیان و فضلا بواسطه حیات معنوی، دینی و انسانی که به جامعه بشریت می بخشند، نمی میرند، افزود: آیت‌الله العظمی آمیر سید علی یثربی(ره) بواسطه این خدمات ارزنده همیشه زنده است.

 

به گفته وی، سابقه روحانیت و مرجعیت در خانواده یثربی به 700 سال می‌رسد و از افتخارات و برجستگی‌های این عالم ربانی شاگردی فقیهی بزرگ چون آخوند بزرگ خراسانی با یک واسطه و داشتن شاگردی چون حضرت امام خمینی(ره) است که جهان را متحول کرد.

 

سخنران آیین پنجاه و ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی آمیر سید علی یثربی(ره) گفت: آیت الله یثربی، فقیه بزرگوار اهل بیت(ع)، مجتهدی کم نظیر و وارسته بود که افزون بر مقام والای قدرت اجتهاد، ویژگی های منحصر بفردی داشت.

 

حجت السلام صادقی، با تاکید بر اینکه کاشان همواره در طول تاریخ مهد علم و دانش بوده است، افزود: تداوم فقه و فقاهت در بیت آیت الله یثربی جز عنایت خداوند چیزی دیگری نبوده است.

 

آیین پنجاه و ششمین سالگرد ارتحال فقیه جلیل‌القدر آیت‌الله العظمی آمیر سید علی یثربی(ره) با حضور جمعی از مدرسین، فضلا و طلاب حوزه های علمیه، روحانیون و مردم ولایتمدار و قدرشناس کاشان در مسجد حبیب بن موسی (ع) این شهرستان برگزار شد.

 

آیت الله العظمی آ میرسید علی یثربی فرزند سید محمدرضا ابن سید اسماعیل مجتهد در سال ‎ 1311هجری قمری در کربلا چشم به جهان گشود و در پنج سالگی همراه پدرش به کاشان آمد و پس از آن در سال ‎ 1331رهسپار نجف اشرف شد.

 

وی از محضر بزرگانی مانند سیدابوالحسن اصفهانی، سید محمد کاظم یزدی و شریعت اصفهانی بهره ها برد، در سال ‎ 1339هجری قمری به سفارش پدرش به کاشان بازگشت و پس از آن در سال ‎ 1341هجری قمری به دعوت شیخ عبدالکریم حائری به قم عزیمت و در جلسات درس و بحث آن عالم ربانی شرکت کرد و خود نیز در آنجا به تدریس مشغول شد.

 

آیت الله یثربی در سال ‎ 1347هجری قمری پس از درگذشت پدرش به کاشان آمد و سرپرستی خانواده پدری را به عهده گرفت و دراین شهر سکونت کرد.

 

وی از علما و مدرسان بزرگ قرن چهاردهم بود که عمری را به تدریس و ارشاد طالبان علم در حوزه های علمیه قم و کاشان سپری کرد و عده ای از فقهای بزرگ معاصر، خوشه چین خرمن دانش وی بودند.

 

رساله معظم له به نام«سفینه النجات»در سال ‎ 1335هجری شمسی به چاپ رسید و آثار دیگر وی جزوهایی در اصول و حاشیه بر عروه الوثقی است.

 

آیت الله آمیرسید علی یثربی داماد آیت الله حاج شیخ «جعفر الهی نراقی» و برادر آیت الله «سیدمهدی یثربی» نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان بود.

 

سرانجام این عالم جلیل القدر در پنجم رجب سال 1379 هجری قمری برابر با سیزدهم دی سال 1338 به ملکوت اعلی پیوست و پیکرش در محله پشت مشهد کاشان در زیارتگاه حبیب بن موسی(ع) به خاک سپرده شد. 

 

پایان پیام/

 

کد خبر 364769

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha